2026-01-24, 19:42
Medlem
smoerreboms avatar
Är det bara jag som upplever att ingen snackar om längd längre nu när det inte går att se gratis? Alltså vanliga människor som bara är intresserade av det på teve?
Citera
2026-01-24, 20:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Varför visar tv 10 fem repriser av Rick antikhandlare istället för Sara Hector?

För att Viaplay tror att det är så de ska få bolaget på fötter och aktiekursen att lyfta.
Citera
2026-01-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Är det bara jag som upplever att ingen snackar om längd längre nu när det inte går att se gratis? Alltså vanliga människor som bara är intresserade av det på teve?
Det skulle jag inte säga, de som är intresserade betalar för det precis som man betalar för att kolla Formel 1 om man är intresserad av det så jag pratar fortfarande skidor med samma folk som jag gjorde när SVT sände.

De som bara slentriankollar vinterstudion tycker jag dock pratar skidskytte istället "för det är ju så spännande att man aldrig kan veta hur det går".

Men nog frodas längdintresset, Thomas Pettersson sa det i sista avsnittet av Viaplays serie om skidsverige att för 10 år sedan gav artiklar om de stora stjärnorna klick men nu ger alla artiklar om längdåkning klick och det är längdskidorna som är den sport som har flest läsare på Expressen om man bortser från typ fotbolls-VM.
Citera
2026-01-24, 22:29
Medlem
SwingaDeVilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
HBO har OS på alla packet, det billigaste med reklam visade en reklamsnutt innan när man kollade eftersändningar senaste OS. TV4 verkar exempelvis begränsa ishockeyn så man inte kan se det utan hocekypacket

Ok tack!
Citera
2026-01-24, 22:37
Medlem
Skulle någon vilja förklara dragningen till längd? Jag har aldrig förstått tjusningen med den sporten.

Vill inte trampa på några tår, utan undrar faktiskt.
Citera
2026-01-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenben
Skulle någon vilja förklara dragningen till längd? Jag har aldrig förstått tjusningen med den sporten.

Jag har aldrig förstått tjusningen med ishockey. En massa karlar som beter sig som 5-åringar så fort domaren blåser av spelet.
Citera
2026-01-25, 21:03
Medlem
Thiijjjjjs avatar
Citat:

Jag vet faktiskt inte helt varför jag gillar det så mycket.
Men det är kul att olika lopp gynnar olika kvaliteter. Det bästa är att få se när någon man vet verkligen kan när allt stämmer får det att stämma! Sen är det roligt att kolla resultat och statistik och följa åkare över säsonger.
Citera
2026-01-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiijjjjj
Jag vet faktiskt inte helt varför jag gillar det så mycket.
Men det är kul att olika lopp gynnar olika kvaliteter. Det bästa är att få se när någon man vet verkligen kan när allt stämmer får det att stämma! Sen är det roligt att kolla resultat och statistik och följa åkare över säsonger.

I can respect that.

Jag kommer nog aldrig förstå, men respektera kan jag göra 😄.
Citera
2026-01-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Jag har aldrig förstått tjusningen med ishockey. En massa karlar som beter sig som 5-åringar så fort domaren blåser av spelet.

Det är väl fotboll du menar? 😄.
Citera
2026-01-25, 22:37
Medlem
Citat:

För mig är det att det är den enda konditionsidrotten med tydliga individuella särdrag, inte bara vad gäller taktik, strategi, kapacitet och färdighet på olika moment, men även vad gäller teknik. Det är en unik helhet som gör att man kan bilda sig en väldigt tydlig uppfattning om vad olika åkare är bra på, och det skapar ett mer involverat sätt att titta på sporten. Man kan "hålla" på åkare på ett helt annat sätt, och upfatta dynamiken i ett lopp på ett annat sätt än om man bara tittar på mellantider.

Teknikskillnaden är tydligare än i all annan sport som bygger på tidtagning. På elitnivå i många sporter blir det en s k konvergens i toppen, eftersom alla styr mot perfekt teknik, som blir väldigt likartad i utförande. I skidåkningen sker inte detta på samma sätt, eftersom det är så många rörliga delar. Jag har ingen aning vad som skiljer två maratonlöpare åt. Alla löpare springer likadant. Alla skridskoåkare åker likadant. Alla cyklister cyklar likadant. Även långlopp med uteslutande stakning är för likartat i detta avseende.

Längdskidåkning är en sport som bygger på att använda hela kroppens muskulatur för att ta sig framåt. I de flesta andra sporter försöker man minimera överflödiga rörelser, och det är bl a därför skidåkare på elitnivå ofta har betydligt högre VO2 max än löpare på mostvarande nivå. Löpare behöver helt enkelt inte samma omsättning av syre i musklerna, eftersom de inte använder musklerna på samma sätt.

När det kommer till "snabba" sporter med tidtagning (alpint, rodel och liknande), så är det oftast mycket svårt att uppfatta de små detaljerna som skiljer bra från mindre bra, och man sitter mest och tittar på mellantider. Man håller kanske på en flagga, men det är svårt att skapa sig en "relation" till en utövare.

Cykelfantaster säger att cykel också har stor individuell variation, men jag kan inte ser det ur ett tekniskt perspektiv. Det stämmer säkerligen taktiskt och strategiskt, men sporten i sig är väldigt utdragen och enformig att titta på. För mig är det som ski classics, på sin höjd en trevlig naturupplevelse.
Senast redigerad av Totentanz 2026-01-25 kl. 22:40.
Citera
2026-01-25, 23:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Under dagens sändning när damerna åkte 20 km gemensam start slog Jonas Karlsson fast, med bifall från Teodor Peterson, att 20 km för damer aldrig varit en mästerskapsdistans. Betyder det att Billan inte vann något VM-guld i Oberstdorf 1987?
Citera
2026-01-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
För mig är det att det är den enda konditionsidrotten med tydliga individuella särdrag, inte bara vad gäller taktik, strategi, kapacitet och färdighet på olika moment, men även vad gäller teknik. Det är en unik helhet som gör att man kan bilda sig en väldigt tydlig uppfattning om vad olika åkare är bra på, och det skapar ett mer involverat sätt att titta på sporten. Man kan "hålla" på åkare på ett helt annat sätt, och upfatta dynamiken i ett lopp på ett annat sätt än om man bara tittar på mellantider.

Teknikskillnaden är tydligare än i all annan sport som bygger på tidtagning. På elitnivå i många sporter blir det en s k konvergens i toppen, eftersom alla styr mot perfekt teknik, som blir väldigt likartad i utförande. I skidåkningen sker inte detta på samma sätt, eftersom det är så många rörliga delar. Jag har ingen aning vad som skiljer två maratonlöpare åt. Alla löpare springer likadant. Alla skridskoåkare åker likadant. Alla cyklister cyklar likadant. Även långlopp med uteslutande stakning är för likartat i detta avseende.

Längdskidåkning är en sport som bygger på att använda hela kroppens muskulatur för att ta sig framåt. I de flesta andra sporter försöker man minimera överflödiga rörelser, och det är bl a därför skidåkare på elitnivå ofta har betydligt högre VO2 max än löpare på mostvarande nivå. Löpare behöver helt enkelt inte samma omsättning av syre i musklerna, eftersom de inte använder musklerna på samma sätt.

När det kommer till "snabba" sporter med tidtagning (alpint, rodel och liknande), så är det oftast mycket svårt att uppfatta de små detaljerna som skiljer bra från mindre bra, och man sitter mest och tittar på mellantider. Man håller kanske på en flagga, men det är svårt att skapa sig en "relation" till en utövare.

Cykelfantaster säger att cykel också har stor individuell variation, men jag kan inte ser det ur ett tekniskt perspektiv. Det stämmer säkerligen taktiskt och strategiskt, men sporten i sig är väldigt utdragen och enformig att titta på. För mig är det som ski classics, på sin höjd en trevlig naturupplevelse.

Fantastiskt bra förklaring. Det förklarar ju också varför det har varit (är?!) en populär sport att dopa sig i.
Alla man tävlar mot har otroligt maxad VO2-förmåga som antagligen är väldigt nära en människas fysikaliska max.

Nästa gång jag råkar (&#128516 se lite kort/mellandistans-åka så ska jag ha det du skrev i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in