2013-09-11, 17:17
Medlem
skumbananernas avatar
Har du inte brottom är ett hett tips att vänta till slutet av året innan du köper. Det säljs alltid flest bostadsrätter såhär tids på året och några månader back, dessutom är det juletider och liknande kring december som ofta får folk att avstå från att köpa större ting.
Citera
2013-09-11, 18:21
Medlem
Giggis avatar
I områdena runt Triangelstationen tror jag att priserna kan komma att gå upp något de närmsta åren med tanke på vad som planers i utbyggnader och uppfräschning där. Davidshall är redan dyrt och där lär inte priserna kunna nå hur högt som helst. Kanske kan man få upp priserna något runt Sankt Knut, men i övrigt ligger nog priserna ganska stabilt med normala uppgångar.

Det är svårt att göra en vinst på en bostadsrätt i Malmö. Köper du och bor i under tiden istället för tex hyresrätt gör du ju en vinst i praktiken då du förmodligen får en lägre månadskostnad för ditt boende och sen kan sälja till samma pris eller några tiotusen mer om du har tur.
Citera
2013-09-12, 08:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immunforsvaret
Vi vill köpa en bostadsrätt i Malmö, men vi tvekar kring i vilket område. Vi planerar att sälja igen inom några år så om man tjänar en hacka på värdeökningen, alternativt inte förlorar lika mycket som grannen om marknaden går dåligt, så vore det välkommet. Så min fråga är om det finns några up 'n coming områden där gentrifieringen kan antas komma igång snart eller pågår som bäst. Jag har tidigare bott på Möllan och gillade det, men å andra sidan så är jag ju en handfull år äldre nu.. Någon nämnde St Knut. Vad tror ni? Tack!
Möllevången håller på att förändras, arbetarna flyttar ut och studenterna flyttar in. Om några år blir det "hippt" att bo på möllan och då är det bara en tidsfråga innan priserna börjar skjuta i höjden.
Annars är "Käppastan" och Gamla Väster två säkra kort.
Citera
2013-09-14, 16:19
Medlem
Frassefrass avatar
Personligen skulle jag säga att Gamla Väster aldrig kommer att bli fel- fint och centralt och många vackra äldre lägenheter- men så kostar det en slant också. Även Slottsstaden/Ribersborg kommer sannolikt att förbli populära. Jag håller med ovanstående om möllan.
Västra hamnen/dockan har väl redan haft sin peak med höga priser som det inte riktigt gick att sälja för.
I st Knut så är väl priserna rätt så höga redan, förutom sådant som mäklarna försöker prångla ut som St Knut trots att det snarare är nobeltorget.

Det byggs även en hel del just nu direkt ovanpå triangeln köpcentrum, det vill säga precis intill triangeln station men jag vet inte när det kommer att stå färdigt eller om det är värt att satsa på. Det är ju toppenläge för öresundspendlarna, men kostar säkert en bra slant och är ett rätt så trist område även om det är centralt. Å andra sidan kan jag tänka mig att det är ett område som man kommer att satsa på framöver.

Vad som händer med priserna i Malmö generellt och att köpa brf som ev. investering väljer jag nog att inte uttala mig om.
Senast redigerad av Frassefras 2013-09-14 kl. 16:34.
Citera
2013-10-05, 20:18
Medlem
vad tror ni om Kirseberg?
Citera
2013-10-09, 15:28
Medlem
Kattafankens avatar
S:t Knut, Rörsjöstaden, Davidshall, och Slottsstaden är det bäst att satsa i. Om du hittar något du har råd med i närheten av triangeln/Möllan och den nya tågstationen så kommer det att stiga även där för att kommunikationerna utökas. Tumregeln är håll dig nära slussen eller triangeln för bästa buss&tåg kommunikationer.

Västra hamnen är "fint" om man gillar modernt, och Limhamn har pärlor men det är redan lite dyrt och jag tvivlar på att det går upp.
Citera
2013-10-09, 15:29
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter

Billigare, lugnare, men det kommer inte att stiga.
Citera
2015-07-12, 11:29
Medlem
arereds avatar
Ungefär hela väster är okej eller bra öster är i många fall skit. Ett trevligt område under expansion är västra hamnen,där kan man hitta fina bostadsrätter som är billigare än motsvarade i Stockholm, dock är de inte billiga ur ett Malmö perspektiv, men men, det kostar mycket att bo bra och tryggt. I västra hamnen finns dessutom det mesta vanligt folk behöver. Vittraskolan och en till skola samt dagis finns ( om barn blir aktuellt ) sen finns det ett antal restauranger fint belägna vid vattnet. Om du ska handla finns ica maxi och mindre livsmedelsbutiker. När det gäller kombinationer så är de goda, många bussar finns, bla bussar som går till köpcentrumet emporia!
Citera
2015-07-12, 11:46
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter

Snorbilligt idag. Dyrare imorgon.... Lite segare prisutveckling i Malmö, men det kommer inte att gå ner från denna låga nivå.
Citera
2015-07-12, 21:27
Medlem
Blåbärés avatar
Vad tycker folk om Värnhem, Möllevången, Östra Sorgenfri, och Nobeltorget?
Citera
2015-07-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbäré
Vad tycker folk om Värnhem, Möllevången, Östra Sorgenfri, och Nobeltorget?
Definitivt inte Östra Sorgenfri eller Nobeltorget.
Citera
2015-07-13, 06:40
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Definitivt inte Östra Sorgenfri eller Nobeltorget.
Indeed. Personligen inte heller Möllevången, men det är det lite delade meningar om.
Värnhem absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in