2013-09-11, 22:40
Medlem
Dubsteps avatar
Tar 350kr / tim, vilket jag gjort sen jag tog mitt första riktiga jobb som 17-åring. Har nuförtiden betydligt mer fasta kostnader som t.ex. hyra 5000kr, mobilräkning, sl-kort osv.

Har en viss erfarenhet att luta mig mot då jag gjort projekt för Sony, playstation, viaplay, nordisk film, whirlpool, cdon, DIF mfl. Använder standardkombon PHP+HTML+JS vilket är ganska osexigt, och vanligt, men har tillräckligt mycket kunskap för att skapa allt från moderna webappar med t.ex. bootstrap eller ember till wordpressbloggar till tyngre affärssidor.

Jobbar i centrala stockholm och när jag googlar läser jag om drömlöner på 1000+kr/tim, men de gånger jag efterfrågar högre lön (typ 450 ist för 350) möts det alltid med "nej, för dyrt". Känner att det är åldern som håller mig tillbaka, snarare är vad som levereras. Värt att notera är att jag inte jobbar direkt med kund, utan via webbyråer.

Vad tycker ni? Vad kan jag kräva? Vad ska jag lägga fram som ett underlag för prisökningen?
Citera
2013-09-11, 22:46
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubstep
Vad tycker ni? Vad kan jag kräva? Vad ska jag lägga fram som ett underlag för prisökningen?

Dont ask yourself what the customer can do for you... ask yourself what your can do for the customer.

Har du tänkt i dom banorna?
Citera
2013-09-11, 22:47
Medlem
FSharps avatar
Alldeles för billigt egentligen. PHP är ju lite billigare att syssla med eftersom det finns många hoobyister där ute, men det känns mer som att du är dålig på att sälja om du inte lyckas ta över 350:-

500:- min skulle jag säga eftersom du ändå är egen företagare vilket kan vara lite riskabelt om du inte har stamkunder. (Etablerade företag ligger väl runt 800:- idag på den lägre sidan om det är någorlunda seriösa tjänster och bolag inblandade)

Ett annat knep att köra med är ju att du själv uppskattar priset på grundutförandet och visar det och säger att det går på x timmar a 350:-, men sen förklarar du att om de är nöjda med systemet efter leverans så tar du 500:- för vidare utveckling efteråt.

Då gäller det dock att du kravspecar vad som kommer att ingå väldigt bra och är lite hård när ändringar kommer.
Citera
2013-09-11, 22:59
Medlem
Det är slutsumman kunden kommer bryr sig om, och de flesta har nog svårt att få en uppfattning om hur lång tid någonting tar. Mitt tips är att gå ifrån timprissättning (konsultfällan) och istället "tjänstefiera" ditt upplägg och sälja på fasta priser. Ibland kan min timlön bli 3000 kr+ och ibland under 500 beroende på projekt, win some or lose some.

De enda gånger jag jobbar med timmar är ifall det är någon liten förändring som ska göras på exempelvis en befintlig sida som jag inte byggt, då tar jag 1 200 SEK i timmen men då vet jag att jobbet alltid tar under 5 h.

Som sagt, att sälja med timpriser är det sämsta man kan göra oavsett bransch ifall du jobbar själv (säljer din egen tid)
Citera
2013-09-11, 23:00
Medlem
Vänd på steken. Ta ut för mycket initialt i förhandlingen, så går du ner dit du egentligen vill.
Citera
2013-09-11, 23:13
Medlem
gavlips avatar
Vad du har för kostnader är det inte nån som bryr sig om. Frågan är vad du kan åstadkomma på en timme. Är du mer effektiv och kunnig än genomsnittet ja då ska du ta mer betalt också.
Citera
2013-09-11, 23:21
Medlem
Dubsteps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
men det känns mer som att du är dålig på att sälja om du inte lyckas ta över 350:-
Självklart är jag det. Sen har man ju ganska dålig koll på vad som e rimligt.

Verkar som att det är en bra ide att sluta prata timmar och ta betalt enl. funktionsspec istället. Är ju riktigt vettigt, ska försöka med det nästa projekt.
Citera
2013-09-11, 23:27
Medlem
Det är svårt att ta rätt betalt i början.
Men ska du drifta kontor 5k + allt annat krävs det ju lite bättre timdeb.

Ett sätt är ju att resonera med kunden att man har svårt att få ihop det på 350sek.
Om du t ex vill ha 450kr säger du 550kr och låter kunden komma med ett motbud.
En klassiker är ju att man räknar 40 min per fakturerad timme.
Fastpris är ju en annan väg och kanske den bästa.

Jag skulle ju samtidigt försöka ragga egena kunder för att slippa sitta i knäet på någon som kan dra så fort det dyker upp någon som gör jobbet någon krona billigare.
Citera
2013-09-12, 06:24
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubstep
Självklart är jag det. Sen har man ju ganska dålig koll på vad som e rimligt.

Verkar som att det är en bra ide att sluta prata timmar och ta betalt enl. funktionsspec istället. Är ju riktigt vettigt, ska försöka med det nästa projekt.

TS du är ung och har inte så mkt arbetserfarenhet och använder standard-upplägg för webbdesign... har du frågat dig själv varför du ska förtjäna mer betalt? Vad kan du göra för klienterna som motiverar en högre tim-kostnad....
Citera
2013-09-12, 21:35
Medlem
350:- /h mot slutkund är lite men som egen är det tyvärr svårt att hitta direkt uppdrag.

Jag hade 375:- på ett ställe jag konsultade hos sista i ledet betalade 700:-h kändes lite sådär att 40% försvann till andra konsultbolag/konsultmäklare
Citera
2013-09-14, 00:01
Medlem
Hur mycket försvinner i skatt för dig, ungefär hälften? 350 kr i timmen låter lågt. För även om du jobbar 40 timmar i veckan och debiterar VARJE MINUT, så är det inte mer än ca 28 000 kr i månaden netto? Det är ju bara lite över det man tjänar som heltidsanställd nånstans, fast då slipper man hyra lokal, sköta all admin, sälj samt det övergripande ansvaret.
Citera
2013-09-14, 06:49
Medlem
Du får även räkna in i timpriset att du behöver tid/pengar för att utbilda dig vidare, för att kunna bli bättre på ditt jobb.
Du bör även ha en plan på hur du skall utveckla ditt verksamhets område, så att du blir mer attraktiv och konkurrenskraftig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in