2013-09-13, 21:29
Medlem
Nån som vet hur hårda Swedbank är på att godkänna ett medlemslån nuförtiden?
Jag har funderat på att låna ~120k uppdelat på 4-5 år, har inga betalningsanmärkningar eller krediter, ~370-380k i årsinkomst, 4 UC-förfrågningar. Har dock inget riktigt sparande så jag antar att de kommer anmärka på det om något.

Jag ska besöka lokala bankkontoret och höra om de kan säga nåt preliminärt besked innan jag gör en ansökan och får ännu en UC-förfrågan, men tänkte höra här också om någon har har fått/ansökt om lån på Swedbank senaste tiden och kan säga nåt om hur hårda de är på att godkänna ansökan.
Senast redigerad av baruba 2013-09-13 kl. 22:02.
Citera
2013-09-13, 21:34
Medlem
Swedbank är krångliga. Jag fick inte låna 30000 av dom men fick låna 150000 av ikano bank. Detta med bostadsrätt och fast inkomst. Och med din inkomst hade jag kollat runt lite.
Citera
2013-09-13, 21:40
Medlem
Det beror väl på om du kan ge banken någon säkerhet för sina utlånade pengar, t.ex en bostad. Läser man dina inlägg kan man tänka sig att du ska spendera pengarna i usa på den roadtrip du har planerat i oktober? Om det är så lär ju inte banken bli glada.
Citera
2013-09-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse25
Swedbank är krångliga. Jag fick inte låna 30000 av dom men fick låna 150000 av ikano bank. Detta med bostadsrätt och fast inkomst. Och med din inkomst hade jag kollat runt lite.

Hade du någon betalningsanmärkning, massa UC-förfrågningar eller massa andra lån? För det lät ju väldigt tufft att bli nekad 30000.
Det är ju dock svårt att kolla runt utan att dra på sig fler UC-förfrågningar, skulle ju vara om man använder sig av Lendo eller Freedom Finance där man bara får en UC-förfrågan men låneerbjudanden från flera banker. Dock så brukar de väl ligga på rätt höga räntor?

Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Det beror väl på om du kan ge banken någon säkerhet för sina utlånade pengar, t.ex en bostad. Läser man dina inlägg kan man tänka sig att du ska spendera pengarna i usa på den roadtrip du har planerat i oktober? Om det är så lär ju inte banken bli glada.

Har tyvärr ingen bostad som säkerhet, det jag har är ett fast jobb och utrymme i ekonomin för att betala av lånet.
Jasså du tänker dig det. Men nej jag ska inte låna pengar för att spendera dem i USA, det har jag givetvis sparat ihop till.

Och det är ju faktiskt ett konsumtionslån så banken kollar ju mer på om man kommer kunna betala igen lånet än vad man lägger pengarna på, även om det såklart inte låter bra om man skulle säga t.ex att man har tänkt bränna allt i Vegas istället för att köpa något som innehar ett visst värde.
Senast redigerad av baruba 2013-09-13 kl. 22:00.
Citera
2013-09-13, 22:02
Medlem
edge22s avatar
Kolla med ICA bank i stället.

Swedbanks medlemslån är oftast dyrare än blankolån hos ICA bank, det är i alla fall min erfarenhet.
Citera
2013-09-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Kolla med ICA bank i stället.

Swedbanks medlemslån är oftast dyrare än blankolån hos ICA bank, det är i alla fall min erfarenhet.

Just nu är räntan rätt lik hos dem iaf. 5,64% hos ICA och 5.85 på Swedbank. Har du nån aning om de är hårda på att bedöma ansökningar?
Dock så ingår ju låneskydd hos Swedbank och inte hos ICA, ska man köpa till den hos ICA blir lånet ca 8k dyrare hos ICA om man räknar på ett lån på 120k över 48mån. Men förhoppningsvis ska inte den behövas.
Senast redigerad av baruba 2013-09-13 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in