2013-09-10, 21:12
Medlem
I mina öron låter följande rätt: "Jag respekterar honom och hans åsikter." "Jag respekterar honom och sina åsikter." låter fel.

Jag vill ha en förklaring till varför "sina" är fel (om det nu är det), och "hans" är rätt.

"Sina" i detta fallet kan inte feltolkas enligt mig (det borde därmed vara rätt, trots att det låter fel i mina öron). Däremot kan jag respektera person 1 (honom) och person 2:s (hans) åsikter.
Citera
2013-09-10, 21:15
Medlem
kinesarsles avatar
Jag tycker likadant.

Det blir annorlunda om man säger "Han står för sina åsikter."
Citera
2013-09-10, 21:16
Medlem
Svilters avatar
hans är singular eftersom det syftar på honom och sina är plural när det syftar på flera personer.
I inlägget ovan som skriver "Han står för sina åsikter." syftar på åsikterna som är mer än en.
Senast redigerad av Svilter 2013-09-10 kl. 21:24.
Citera
2013-09-10, 21:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse
I mina öron låter följande rätt: "Jag respekterar honom och hans åsikter." "Jag respekterar honom och sina åsikter." låter fel.

Jag vill ha en förklaring till varför "sina" är fel (om det nu är det), och "hans" är rätt.

"Sina" i detta fallet kan inte feltolkas enligt mig (det borde därmed vara rätt, trots att det låter fel i mina öron). Däremot kan jag respektera person 1 (honom) och person 2:s (hans) åsikter.

Det är ju du som respekterar honom. Likaså är det du som respekterar hans åsikter. Om du ser meningen i två delar så inser du att det inte går att säga: "Jag respekterar sina åsikter".

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag tycker likadant.

Där syftar "sina" tillbaka på han och är ett reflexivt pronomen. Det är orsaken till att det inte ska vara "sina" i den efterfrågade meningen. Det syftar inte tillbaka på samma person.

Citat:
Ursprungligen postat av Svilter
hans är singular och sina plural

Nej så är det inte. Det vore likadant med: Jag respekterar honom och hans åsikt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-09-10 kl. 21:24.
Citera
2013-09-10, 21:21
Medlem
Citat:
hans är singular och sina plural
Nej, riktigt så enkelt är det inte.
Citat:
hans är singular eftersom det syftar på honom och sina är plural när det syftar på flera personer.
I inlägget ovan som skriver "Han står för sina åsikter." syftar på åsikterna som är mer än en.
Du är tyvärr fortfarande helt ute och cyklar.
Senast redigerad av scheutz 2013-09-10 kl. 21:34.
Citera
2013-09-10, 21:21
Medlem
Basfrostens avatar
Hans åsikt/jag respekterar honom.

I Finspång säger folket hanses.
Citera
2013-09-10, 21:25
Medlem
Citat:
Jag tycker likadant.

Det tänkte jag inte på! Varför låter/är ovanstående rätt, men inte "Jag respekterar honom och sina åsikter."?
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju du som respekterar honom. Likaså är det du som respekterar hans åsikter. Om du ser meningen i två delar så inser du att det inte går att säga: "Jag respekterar sina åsikter".

Där syftar "sina" tillbaka på han och är ett reflexivt pronomen.
Jag är inte riktigt med, tyvärr.

"Det är ju du som respekterar honom. Likaså är det du som respekterar hans åsikter."

Det kan ju gälla både en och två personer.

Man kan inte säga att sina inte ska användas när det gäller dem/honom/henne? Bara en vild gissning efter att ha snabbläst svaren.
Senast redigerad av Fjollasse 2013-09-10 kl. 21:31.
Citera
2013-09-10, 21:30
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det har ingenting med singular och plural att göra.
Citera
2013-09-10, 21:33
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det tänkte jag inte på! Varför låter/är ovanstående rätt, men inte "Jag respekterar honom och sina åsikter."?
Jag skulle nog se det som att "Jag respekterar honom och hans åsikter." är en förkortning av "Jag respekterar honom och jag respekterar hans åsikter."
Citera
2013-09-10, 21:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag är inte riktigt med, tyvärr.

"Det är ju du som respekterar honom. Likaså är det du som respekterar hans åsikter."

Det kan ju gälla både en och två personer.

Nej du är inte med märker jag. Det har ingenting med antalet personer att göra. Följande tror jag att du är med på:

Första person (jag) om tredje person (honom)

- Jag respekterar honom.

- Jag respekterar hans åsikter

Sätt ihop dem: Jag respekterar honom och hans åsikter

Tredje person (han) om tredje person (honom [sig själv])

- Han respekterar sig själv

- Han respekterar sina åsikter

Sätt ihop dem: Han respekterar sig själv och sina åsikter
Citera
2013-09-10, 21:39
Medlem
Citat:
Jag skulle nog se det som att "Jag respekterar honom och hans åsikter." är en förkortning av "Jag respekterar honom och jag respekterar hans åsikter."
Jo, där blir det ju helfel med "sina". Men det kan ju fortfarande handla om en person och en annan persons åsikt. Det är därför jag tycker att det är lite konstigt.
Citera
2013-09-10, 21:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo, där blir det ju helfel med "sina". Men det kan ju fortfarande handla om en person och en annan persons åsikt. Det är därför jag tycker att det är lite konstigt.

Det är ju därför det inte blir "sina". "Sina" blir det när det handlar om samma person och denna persons [åsikter som i ditt exempel].

Jag beundrar hans bil

Han beundrar sin bil

Jag betalar hans mat

Han betalar sin mat.

Jag tycker om henne och hennes värderingar

Hon tycker om sig själv och sina värderingar (en narcissist månne?)
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-09-10 kl. 21:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in