Citat:
Ursprungligen postat av
antitotaliterian
Ett alternativ är att rösta på Kd.
De arbetar för att bryta upp den politisering av kyrkan som vänstern drog igång på 90-talet.
Började inte politiseringen av kyrkan långt tidigare och med Socialdemokraterna snarare än Vänsterpartiet?? K.G. Hammar är väl så vitt jag vet socialdemokrat och kallades redan innan han blev ärkebiskop för 'Den röde biskopen' och även innan Hammar så har det under lejonparten av 1900-talet varit så att Socialdemokraterna varit drivande för att Sverige skall ha en statskyrka och att de skall vara det parti som har den mest intima kopplingen till Svenska Kyrkan?? Folkpartiet har däremot varit "de frikyrkligas parti" och varit positiva till att kyrka och stat separerar...
När det gäller feminism och kyrka så finns det ju faktiskt en teologisk tankeströmning som kallas feministteologi och en underström till feministteologin kallas "postkristen feministteologi"... Postkristendom innebär, som namnet måhända antyder, att man anser kristendomen oförenlig med feminism - vilket innebär att de postkristna feministteologierna inte anser sig sjävla vara kristna... Det är kanske inte helt rätt att kalla dem teologer p.g.a. detta, "kristendomskritiker med teologisk skolning" är nog en mer korrekt benämning... Kyrkokandidaten som nämndes i trådens första inlägg kanske kan kallas postkristen och om ni frågar mig tycker jag det är opassligt av henne att ställa upp i valet... Att hon försöker infiltrera kyrkan är kanske inte sant i och med att hon är helt öppen med att hon inte tror; man kanske kan säga att hon saboterar istället - eller t.o.m. att hon
trollar! Men för att trollandet skall lyckas krävs det fler troll som röstar på henne...