2013-09-17, 17:15
Medlem
Mescalitos avatar
Hej!

Min sambo har ingen inkomst alls. Sedan hon slutade skolan i våras har jag försörjt henne till fullo. Vi blev sambos ungefär samtidigt.

Vi bor i en hyresrätt som jag själv fick ett andrahandskontrakt på vid årsskiftet. Jag är av olika skäl inte skriven på lägenheten än men planerar att skriva mig här snart.

Jag har 18 600 i lön efter skatt, hon har som sagt 0 men har nu precis börjat på ett 10tim/v extrajobb som väntas ge 3-5000 i månaden.

Hon har lite diverse skulder hos kronofogden som totalt uppgår till kanske 20 000. Dock bara betalningsförelägganden. Nu ska hon löneutmätas på grund av en skuld på ca 3 300.

Visst är det så att jag, som redan har 100% försörjningsansvar, slipper betala någon del av min lön till kronofogden? Det enda som händer är att hela - eller en stor del av - hennes lön går till kronofogden?

Att jag inte är skriven på adressen i SkV, utan bara står på ett andrahandskontrakt (mitt namn sitter på dörren och i hennes folkbokföringsadress ("c/o Mescalito")... Kan det hjälpa mig på något sätt? Samt, skulle det hjälpa mig/oss i allmänhet att skriva om sambon till hennes föräldrars adress, om man ser till vad Kronofogden kan göra och inte? Jag tänker på exempelvis utmätningar av egendom, inte kan de väl inte ta föräldrars kvittolösa egendom på samma sätt som de kan ta sambos egendom?

Är det vettigt att söka anstånd i detta ärende?

I samband med löneutmätningen har vi nu fått ett brev hem där hon ska fylla i sin inkomst. Eftersom hon inte börjat få lön än och inte vet hur stor den kommer bli, ska vi fylla i 0 i inkomst då? Och i så fall, skulle vi tjäna något på att göra så?
Senast redigerad av Mescalito 2013-09-17 kl. 17:18.
Citera
2013-09-17, 19:21
Medlem
Menar du allvar med förhållandet så kanske du skall hjälpa till att lösa skulderna istället för att låta räntan trissa upp dem ännu mer.
Senast redigerad av Brollio 2013-09-17 kl. 19:23.
Citera
2013-09-17, 20:31
Medlem
Varför ringer du inte KFM och frågar istället? Hennes föräldrars egendom presumeras vara deras om inget annat visas så den behöver du inte oroa dig över.
Citera
2013-09-17, 20:34
Medlem
PederKarlsson73s avatar
Men jösses, varför snurra till det för så lite pengar. Gör upp en avbetalningsplan och få skutan på rätt köl igen.
Citera
2013-09-17, 21:13
Medlem
klinger75s avatar
Ja. Sälj av lite prylar så fort som möjligt och betala in pengarna, det tar 3 år för henne att bli fri från betalningsanmärknngar så ju fortare ni bollar det kontot desto bättre .

Pisstråkigt att vara låst pga betalningsanmärknngar .

Har ni fina saker hemma rekommenderar jag att lagra dem på annan plats så de inte mäter ut dem .

Tjänar hon bara 5000 kommer hon troligen Inte bli löneutmätt särskilt somjust inte är skriven på adressen.
Citera
2013-09-18, 07:27
Medlem
Citat:
Visst är det så att jag, som redan har 100% försörjningsansvar, slipper betala någon del av min lön till kronofogden? Det enda som händer är att hela - eller en stor del av - hennes lön går till kronofogden?
Ja, kronofogden kan INTE kräva dig på dina pengar, men du blir försörjningsskyldig då du tjänar bra över existensminumum för er båda, alltså kan KFM utmäta hela hennes lön eftersom hon kan försörjas på annat vis. Tänk på att du måste bevisa ägandeskap över värdefulla grejer (bra tillfälle att skriva ett samboavtal) och att KFM kan utmäta allt som hon har besittningsrätt på (dvs köper du en dator åt henne så kan de utmäta den även om den är din och du lånar ut den). Det är ganska sugit att vara sambo med en som sitter hos KFM eftersom det är DU som får bevisbördan att dina grejer är dina. Trevligt att hon fått jobb iaf. Med 3000kr/månaden blir ju skulderna lösta inom några månader.

EDIT:
Att du inte är skriven på adressen gör ingen skillnad; ni räknas som sambos ändå. Det är dock ett lagbrott att inte stå skriven på den adress man faktiskt bor på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in