2013-09-10, 22:00
Medlem
Hejsan, har fått enligt mig ett bra erbjudande om att köpa en lägenhet som är i renoveringsbehov.

Lägenheten kostar 800 000k och skulle kunna jämnföra det med en lika stor hyffsat renoverad lägenhet på gatan mittemot som pågårbudgivning som ligger ute för 1 495 000.

Renoveringen och allting av den biten kan jag, är en duktig hantverkare, så jag bygger kök själv drar el lägger golv målar väggar osv osv, allt utom baddrum då jag har en certifierad kille för det.

Nu till det tråkiga är att jag köpte en bil billigt ( var ju iof kul) marknadsvärdet är mellan 60-90k och jag betalade 40k

Så Därav har jag bara 30-40k till handpenning vid det eventuella köpet.

Ekonomin i sig är bra, jag tjänar bra, mellan 28-32k efter skatt.

Det jag undrar över, kan man ta ett bostadslån på 85% dvs 680k , och sedan låna handpenning 120k och sedan ca 150-180k yttligare för renovering (dvs nästan allt handpenning, bostadslån och renovering) för att sedan värdera om det och eventuellt sälja? Har alla vitvaror till ruskigt bra priser på el , vitvaror osv. sen okej/bra priser på byggmaterial.

Jag har nog inga problem att betala ränta osv undertiden som renoveringen med tanke på inkomst därav vill jag låna upp så man kan köpa in allt material utan att ha "penga stopp" så det inte blir klart!

Så den totala lån summan blir straxt under en miljon , och jag har 30-40k som jag kan slanta direkt och min bil dock svår såld med tanke på att det är en v12 motor.

Hur går man tillväga hos banken och lägger upp det hela? Jag är rätt ung, och inte riktigt någon i min omgivning som alls sysslat med liknande affärer. Men jag hade tänkt att köra det här på ca 2-3 månader och sedan gett mig en bra "start investering" för att ha handpenning till hus eller dylikt.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig på traven innan jag ringer banken!
Citera
2013-09-10, 22:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Tror det blir svårt att göra så. Får du det igenom lär det bli till dåliga räntor.

Får du igenom 85% bostadslån och något lån på kontantinsatsen skall du nog vara nöjd. Lån till renovering och bilköp i form av bostadslån kan du nog glömma.

Skall du prata med banken skall du nog inte säga "Jag har nog inga problem att betala ränta osv undertiden som renoveringen ".

Bottenlån med lägre ränta på 75%
Topplån med högre ränta på 10%

Eventuellt kan du få topplån eller konsumentlån till kontantinsatsen men det är inte självklart.
Citera
2013-09-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tror det blir svårt att göra så. Får du det igenom lär det bli till dåliga räntor.

Får du igenom 85% bostadslån och något lån på kontantinsatsen skall du nog vara nöjd. Lån till renovering och bilköp i form av bostadslån kan du nog glömma.

Skall du prata med banken skall du nog inte säga "Jag har nog inga problem att betala ränta osv undertiden som renoveringen ".

Bottenlån med lägre ränta på 75%
Topplån med högre ränta på 10%

Eventuellt kan du få topplån eller konsumentlån till kontantinsatsen men det är inte självklart.

Gjorde en snabb räkning på SEB om jag hade haft kontantinsats (120k) och lånar 680k (tot800k) så kostar det 6500Kr i månade ink bostadens månadsavgift.
Men jag behöver kontantinsatsen och renoverings pengar, så säg att jag behöver 120k + 180k = 300k, kostnaden för ett blanco lån "enkla lånet" på seb 300k är 3297kr vid en ränta på 5,65% på 10 år. Dock så ska jag inte äga alla lån efter ett par månader. Men under dem 2-4 månaderna så borde det ju kosta 9797kr vilket inte är något problem då jag brukar spara ca 12 000 i månaden om jag känner för det, (snitt lön efterskatt ca 28-33) så säg att jag har 18-23k varje månad att "leva/spara/amortera" eller vad som varje månad. att betala 10k i månaden för lånen är ju inget problem under en renoveringstid.
Citera
2013-09-10, 22:28
Medlem
Sälj bilen! Du kommer behöva pengarna till lägenheten och en annan bil...

Med en V12 så tvivlar jag att den kan lasta in ens 10 kvm trägolv och tror nog knappt att du ens har dragkrok på den.

Ska du ägna dig åt hantverkarjobb (renovera lägenhet) så köp hantverkarbil istället.

Ska du låna så kan du nog få lite blancolån från lite dyrare långivare men OM det nu är så lätt och snabbt att sälja lägenheter där du bor (har mina tvivel) så är det ju bara tre månader vi pratar om så varje 100.000 kr extra borde inte kosta mer än ca 1.500 kr och kan du tjäna 300.000 så är där ju marginal att betala lite extra ränta...
Citera
2013-09-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Sälj bilen! Du kommer behöva pengarna till lägenheten och en annan bil...

Med en V12 så tvivlar jag att den kan lasta in ens 10 kvm trägolv och tror nog knappt att du ens har dragkrok på den.

Ska du ägna dig åt hantverkarjobb (renovera lägenhet) så köp hantverkarbil istället.

Ska du låna så kan du nog få lite blancolån från lite dyrare långivare men OM det nu är så lätt och snabbt att sälja lägenheter där du bor (har mina tvivel) så är det ju bara tre månader vi pratar om så varje 100.000 kr extra borde inte kosta mer än ca 1.500 kr och kan du tjäna 300.000 så är där ju marginal att betala lite extra ränta...

Har företagsbil iform av skåpbil(full upsättning med alla verktyg och maskiner jag kan tänkas behöva efter som jag jobbar med detta) , så min privata ska säljas men med tanke på att det inte kostar något så behöver jag inte slumpa iväg den, har förmån på jobbet med fri bil. så rese kostnader är det absolut minsta problemet. Pengarna för min privatbil är ju ingen garanti om ingen köper liksom.

Lite så jag tänkte, är det 1-200 k utöver själva bostaden så kostar det inte så mycket under korttid, alternativt så värderar man ju om bostaden . Nu räknar jag inte med vinst på 300 000 känns bättre å räkna lågt. Säg att jag totalt lånar 1.000.000 och sedan värderar om den till 1,250,000 så är det lågt räknat med marginal, har haft span nu på detta område i ca 1år och med prisbevakningar. Så att sälja för 1,200,000 kommer jag se som en självklarhet och där av mitt risktagande i det hela. Skulle det gå åt fanders så är det ju jag som får sitta å pynta 10 000 i månaden i väntan på bättre tider och det är där jag gör min risk/vinst beräkning.
Citera
2013-09-11, 09:49
Medlem
Conceptions avatar
Du kan låna 85% av bostaden med ett bolån. Eftersom du köper det för 800000 så kommer således marknadsvärdet vara detsamma. Du får alltså max 680 000 i bolån initialt. Kom också ihåg att du har en pantbrevskostnad som ska betalas också om det inte finns något sådant sen innan.

Resten av lånen blir ett s.k blancolån och där sätter din bank stopp för hur mycket du kan låna. Det är troligen din inkomst som sätter gräns för hur mycket du kan låna där. Men pratar du med banken och säger att det är för att renovera din bostad så går det säkert bra. Men blancolånen har alltid betydligt högre ränta än bolånet.

Sedan när allting är klart så kan du göra en bankaccepterad omvärdering på huset och då skriva om ditt bolån. Inte innan.

Sen angående din bil du köpte så brukar det vara svårt att värdera en sak och säga att det är marknadsvärdet. Eftersom du köpte den för 40000kr så bör ju det vara marknadsvärdet för DIN bil. Sen om du hittar någon som är beredd att betala över marknadsvärdet är ju en helt annan sak.
Citera
2013-09-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du kan låna 85% av bostaden med ett bolån. Eftersom du köper det för 800000 så kommer således marknadsvärdet vara detsamma. Du får alltså max 680 000 i bolån initialt. Kom också ihåg att du har en pantbrevskostnad som ska betalas också om det inte finns något sådant sen innan.

Resten av lånen blir ett s.k blancolån och där sätter din bank stopp för hur mycket du kan låna. Det är troligen din inkomst som sätter gräns för hur mycket du kan låna där. Men pratar du med banken och säger att det är för att renovera din bostad så går det säkert bra. Men blancolånen har alltid betydligt högre ränta än bolånet.

Sedan när allting är klart så kan du göra en bankaccepterad omvärdering på huset och då skriva om ditt bolån. Inte innan.

Sen angående din bil du köpte så brukar det vara svårt att värdera en sak och säga att det är marknadsvärdet. Eftersom du köpte den för 40000kr så bör ju det vara marknadsvärdet för DIN bil. Sen om du hittar någon som är beredd att betala över marknadsvärdet är ju en helt annan sak.

Vad jag förstår är det en bostadsrätt, då är väl knappast aktuellt att ta ut pantbrev eller???
Citera
2013-09-11, 14:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vovvensmatte
Vad jag förstår är det en bostadsrätt, då är väl knappast aktuellt att ta ut pantbrev eller???

Det har du rätt i. Fel av mig. Jag fick för mig att det var ett hus.
Citera
2013-09-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det har du rätt i. Fel av mig. Jag fick för mig att det var ett hus.
Jo det behövs pantbrev! Lagfartsavgift däremot behövs inte, tillskillnad mot ett hus!
Den enda som säkert kan svara på dina frågor en långivare. Som bedömer ditt case. Sen tror jag bättrebolån kan ge topplanterna upp till 95% av marknadsvärdet.
Tycker inte det låter omöjligt alls. Bara tveksam till om någon kommer låna ut till dig!
Citera
2013-09-12, 07:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Jo det behövs pantbrev! Lagfartsavgift däremot behövs inte, tillskillnad mot ett hus!
Den enda som säkert kan svara på dina frågor en långivare. Som bedömer ditt case. Sen tror jag bättrebolån kan ge topplanterna upp till 95% av marknadsvärdet.
Tycker inte det låter omöjligt alls. Bara tveksam till om någon kommer låna ut till dig!

Citerat från Fastighetsbyråns hemsida:

"En bostadsrätt är lös egendom och för bostadsrätter finns inget system för offentlig registrering av ägarförhållanden. Något pantbrev utfärdas inte och man behöver inte heller betala någon stämpelskatt som man måste vid köp av en villa.
Istället undertecknar man en skuldförbindelse med banken och förklarar samtidigt att man pantsätter bostadsrätten som säkerhet för lånet. Bostadsrättsföreningen underrättas sedan om pantsättningen. När föreningen har tagit emot underrättelsen är pantsättningen fullständig. Föreningen skall omgående göra en notering om pantsättningen i lägenhetsregistret. Möjligen kan föreningen ta ut en administrationsavgift."

Avgiften kan vara runt 1500 SEK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in