• 2
  • 3
2016-06-06, 09:47
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det ser inte direkt ut som någon maträtt du tänkt laga till ju ...

Visst kan du ha olika basvaror i skaferriet, men det är det du ska använda i din dagliga spis som räknas.

Tomatsås (krossade tomater, passerade tomater) är bra att göra grytor med.
Och i de lägger du vad du vill. Tänk som chili con carne, fast utan köttfärsen.

Ris till, eller pasta.

Couscous är också gott.

I frysdisken finns också mycket vegetariskt.
Tex vege-korv, -schnitzel, -grytbitar, etc.
Det finns även vege-pytt i panna.
Ja, bara titta i affärens frysdisk för vege-rätter så ser du.

Till det har du såklart samma som om det vore kött (pommes, potatis, ris etc ...).

Bönor du kanske kommer äta mest av är -
kikärtor
röda kidneybönor
vita bönor

Kikärtorna går bra att steka, går bra att ha i gryta också.
Går bra till det mesta faktiskt. Kikärtor är bland de bästa alltså.
Går bra med burk.
Men om du köper torkade, så kan du göra stora lass som du kan frysa in sen när de är fördigkokta.

Då är det bara att hacka av en bit när du ska laga mat, och lägga i den uthackade kikärts-bunten i pannan.
De lossnar lätt från varandra, fast de är frysta. Och tinar direkt med värme.

En snabb rätt med kikärtor är tex stekt ris.
Du steker tex strimlad morötter först tills de blir mjuka, har i strimlad paprika ungefär samtidigt,Sen tar du en tesked curry-pasta och rör runt i oljan - häller på kikärtorna.
Efter någon liten minut så häller du på ditt ris.
Rör runt hela rasket.
Och avslutar med att hälla på gröna ärtor.
Det är perfekt med just gröna ärtor i curryrätter.

Snabbt och enkelt, eller hur?
Och det är Gott också!!
Färggrant med, gult ris med röda paprikastrimlor o morötter som ä oreangea - gröna ärtor.
Är ingen höjdare på att laga mat och försöker vara så snål som möjligt därför blir det nog mest enkla grejer för egen del. Inleda dagen med några portioner bär/frukt/grönsaker och lite linfrö eller valnötolja. En skål blandad med färdiga bönor/linser/kikärter. Skål med frön plus lite havre/kakao/kokos på. Eller bara en skål med naturella nötter. typ så.

Dem få gånger jag tänker laga mat blir det nog mest soja färssås som jag blev väldigt förtjust i när jag provade. Och då hade jag bara sambal olek krossade tomater och champinjoner i. Kan nog hotta upp den ytterligare med pure istället och kanske gul lök eller annat. Även tänkt pröva burgare på soja burgare eller andra veg-burgare med proteintoast och andra vanliga burgar tillbehör. Har även provat på en del andra frysta färdiga maträtter så som grönsaksbiffar falafel och shnitzel som varit riktigt goda så blir nog en del sådant ochså.
Citera
2016-06-06, 10:06
Medlem
Ålens avatar
[quote=sfrge|45229344]Jag har stora funderingar på att bli vegetarian. Det är mest för etiska skäl. Men hur fan börjar jag?? Jag tycker det är gott med kött helt ärligt. Och jag är ingen hardcore vegan. Jag dricker mjölk och vill äta ägg. Vad skall jag göra?? Är det pasta och sallad som gäller?? Sojakorv har man hört talas om men hur fan smakar det??[/QUOT

Vegetariska rätter finns det massvis av. Många matkulturer är helt eller delvis vego. Kött är ändå en lyxvara egentligen. Italienska köket har mycket vegetarisk. Det indiska köket har hur mycket gott som helst. Soyakorv är skit enligt mig. Quorn äter jag när jag är lat och inte orkar laga nåt vettigt. Tsay ska du kolla efter, det är gott.
Citera
2021-09-08, 18:52
Medlem
Skulle rekommendera benmärg så att du inte förlorar ditt kollagen i ansiktet
Citera
2021-09-09, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har stora funderingar på att bli vegetarian. Det är mest för etiska skäl. Men hur fan börjar jag?? Jag tycker det är gott med kött helt ärligt. Och jag är ingen hardcore vegan. Jag dricker mjölk och vill äta ägg. Vad skall jag göra?? Är det pasta och sallad som gäller?? Sojakorv har man hört talas om men hur fan smakar det??

Nu svårt och begripa varför man skulle vilj det men ändå.

Då du har kvar ägg o mjölk underlättar till att ha större chans att få i dig vettig näring.

Jag skulle inte reka att bryta rakt av, starta med ex 4 dagar vegg / vecka för att sen öka när du lärt dig recept och näringslära. Lärtare om allt ej är nytt både för recept/mage/variation.

Men lär behöv äta bönor /linser ofta om du vill ha ex protein. Personligen skulle jag låtit bli sojafärs och korv, vaeför äta imitationer av något du ej vill äta?
Citera
2021-09-09, 03:55
Medlem
Jailhouserocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har stora funderingar på att bli vegetarian. Det är mest för etiska skäl. Men hur fan börjar jag?? Jag tycker det är gott med kött helt ärligt. Och jag är ingen hardcore vegan. Jag dricker mjölk och vill äta ägg. Vad skall jag göra?? Är det pasta och sallad som gäller?? Sojakorv har man hört talas om men hur fan smakar det??

Du ska äta kött. Fyfan vad äckligt med sojakorv jämfört med riktig vara.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in