2005-06-29, 16:18
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Som det stavas.
Stockholm.
Citera
2005-06-29, 16:25
Medlem
volvo 240s avatar
Stog och almenacka
Borås!
Citera
2005-06-29, 18:41
Medlem
Bexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Bor du månne i småland eller östergötland? Däromkring har jag hört STOG, men ingen annanstans som jag kan komma på!

Jag bor i sthlm.

Jag upptäckte detta för många års sen när man lärde sig skriva i skolan. Jag stavade givetvis som jag uttalade orden: stog resp almenacka. Och blev väldigt förvånad när jag fick fel.
Men ännu mer förvånad blev jag över ordet snubbla. det uttalade jag nämligen snuvvla?! Vilket jag självklart inte gör längre.
Citera
2005-06-29, 19:06
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppercut
som dej
Som du.
Citera
2005-06-29, 19:24
Medlem
Stog, almenacka. Stockholm.
Citera
2005-06-29, 23:22
Medlem
RMPs avatar
Stog säger jag nog fortfarande. Sade almenacka som liten, men har rättat mig själv sedan och säger almanacka nu. Bor i Ståkkålm.
Citera
2005-06-30, 12:56
Medlem
Daniel Ahlms avatar
"Almenacka". "Stod" uttalar jag nog lite olika beroende på situation. Ibland som det stavas och ibland "stog".
Citera
2009-12-20, 09:18
Medlem
bowlingjockes avatar
Vet att det är en rätt härlig bump, men äh..
Passar på att berätta hur jag säger det också.
(sökte efter stod och stog.. över vilket som är rätt att stava).

Jag uttalar orden stog och allmännacka. Fast det sistnämnda säger man aldrig. Föredrar hellre kalender.
Citera
2009-12-20, 13:49
Moderator
Hamilkars avatar
Säger nog nästan alltid sto. (Vilket jag misstänker att många som tror att de säger stod faktiskt gör. ) Om det blir slutkonsonant, kan det nog lika gärna bli stog som stod. I almanacka har jag nog ett schwa, alltså ett slappt ö-ljud, för den andra vokalen - varken a eller e således.

(Född och huvudsakligen uppvuxen i övre Norrland med sörländska föräldrar, med visst inslag av uppväxt i Jönköping i min tidiga bardom, och sedan trettiofem år med undantag för utlandsvistelser bosatt i Uppsala.)
Citera
2009-12-20, 13:51
Medlem
Hoya84s avatar
Stog och almenacka

Kommer från Trollhättan men bor numer i Östergötland. Uttalade båda orden så som jag skrev innan jag flyttade.
Citera
2009-12-20, 13:52
Medlem
Foderbetas avatar
Jag säger ibland stod och ibland stog, sedan allmenacka. Det första har jag fått klagomål på, så jag vet att det inte är inbillning. Stockholm.
Citera
2009-12-20, 19:18
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
Jag bor i Uppsala och säger "stog". Jag har visserligen bott i småland ett par år men det var inte förrän i vuxen ålder..

Bor också i Uppsala och säger omväxlande stog och sto. Är genuint osäker på hur jag uttalar almanacka, men det är förmodligen oftast mer åt a-hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in