2013-09-12, 10:57
Medlem
MissRandomnesss avatar
Efter att ha surfat runt en tid här på fb nu och läst inlägg så får man fort uppfattningen om att det befinner sig många främlingsfientliga folk här. Och jag blir så sjukt nyfiken på vilka det är som döljer sig bakom alla nicken. Utan att behöva outa sig på något vis, så har jag samlat ihop några frågor som jag skulle vilja ha svar på ifrån er som känner er träffade av beskrivningen "främlingsfientlig", "nazist" eller "rasist". Jag vet att ni finns

OBS, att ni inte behöver svara på alla frågor om ni inte vill men för att bevisa att du inte är en chicken så bör du svara på samtliga . Here we go:

1. Dina främlingsfientliga åsikter som du gladeligen skriver här på fb, är det något som du även skulle kunna yttra irl exempelvis på arbetet/i skolan?
a) Om ja, tonar du ner dig irl eller har du lika hård ton där som här? Hur reagerar dina arbetskamrater/skolkamrater i så fall? Har du arbetskamrater/skolkamrater som är invandrare/mörkhyade också?
b) Om nej, varför står du inte för dina åsikter irl som på nätet?

2. Har du rest utanför Europa någon gång i ditt liv?
a) Om ja, var det i ett västerländskt land?
b) Om nej, vill du resa till ett land utanför västvärlden om du hade möjligheten? I så fall, vilket?

3. Äter du mat ifrån andra kulturer såsom pizza, thaimat osv?
a) Om ja, hur går det ihop med dina främlingsfientliga åsikter? Litar du verkligen så pass mycket på människor i från andra kulturer så att du låter de ansvara för maten du stoppar i dig?
b) Om nej, varför inte?

4. Lyssnar du på musik ifrån andra kulturer och ifrån människor med annan hudfärg än du?
a) Om ja, vad för typ av musik är det?
b) Om nej, tycker du inte att musiken är bra av principsjäl eller musikaliska skäl?

5. Skulle du (med handen på hjärtat nu) kunna säga öga för öga till en okänd och oskyldig människa av mörk hudfärg det som du skriver här? Exempel: "Negrer är apor som hör hemma i djungeln" och liknande.
a) Om ja, skulle du även kunna säga så till en kvinna eller ett barn? Varför/Varför inte?
b) Om nej, varför inte?

6. Har du högre utbildning än gymnasiet?
a) Om ja, har du arbete nu?
b) Om nej, har du arbete nu?

7. Är du äldre än 35 år?
a) Om ja, äger du ett hus eller bor du i hyresrätt?
b) Om nej, äger du ett hus eller bor du i hyresrätt?

8. Har du barn och familj?
a) Om ja, hur reagerar du om ditt barn är kompis eller tillsammans med en mörkhyad/invandrare? Hur fungerar dina åsikter i kontakt med skola/barnomsorg?
b) Om nej, om du får barn i framtiden, ska du då dela dina åsikter med ditt barn?

9. Anser du att det Anders Breivik gjorde var rätt?
a) Om ja, hade du själv kunnat göra en sådan sak? Och varför gör du inte det i så fall?
b) Om nej, varför inte?

10. Är du troende?
a) Om ja, vilken religion tillhör du? Om du svarar kristendom på frågan, har du någonsin läst hela Bibeln?
b) Om nej, vad är då meningen med livet enligt dig?

Med reservation för stavfel och liknande. Fråga om något är otydligt.
Citera
2013-09-12, 11:28
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Efter att ha surfat runt en tid här på fb nu och läst inlägg så får man fort uppfattningen om att det befinner sig många främlingsfientliga folk här. Och jag blir så sjukt nyfiken på vilka det är som döljer sig bakom alla nicken. Utan att behöva outa sig på något vis, så har jag samlat ihop några frågor som jag skulle vilja ha svar på ifrån er som känner er träffade av beskrivningen "främlingsfientlig", "nazist" eller "rasist". Jag vet att ni finns

OBS, att ni inte behöver svara på alla frågor om ni inte vill men för att bevisa att du inte är en chicken så bör du svara på samtliga . Here we go:

1. Dina främlingsfientliga åsikter som du gladeligen skriver här på fb, är det något som du även skulle kunna yttra irl exempelvis på arbetet/i skolan?
a) Om ja, tonar du ner dig irl eller har du lika hård ton där som här? Hur reagerar dina arbetskamrater/skolkamrater i så fall? Har du arbetskamrater/skolkamrater som är invandrare/mörkhyade också?
b) Om nej, varför står du inte för dina åsikter irl som på nätet?

2. Har du rest utanför Europa någon gång i ditt liv?
a) Om ja, var det i ett västerländskt land?
b) Om nej, vill du resa till ett land utanför västvärlden om du hade möjligheten? I så fall, vilket?

3. Äter du mat ifrån andra kulturer såsom pizza, thaimat osv?
a) Om ja, hur går det ihop med dina främlingsfientliga åsikter? Litar du verkligen så pass mycket på människor i från andra kulturer så att du låter de ansvara för maten du stoppar i dig?
b) Om nej, varför inte?

4. Lyssnar du på musik ifrån andra kulturer och ifrån människor med annan hudfärg än du?
a) Om ja, vad för typ av musik är det?
b) Om nej, tycker du inte att musiken är bra av principsjäl eller musikaliska skäl?

5. Skulle du (med handen på hjärtat nu) kunna säga öga för öga till en okänd och oskyldig människa av mörk hudfärg det som du skriver här? Exempel: "Negrer är apor som hör hemma i djungeln" och liknande.
a) Om ja, skulle du även kunna säga så till en kvinna eller ett barn? Varför/Varför inte?
b) Om nej, varför inte?

a) Om ja, har du arbete nu?
b) Om nej, har du arbete nu?

7. Är du äldre än 35 år?
a) Om ja, äger du ett hus eller bor du i hyresrätt?
b) Om nej, äger du ett hus eller bor du i hyresrätt?

8. Har du barn och familj?
a) Om ja, hur reagerar du om ditt barn är kompis eller tillsammans med en mörkhyad/invandrare? Hur fungerar dina åsikter i kontakt med skola/barnomsorg?
b) Om nej, om du får barn i framtiden, ska du då dela dina åsikter med ditt barn?

a) Om ja, hade du själv kunnat göra en sådan sak? Och varför gör du inte det i så fall?
b) Om nej, varför inte?

10. Är du troende?
a) Om ja, vilken religion tillhör du? Om du svarar kristendom på frågan, har du någonsin läst hela Bibeln?

Med reservation för stavfel och liknande. Fråga om något är otydligt.

Nu definierar jag mig absolut inte som främlingsfientlig. Vad är det liksom? -En som går och är fientlig till alla ur lokalbefolkningen när man är på semester utomlands? -En som är fientlig till alla som man inte är bekant med? Förtydliga tack!

Däremot är jag mycket kritisk till den naivt generösa invandringspolitik som Sveriges regeringar anser sig ha haft råd med de senaste 20-30 åren och är mycket bedrövad över att mitt älskade fosterland blir mer likt Mellanöstern för varje år som går
Citera
2013-09-12, 11:31
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:

b) Om nej, varför står du inte för dina åsikter irl som på nätet?.

Nej, jag brukar dölja hakkorstatueringarna, när jag tar emot patienter. Så länge eutanasi inte är en godkänd behandlingsmetod, så måste jag vara försiktig.

Citat:
2.Har du rest utanför Europa någon gång i ditt liv?

Ja, men jag måste erkänna att Tyskland är favoritlandet, troligtvis av historiska skäl.

Citat:
3. [b]Äter du mat ifrån andra kulturer såsom pizza, thaimat ?[/B
]

Nej, det måste vara husmanskost, annars får det vara.

Citat:

Absolut inte. Bara klassisk musik.

Citat:

Nej, även om det är sant, så vill jag av etiska skäl inte gnugga in det i ansiktet på folk. Vill inte göra dem ledsna.

Citat:

Arbetar som läkare.

Citat:
7. Är du äldre än 35 år?

Det är oartigt att fråga damer om deras ålder.

Citat:
Har du barn och familj?

Självklart har jag noga inpräntat i mina barn den rätta ideologien. Skulle det i alla fall, det mycket obehagliga alternativet a inträffa, så har jag mina sprutor med mig och rättsläkaren kommer aldrig att förstå den egentliga orsaken, utan tro att det var naturliga orsaker.

Citat:

Han skulle aldrig ha gjort så mot norska barn, utan gått in i en moske istället. Det hade varit mer rätt.

Citat:
10. Är du troende?

Det är asatron som gäller.
Citera
2013-09-12, 11:31
Medlem
[quote=MissRandomness]Efter att ha surfat runt en tid här på fb nu och läst inlägg så får man fort uppfattningen om att det befinner sig många främlingsfientliga folk här. Och jag blir så sjukt nyfiken på vilka det är som döljer sig bakom alla nicken. Utan att behöva outa sig på något vis, så har jag samlat ihop några frågor som jag skulle vilja ha svar på ifrån er som känner er träffade av beskrivningen
Citera
2013-09-12, 11:37
Medlem
1. om någon skulle fråga eller om det skulle komma på tal så gör jag det.
a) internet och verkligheten är inte samma sak. eller du kanske går runt och frågar främlingar på stan 10 frågor också?

2. nej.
b) ja. typ japan, usa bland andra.

3. ja.
a) du verkar tro att man inte kan eller får gilla god mat utan att man vill att ens land förstörs. detta är fel. bra saker från andra kulturer tar sig till andra kulturer utan att den tar med sig 100-tusen tals människor från den kulturen som ofta inte är kompatibel med ens egen. dessutom har jag inget emot italienare och thailändare även om det skulle komme många av dom (vilket det inte gör).

4. nästan all musik som når mig kommer från usa eller england. är det musik från andra kulturer?

5. har nog aldrig sagt att negrer är apor. att säga något sådant om någon irl tycker jag är dåligt betende för övrigt och ser ingen anledning att göra det även om jag skulle tycka det (vilket jag inte gör).

6. nej.
b. nej.

7. nej.
b) hyresrätt.

8. nej.
b) ja som vilken förälder som helst skulle jag lära mina barn hur världen fungerar och vad som är rätt och fel osv.

9. nja. döda "oskyldiga" är inte rätt väg dock förstår varför han gjorde det även om jag aldrig skulle göra något liknande.

10. nej.
b) att göra saker man gillar? det är lättare att leva än att ta livet av sig iaf för tillfället.
Citera
2013-09-12, 11:38
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Nu definierar jag mig absolut inte som främlingsfientlig. Vad är det liksom? -En som går och är fientlig till alla ur lokalbefolkningen när man är på semester utomlands? -En som är fientlig till alla som man inte är bekant med? Förtydliga tack!

Däremot är jag mycket kritisk till den naivt generösa invandringspolitik som Sveriges regeringar anser sig ha haft råd med de senaste 20-30 åren och är mycket bedrövad över att mitt älskade fosterland blir mer likt Mellanöstern för varje år som går

Ok jag ska försöka att förtydliga vad jag menar med främlingsfientlig, rasist eller nazist som kvalificerar sig för att kunna svara på mina frågor. Jag tar hjälp av ne.se här för bästa och närmaste beskrivning.

Citat:
främlingsfientlighet, avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar.
http://www.ne.se/fr%C3%A4mlingsfientlighet?i_whole_article=true

Citat:
rasism

rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:

1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);

2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;

3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;

4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;

5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation ..
http://www.ne.se/rasism

Citat:
nynazism

nynazism, neonazism, benämning på de politiska grupper och idéer som knyter an till den nazistiska ideologin och politiska strategin. Nazismen förbjöds av de allierade ockupationsmakterna i oktober 1945. I Västtyskland organiserade sig f.d. nazister i Sozialistische Reichspartei, som förbjöds 1952; 1964 uppstod Nationaldemokratische Partei Deutschlands (NPD), ett parti med nynazistiska drag, som dock inte fullt kunde hänföras till nynazism. NPD hade stora valframgångar under 1960-talet. Från början av 1970-talet framträdde en ny variant, som med demonstrationer och nazistiska metoder (våld och terror) sökte politiskt ...
http://www.ne.se/nynazism

Så att om något av dessa antingen i kombination eller enskilt träffar dig så är du välkommen att svara. Hoppas det var svaret du eftersökte
Citera
2013-09-12, 11:45
Medlem
MissRandomnesss avatar
Tack till er som är seriösa och svarar. Det är intressant att läsa era svar
Citera
2013-09-12, 11:49
Medlem
MissRandomnesss avatar
Vänligen håll topic, annars har jag inget annat val än att anmäla det för OT och då lär inläggen tas bort ändå. Be a man och svara istället.
Citera
2013-09-12, 11:50
Medlem
Är väl egentligen inte främlingsfientlig men har absolut inget intresse av att betala för folk som inte gör rätt för sej. Är väl ok att ta hit några som flyr ett krig som dom inte har med att göra. Men då ska dom följa våra regler och lagar. Ett brott och de blir raka spåret hem igen en fort körning lr felparkering är väll ok men värre brott som misshandel,hot och rån så ska de inte ens vara någon rätte gång utan en enkel flygbiljett hem. Ett land som har massor av egna natur tillgångar och en rikare befolkning anser jag inte har någon rätt att begära något bistånd då dom själva har möjlighet att hjälpa sin befolkning.

Har landet inte den kompitensen att utnyttja sina egna resurser så kan dom få hjälp att komma till rätta med de.

Arbetskraft invandring är däremot en helt annan sak. Behöver vi arbetskraft så är det självklart att dom får komma hit men dom ska respektera lagarna i det landet dom kommer till. Har själv arbetat i en rad olika länder. Men jag har alltid dom ländernas lagar och repekterar deras sätt att leva efter som jag själv är gäst i landet i fråga.
Citera
2013-09-12, 11:51
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJonte
Är väl egentligen inte främlingsfientlig men har absolut inget intresse av att betala för folk som inte gör rätt för sej. Är väl ok att ta hit några som flyr ett krig som dom inte har med att göra. Men då ska dom följa våra regler och lagar. Ett brott och de blir raka spåret hem igen en fort körning lr felparkering är väll ok men värre brott som misshandel,hot och rån så ska de inte ens vara någon rätte gång utan en enkel flygbiljett hem. Ett land som har massor av egna natur tillgångar och en rikare befolkning anser jag inte har någon rätt att begära något bistånd då dom själva har möjlighet att hjälpa sin befolkning.

Har landet inte den kompitensen att utnyttja sina egna resurser så kan dom få hjälp att komma till rätta med de.

Arbetskraft invandring är däremot en helt annan sak. Behöver vi arbetskraft så är det självklart att dom får komma hit men dom ska respektera lagarna i det landet dom kommer till. Har själv arbetat i en rad olika länder. Men jag har alltid dom ländernas lagar och repekterar deras sätt att leva efter som jag själv är gäst i landet i fråga.

Ok nu vet vi vad din ståndpunkt är. Antingen kan du svara eller inte svara på mina frågor men håll topic pleeeeease!
Citera
2013-09-12, 11:54
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ok jag ska försöka att förtydliga vad jag menar med främlingsfientlig, rasist eller nazist som kvalificerar sig för att kunna svara på mina frågor. Jag tar hjälp av ne.se här för bästa och närmaste beskrivning.

http://www.ne.se/fr%C3%A4mlingsfientlighet?i_whole_article=true

http://www.ne.se/rasism

http://www.ne.se/nynazism

Så att om något av dessa antingen i kombination eller enskilt träffar dig så är du välkommen att svara. Hoppas det var svaret du eftersökte

Tack. Då var frågorna inte riktade till mig.
Citera
2013-09-12, 11:57
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Tack. Då var frågorna inte riktade till mig.

Ok fair enough
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in