Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-16, 18:06
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är kalorier, antar att du menar det man tillför kroppen, har du källa på siffran du angav?
Jag menade ju kost som påstås vara bra som avokado och blåbär t ex.

Nej jag har ingen siffra jag slögooglade på "kost hjärnan" och kom bl a till en artikel där en läkare uttalade sig. Hoppas verkligen att siffran är högre!
Citera
2017-09-16, 22:04
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Antar att du driver med mig men jag menade då på ett positivt sätt (och sedan är ju alkohol inte kost)

0% till 1% låter trovärdigt. Vi är ju skapta för att utan problem kunna tillgodose kroppen med det nödvändiga varje dag. Så övrig kost borde vara rätt så onödig.

Allt som innehållet alkohol räknas ju lika mycket till kost som allt annat du förtär. Visst var det lite ironi i det, även om det är helt sant. Men din frågeställning fick du ett svar som var ganska off eftersom man inte vet vad du egentligen vill veta ändå.
Citera
2017-09-20, 08:18
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
0% till 1% låter trovärdigt. Vi är ju skapta för att utan problem kunna tillgodose kroppen med det nödvändiga varje dag. Så övrig kost borde vara rätt så onödig.
Jo men hur mycket betyder det att man äter blåbär,avokado mm som ska vara bra för minnet? Det är ju liksom extra medan nötfärs som innehåller protein och järn som är viktigt för hjärnan är vardagsmat
Citera
2017-09-20, 09:00
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Jo men hur mycket betyder det att man äter blåbär,avokado mm som ska vara bra för minnet? Det är ju liksom extra medan nötfärs som innehåller protein och järn som är viktigt för hjärnan är vardagsmat

Man kan göra övningar för minnet. Det kan göra större skillnad än 1%. Att börja äta bär kommer inte fungera om du inte har brister. Börja med en bok med övningar eller dylikt. Själv köpte jag en bok om hur man skulle kunna memorera en hel kortlek.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2017-09-20 kl. 09:05.
Citera
2017-09-22, 01:53
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Att börja äta bär kommer inte fungera om du inte har brister.
Besviken
Citera
2017-09-22, 08:15
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Besviken

Upplever du att du har ett sämre minne än vad du borde ha?
Citera
2017-09-23, 19:41
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Upplever du att du har ett sämre minne än vad du borde ha?
Trodde att det skulle gå att förbättra dom kognitiva funktionerna mer med kost men det som du skrev så finns det andra sätt också
Citera
2017-09-23, 19:56
  #32
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Trodde att det skulle gå att förbättra dom kognitiva funktionerna mer med kost men det som du skrev så finns det andra sätt också

Precis som MRZnr1 skrev så kommer inte kosten påverka så mycket, vid brist kan det givetvis förbättra hälsan, men inte om man är frisk och äter en någorlunda blandad kost med en variation av frukt/grönt. Men vet man med sig att man äter dåligt med t.ex frukt så kan man ju självklart lägga till det i sin nuvarande kost.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback