Citat:
Ursprungligen postat av
wikholm
Tjänar runt 16-20k i månaden. Är inneboende och har en hyra på 2500 + mobil och gym för ca 1000kr.
Just nu sparar jag mellan 4-6k på Handelsbankens Framtidskonto. Om det är bra eller inte vet jag inte, någon som har ett bättre förslag på långtidssparande ?
Och sedan sätter jag undar mellan 1-2k på olika fonder. Också i handelsbankens olika fonder
Sätt in pengarna i vettiga fonder som Avanza Zero/Didner & Gerge/ Skanska istället.
"Framtidskontot" på handelsbanken har mig veterligen en kass ränta på typ 1.5%, så i bästa fall behåller du pengarna men du tjänar inget.
"Bankrådgivaren" som du säkert frågat om fonderna av är förresten en försäljare och inte en rådgivare, så dumpa alla fonder du har i banken och investera i utomstående fonder eller så kör du direkt på en egen aktieportfölj, 5-10 bolag och 10-20% av värdet av portföljen i varje bolag (då slipper du betala förvaltningsavgift som de flesta fonder har, förutom avanza, och då kan du även få utdelning om bolagen/bolaget du investerar i ger ut utdelning).