Citat:
Ursprungligen postat av
stenben
Skulle någon vilja förklara dragningen till längd? Jag har aldrig förstått tjusningen med den sporten.
Vill inte trampa på några tår, utan undrar faktiskt.
För mig är det att det är den enda konditionsidrotten med tydliga individuella särdrag, inte bara vad gäller taktik, strategi, kapacitet och färdighet på olika moment, men även vad gäller teknik. Det är en unik helhet som gör att man kan bilda sig en väldigt tydlig uppfattning om vad olika åkare är bra på, och det skapar ett mer involverat sätt att titta på sporten. Man kan "hålla" på åkare på ett helt annat sätt, och upfatta dynamiken i ett lopp på ett annat sätt än om man bara tittar på mellantider.
Teknikskillnaden är tydligare än i all annan sport som bygger på tidtagning. På elitnivå i många sporter blir det en s k konvergens i toppen, eftersom alla styr mot perfekt teknik, som blir väldigt likartad i utförande. I skidåkningen sker inte detta på samma sätt, eftersom det är så många rörliga delar. Jag har ingen aning vad som skiljer två maratonlöpare åt. Alla löpare springer likadant. Alla skridskoåkare åker likadant. Alla cyklister cyklar likadant. Även långlopp med uteslutande stakning är för likartat i detta avseende.
Längdskidåkning är en sport som bygger på att använda hela kroppens muskulatur för att ta sig framåt. I de flesta andra sporter försöker man minimera överflödiga rörelser, och det är bl a därför skidåkare på elitnivå ofta har betydligt högre VO2 max än löpare på mostvarande nivå. Löpare behöver helt enkelt inte samma omsättning av syre i musklerna, eftersom de inte använder musklerna på samma sätt.
När det kommer till "snabba" sporter med tidtagning (alpint, rodel och liknande), så är det oftast mycket svårt att uppfatta de små detaljerna som skiljer bra från mindre bra, och man sitter mest och tittar på mellantider. Man håller kanske på en flagga, men det är svårt att skapa sig en "relation" till en utövare.
Cykelfantaster säger att cykel också har stor individuell variation, men jag kan inte ser det ur ett tekniskt perspektiv. Det stämmer säkerligen taktiskt och strategiskt, men sporten i sig är väldigt utdragen och enformig att titta på. För mig är det som ski classics, på sin höjd en trevlig naturupplevelse.