2013-09-16, 20:18
Medlem
Rymd-Tores avatar
Hej

Jag har satt fem frön som jag förgrott så groddarna kommit ut. Endast en av dom har kommit upp. Vad är poängen med att låta fröna gro först?

Jag hoppas jag inte gjort nåt fel nu att det inte redan finns en tråd om detta.
Citera
2013-09-16, 20:34
Medlem
rakarnas avatar
skulle väl gissa på att det går snabbare, mer kontrollerad form (mindre risk att fröna får för lite fukt) och sedan att du vänder fröet åt rätt hål. fast visst vänder den sig rätt så ofta ifall den hamnar lite snett
Citera
2013-09-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymd-Tore
Hej

Jag har satt fem frön som jag förgrott så groddarna kommit ut. Endast en av dom har kommit upp. Vad är poängen med att låta fröna gro först?

Jag hoppas jag inte gjort nåt fel nu att det inte redan finns en tråd om detta.

Man kan då se vilka som gror innan man sätter dom så man slipper slösa krukor på döda frön.
Skulle tro att det går fortare med. Man kanske ökar chansen att dom gror med om man lägger dom i blöt först.
Citera
2013-09-16, 20:46
Medlem
Rymd-Tores avatar
Tack för svaren.
Citera
2013-09-17, 13:00
Medlem
Rymd-Tores avatar
Jag har grott fem frön. Fyra fick groddar. Sedan har jag planterat dem i små krukor och endast en av dessa fyra har kommit upp, och det har gått ca en vecka. Vad kan det bero på?
Citera
2013-09-17, 17:36
Medlem
Citat:
Jag har grott fem frön. Fyra fick groddar. Sedan har jag planterat dem i små krukor och endast en av dessa fyra har kommit upp, och det har gått ca en vecka. Vad kan det bero på?
Du har nog lagt på för mycket jord eller så har du satt fröet åt fel håll.
Citera
2013-09-17, 17:45
Medlem
Rymd-Tores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meskalin
Du har nog lagt på för mycket jord eller så har du satt fröet åt fel håll.

Ja, vilket håll ska man lägga grodden?
Citera
2013-09-17, 18:15
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ja, vilket håll ska man lägga grodden?

Den ska peka uppåt såhär.
Citera
2013-09-17, 18:26
Medlem
Rymd-Tores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid

Tack! Det ska jag komma ihåg till nästa gång.
Citera
2013-09-17, 19:37
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Ett utmärkt sätt att gro är att lägga ner fröet/fröerna i ett glas med vatten. Mörkt och varmt ska det stå. Så fort man ser att fröet börjar "kläckas" så ner med den i jord. Jag brukar göra en liten gång med en penna som är ca 1cm djup, ner med fröet och täck över med jord. Sen är det bara att vänta ett par dagar och sen är det action

Denna metoden slår aldrig fel. Jag brukar inte bry mig om att lägga fröet "på rätt håll" och skit, har fungerat utmärkt att bara släppa ner det på vilket håll den än kan tänkas hamna i.

Tyvärr har jag inget svar på varför man egentligen gör såhär förutom att kontrollera vilka fröer som är livsdugliga.
Citera
2013-09-17, 20:35
Medlem
Rymd-Tores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blauschimmelkase
Ett utmärkt sätt att gro är att lägga ner fröet/fröerna i ett glas med vatten. Mörkt och varmt ska det stå. Så fort man ser att fröet börjar "kläckas" så ner med den i jord. Jag brukar göra en liten gång med en penna som är ca 1cm djup, ner med fröet och täck över med jord. Sen är det bara att vänta ett par dagar och sen är det action

Denna metoden slår aldrig fel. Jag brukar inte bry mig om att lägga fröet "på rätt håll" och skit, har fungerat utmärkt att bara släppa ner det på vilket håll den än kan tänkas hamna i.

Tyvärr har jag inget svar på varför man egentligen gör såhär förutom att kontrollera vilka fröer som är livsdugliga.

Det ska jag testa med nästa omgång frön jag sår.
Citera
2013-09-18, 03:20
Medlem
BlueMarbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid

Stopp, PAUS, VÄNTA!

Vafan säger du?!

Det som kommer ut ur kärnan är den s.k "tap root;en". Den jobba sig rakt ner i jorden under ett par dygn för att sen 'lyfta' upp själva kärnan varifrån den gröna delen av växten kommer börja.

Med andra ord; När fröet fått en liten svans så gör du ett hål som är 5-20mm(beroenden på hur lång svansen hunnit bli). Fröet ska ligga ca 5 mm under jordytan och svansen som sticker ut ska peka RAKT NEDÅT.
På detta vis underlättar du för plantan att hitta upp, men...
Det är egentligen inte hela världen hur man planterar fröna. De vrider å vänder på sig rätt... Så länge man inte pillar på den i jorden så kommer dom titta upp ty de använder gravitation för att veta åt vilket håll den ska växa för att nå solljus.

Håhå jaja.. Snälla IIMorbiid, knip åt istället för att sprida felaktig information.

Tack å hej, leverpastej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in