• 1
  • 2
2013-09-16, 20:05
Medlem
Hej jag har laddat ner en fet .iso fil som är windows 7.
Jag kan öppna isofilen med POWERIso och ha möjlighet att extrahera allting till en vald mapp. Då ser det ut som när man går in i skivan med setup möjlighet.

Annars har jag isoburner som man kan bränna med. Man markerar bara iso filen inne i programmet och sen ska det brännas.

Det jag undrar är hur man ska bränna. Ska man extrahera allt med POWERIso och bränna det eller ska man använda ISOBurner och bränna .iso filen ?
Citera
2013-09-16, 20:11
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RodMatta
Hej jag har laddat ner en fet .iso fil som är windows 7.
Jag kan öppna isofilen med POWERIso och ha möjlighet att extrahera allting till en vald mapp. Då ser det ut som när man går in i skivan med setup möjlighet.

Annars har jag isoburner som man kan bränna med. Man markerar bara iso filen inne i programmet och sen ska det brännas.

Det jag undrar är hur man ska bränna. Ska man extrahera allt med POWERIso och bränna det eller ska man använda ISOBurner och bränna .iso filen ?

Bränn filen .iso
Citera
2013-09-16, 20:11
Medlem
Du bränner .iso filen. det är enklast
Citera
2013-09-16, 20:22
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om du inte bränner den så blir den inte bootbar.

Vill du ha en snabbare installation? Kör den från USB-minne.
Microsoft har otroligt nog ett gratis verktyg.
http://www.microsoftstore.com/store/...usbdvd_dwnTool
Citera
2013-09-16, 20:23
Medlem
bränn ison med imgburn så kan du troligen inte misslyckas

mvh
t
Citera
2013-09-16, 20:27
Medlem
snabba svar,tack för det
Citera
2013-09-17, 11:31
Medlem
har ett nytt problem. Den går inte att använda vid startup.

Jag har lyckats bränna .iso filen med ISOburner och allting på skivan verkat vara helt rätt. När man är inne i operativsystemet så testade jag att trycka på setup.exe och installationsprogrammet körs igång utan problem.

Men jag vill få den att fungera som en boot-cd. Så jag stoppar in skivan i cd läsaren, trycker på starta om. Och i setupen väljer jag "boot from cd-rom". sen när jag går ut ur setupen och startar om datorn så står det "boot from CD/DVD". och sen står det "tryck ner en valfri tangent om du vill fortsätta köra från cd/dvd". Jag trycker på tangent. Men därefter blir problemet att den bara laddar igång windows 7 helt vanligt.

Man får inte upp någon installations entre vid boot. windows 7 laddas upp som vanligt bara...
Är det för den känner av att windows 7 redan är installerat ?
Citera
2013-09-18, 13:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
har ett nytt problem. Den går inte att använda vid startup.

Jag har lyckats bränna .iso filen med ISOburner och allting på skivan verkat vara helt rätt. När man är inne i operativsystemet så testade jag att trycka på setup.exe och installationsprogrammet körs igång utan problem.

Men jag vill få den att fungera som en boot-cd. Så jag stoppar in skivan i cd läsaren, trycker på starta om. Och i setupen väljer jag "boot from cd-rom". sen när jag går ut ur setupen och startar om datorn så står det "boot from CD/DVD". och sen står det "tryck ner en valfri tangent om du vill fortsätta köra från cd/dvd". Jag trycker på tangent. Men därefter blir problemet att den bara laddar igång windows 7 helt vanligt.

Man får inte upp någon installations entre vid boot. windows 7 laddas upp som vanligt bara...
Är det för den känner av att windows 7 redan är installerat ?

Hämtar hem IMGBurn istället. Där kan man inte misslyckas med att bränna en bootbar skiva.

Bränn ner filen som en bootbar sådan. Lägg om startordningen under Bios så du har CD/DVD som första startalternativ. Startar om datorn och har då skivan i. Tryck på en valfri tangent för att startar igång skivan. Följ därefter installationsprocessen.
Citera
2013-09-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hämtar hem IMGBurn istället. Där kan man inte misslyckas med att bränna en bootbar skiva.

Bränn ner filen som en bootbar sådan. Lägg om startordningen under Bios så du har CD/DVD som första startalternativ. Startar om datorn och har då skivan i. Tryck på en valfri tangent för att startar igång skivan. Följ därefter installationsprocessen.

Jag gjorde som du sa att bränna med IMGBurn istället. Det blev exakt samma beteende .
Jag såg inget speciellt valalternativ "som bootbar".
Citera
2013-09-18, 19:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jag gjorde som du sa att bränna med IMGBurn istället. Det blev exakt samma beteende .

Men har du ändrat under Bios så CD/DVD ligger primärt? Utför detta och lägg i skivan och startar om datorn. Vad händer då?

Vilken hastighet har du bränt på?
Citera
2013-09-18, 20:10
Medlem
Citat:

kolla vad det står i imgburn när du laddar in iso filen
där bör stå nånting med " iso 9660 (bootable) och sen ev udf

gör där inte det så är nog inte iso filen bootbar

här finns en orörd w7 pro sv som är bootbar http://www.heidoc.net/joomla/technol...download-links

läs lite om ei.cfg Removal Utility så kan du få 4-5 varianter av w7 på samma dvd

mvh
t
Senast redigerad av tergo 2013-09-18 kl. 20:19.
Citera
2013-09-18, 20:45
Medlem
nu testade jag en iso fil som är nästan garanterat bootbar, den finns på piratebay: http://thepiratebay.sx/torrent/70497...eWAT_Included_ .

datorn beter sig exakt likadant, "tryck på valfri tangent för att fortsätta på cd/dvd". och efter man tryckt laddat windows 7 operativsystemet upp och det kommer ingen installation.

och jag japp kollade i IMGBurn: iso 9660 (bootable) . det står så. men den vill ändå inte bootas från dvd skivan... jag tror inte felet ligger på bränningen. det kanske är nått annat .
jag bränner med 16x speed på dvd+r skiva där det står 16x speed på.
Senast redigerad av RodMatta 2013-09-18 kl. 21:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in