• 2
  • 3
2024-11-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarajevo
Hej,

Jag är 27 och tänkte dra igång med någon kampsport igen,
funderade på karate då jag är främst är intresserad av slag/sparkar. Har också övervägt andra stilar men karateklubben på hörnan ligger bra till (nära) och funkar med mitt schema.

Jag hatar dock att göra kullerbyttor, bakåtkullerbyttor, osv. Är detta ngt inslag i shotokan karate?

Jag funderade också på att kombinera med en intern stil då jag har ganska mycket att göra och gärna vill stressa ner och koncentrera mig mer, jag är en ganska "spretig" person så att säga. Skulle det vara ett hinder att t.e.x träna Thai Chi samtidigt som karate? Skulle det sätta några käppar ivägen?

En annan fråga, man har ju hört att folk som blivit attackerade på stan och försvarat sig ofta har varit bra kampsportare (t.ex. gubben i Malmö), är karate ett effektivt självförsvar på så sätt?

Tack för svar

/S
Kör på om du tycker att det verkar roligt. Shotokan är inte min fsvoritstil inom Karatevärlden direkt men inte den tråkigaste heller.

Så mycket kullerbyttor under Karateträningen lär det inte bli, det är inte Judo vi pratar om direkt.

Som självförsvar så är det en ganska kass stil men absolut bättre än ingenting.

Jag ser heller inga hinder i att kombinera Karate med Tai Chi om man nu så önskar.
Citera
2025-08-25, 11:35
Medlem
For at karate skal fungere til selvforsvar bør du ha trent i 4 til 6 år. Da snakker vi om vanlig budo karate.

Karateteknikker som fungerer til selvforsvar er oi zuki/jun zuki og gyaku zuki. I tillegg til mawashi geri, osae uke og ashi barai.

Dersom du trener tai chi bare som lett gymnastikk, er det ikke noe problem å kombinere karate og tai chi. Vær oppmerksom på, at tai chi beveger hoften på en annen måte enn karate i forbindelse med slag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in