Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-13, 10:44
Medlem
saggesalivs avatar
Jag vet att detta låter konstigt.

Jag har sökt runt lite överallt men inte hittat något konkret om att inhalera kolsyra. Några trådar som eskalerat i trams...

Men till poängen! Jag tänkte prova att inhalera ren kolsyra en gång för alla.

Jag gjorde en konstruktion med en 1.5 liters PET.

Ett litet hål ganska långt ner på flaskan (lagom stort för att sticka in spetsen till sodastreamern)

Jag sätter flaskan i sodastreamern, sprutar ut kolsyra ungefär 3-5 sekunder samtidigt som jag andas in kolsyran ur öppningen på flaskan!

När jag har andats in allt reser jag mig upp och får ett något äckligt, snurrigt, blodtrycksfall-liknande rus i 5-10 sek. Påminner en del om tändargasen jag drog i mina yngre dagar.

Någon annan som testat detta? Vad beror det på? Syrebrist? Kan det på något sett vara skadligt att andas in kolsyra?
Citera
2013-09-13, 10:53
Medlem
Sniffa? Drar du in kolsyrat genom näsan? Eller lungorna?
Tror det är farligt, likvärt med syrebrist om du får i dig för mycket / inte tillräckligt med syra, bara spekulationer från min sida. Jag skulle nog inte tycka det är värt risken om ruset är som du beskriver det. Varför inte bara införskaffa lustgas istället?

Edit:
Likvärdigt med om du håller andan för länge (syrebrist) eller stoppar blodflödet till hjärnan genom att strypa dig själv (borde teoretiskt sätt vara samma sak).

Vad ger kroppen för reaktioner förutom blodtrycksfall och snurr? Spasmer, känsla av att behöva andas? Som man kan få när man håller andan länge, för att förtydliga.
Senast redigerad av Dicevy 2013-09-13 kl. 10:57.
Citera
2013-09-13, 10:57
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Sniffa? Drar du in kolsyrat genom näsan? Eller lungorna?
Tror det är farligt, likvärt med syrebrist om du får i dig för mycket / inte tillräckligt med syra, bara spekulationer från min sida. Jag skulle nog inte tycka det är värt risken om ruset är som du beskriver det. Varför inte bara införskaffa lustgas istället?
Förlåt, drog parallellen till gamla uttrycket sniffa tändargas som jag hört förut. Självklart så inhalerade jag det.
Självklart fördrar jag också lustgas framför alla andra sorters gaser som går att få tag på.
Tänkte det skulle vara kul att testa att inta kolsyra för att se om det gjorde effekt. Vilket det också gjorde.

Inget vidare rus direkt. Kan kanske fungera någon gång när man har torka.

Kommer antagligen inte testa igen!

EDIT:

Citat:
Edit:
Likvärdigt med om du håller andan för länge (syrebrist) eller stoppar blodflödet till hjärnan genom att strypa dig själv (borde teoretiskt sätt vara samma sak).

Vad ger kroppen för reaktioner förutom blodtrycksfall och snurr? Spasmer, känsla av att behöva andas? Som man kan få när man håller andan länge, för att förtydliga.
Testade att trycka mig själv till gränsen att hålla andan när jag var minde.
Att inhalera kolsyra var inte alls samma sak. Mer som att komma upp från vattnet precis innan man känner att lungorna exploderar.
Det känna lite som en avsaknad av syre när man andas in första andetaget syre. Efter första andetaget syre så snurrar det bara till ordentligt, något obehagligt men det hade lite charm ändå. Nästan lite mysigt. Men som sagt - tänk dig ditt värsta blodtrycksfall X3. Ungefär så känns det!
Senast redigerad av saggesaliv 2013-09-13 kl. 11:02.
Citera
2013-09-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Förlåt, drog parallellen till gamla uttrycket sniffa tändargas som jag hört förut. Självklart så inhalerade jag det.
Självklart fördrar jag också lustgas framför alla andra sorters gaser som går att få tag på.
Tänkte det skulle vara kul att testa att inta kolsyra för att se om det gjorde effekt. Vilket det också gjorde.

Inget vidare rus direkt. Kan kanske fungera någon gång när man har torka.

Kommer antagligen inte testa igen!
Ah, heh tänkte inte på den parallellen. Har själv en soda-stream så skulle vara intressant att få veta från någon mer kunnig.
Citera
2013-09-13, 11:08
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ah, heh tänkte inte på den parallellen. Har själv en soda-stream så skulle vara intressant att få veta från någon mer kunnig.
Skulle också gilla om någon mer kunnig kunde ge lite information!

Min slutsats - värt att testa! Iallafall en gång. Om man bara kan hålla sig till en gång tror jag inte hjärnan tar skada.
Skulle säga att det är något man måste skaffa sig sin egen uppfattning om.
Finns säkert vissa som skulle gilla det, medans Jag är säker att många hatar det. Som med de flesta berusningsmedel!
Citera
2013-09-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Skulle också gilla om någon mer kunnig kunde ge lite information!

Min slutsats - värt att testa! Iallafall en gång. Om man bara kan hålla sig till en gång tror jag inte hjärnan tar skada.
Skulle säga att det är något man måste skaffa sig sin egen uppfattning om.
Finns säkert vissa som skulle gilla det, medans Jag är säker att många hatar det. Som med de flesta berusningsmedel!
Jag väntar med att prova för att se om du avlider.
Nä men, kan bli så att om man halvgillar det så tänker man "äsch, bara en gång till!". Kommer ihåg när jag var riktigt uttråkad och ströp mig själv. Gillade rycken man fick och att man blev i princip helt cp (hoppas ingen som lider av "cerebral pares" tar åt sig av mitt ordval ) men ändå så fortsatte man trots att man vet att det skadar hjärnan något extremt.

Edit: Nåja, ska inte spåra ur tråden eller gå mer off-topic nu!
Senast redigerad av Dicevy 2013-09-13 kl. 11:23.
Citera
2013-09-13, 11:24
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Jag väntar med att prova för att se om du avlider.
Nä men, kan bli så att om man halvgillar det så tänker man "äsch, bara en gång till!". Kommer ihåg när jag var riktigt uttråkad och ströp mig själv. Gillade rycken man fick och att man blev i princip helt cp (hoppas ingen som lider av "cerebral pares" tar åt sig av mitt ordval ) men ändå så fortsatte man trots att man vet att det skadar hjärnan något extremt.
Än så länge mår jag bra
Kan säkert bli så att man kör några gånger för att det var "halvdant"
Jag körde ungefär tre gånger i rad för att skapa mig en uppfattning om det korta ruset.

Som jag skrev innan, när man, eller iallafall jag, utan andra medel försöker ge mig själv syrebrist blir jag väldigt andfådd och att få syre igen känns otroligt skönt.
Med kolsyran kännde jag Inge direkt avsaknad av syre. Bara att första andetaget kändes något tunt!
Citera
2013-09-13, 11:50
Medlem
Thubbes avatar
Att inandas koldioxid ger inget annat än syrebrist. Du kan uppnå samma rus genom att hålla andan ett tag eller "choka" dig själv, som högstadiebarn gjorde i början av 2000-talet. Om du känner dig tvungen att berusa dig på just detta sätt rekommenderar jag att du sitter ner (för att minska fallrisken) och att du inte gör det för många gånger i rad, eftersom syrebrist kan orsaka stora skador på hjärnan.

Men snälla, det är ju roligare att dricka öl eller typ trycka på ögonen tills det kommer mönster.
Citera
2013-09-13, 13:32
Medlem
Jusefs avatar
Du andas inte in kolsyra, du andas in koldioxid. Och får sedan förhöjda halter i blodet som ger dig hyperkapni, vilket ger yrsel, ökad puls osv. Det är inte farligt om du inte sitter där konstant och boffar.
Citera
2014-04-25, 20:16
Medlem
UERATZs avatar
Antar att du bara byter yt syret i lungornanemot kolsyra, och får syrebrist
Citera
2014-04-25, 20:19
Medlem
UERATZs avatar
Jag brukar suga i mig "röken" som bildas efter man tar loss flaskan. Inget vidare rus där inte, lite svårt att andas i nån sekund, hehe. Vet inte varför jag gör detta bara nån grej jag har för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in