2013-09-10, 10:46
Medlem
MasterBaits avatar
En kines köpte väskor hos Hermes i London för 600.000:- När hon kom hem fick hon reda på att samtliga var A-kopior. Flera liknande fall med flera andra märken och kineser som shoppat i europeiska städer diskuteras på sociala medier i Kina just nu. Jag vet att många västerlänningar tycker att det är helt ok att utnyttja och kränka asiater och jag vet inte om de skulle våga att göra så mot vem som helst. Det var bara menat fyi.
Citera
2013-09-10, 10:59
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
En kines köpte väskor hos Hermes i London för 600.000:- När hon kom hem fick hon reda på att samtliga var A-kopior. Flera liknande fall med flera andra märken och kineser som shoppat i europeiska städer diskuteras på sociala medier i Kina just nu. Jag vet att många västerlänningar tycker att det är helt ok att utnyttja och kränka asiater och jag vet inte om de skulle våga att göra så mot vem som helst. Det var bara menat fyi.

Kan du länka till källan? Är nyfiken på mer.

Piratkopior bör stoppas, anser jag. Oavsett om det rör film, musik, eller väskor.
Citera
2013-09-10, 11:28
Medlem
Oh.Fy.Fan. vad hemskt, tänk om jag hade lagt ner 50 000kr av års sparade pengar på en väska oså visade det sig att det var en kopia. ohnoe
Citera
2013-09-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebelle
Oh.Fy.Fan. vad hemskt, tänk om jag hade lagt ner 50 000kr av års sparade pengar på en väska oså visade det sig att det var en kopia. ohnoe

Driver du eller? Om man måste spara ihop pengar i flera år för att få råd men en sådan dyr väska, så ska man inte köpa en. Detta är nyrika kineser som har miljoner att spendera. (Inte för att det har något med saken att göra).

Har du någon källa?
Citera
2013-09-10, 12:49
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akabelieve
Om man måste spara ihop pengar i flera år för att få råd men en sådan dyr väska, så ska man inte köpa en. Detta är nyrika kineser som har miljoner att spendera.

Det finns också helt vanliga kineser som lever på risgröt eller knappt äter nåt på månader eller år för att få råd med en lyxväska. Att ha en bra märkesväska och andra dyra accessoarer är status i Kina. Det är jätteviktigt att kunna visa upp sig, så det här är allt många tänker på. När det gäller de riktigt rika kineserna sticker de med gruppresor till Europa och Hong Kong för att shoppa loss. De pekar på de varor de inte vill ha och sen bokstavligen tömmer de butikerna.

Jajamensan, jag ska leta upp källan igen. Håll ut litegrann bara så återkommer jag.
Citera
2013-09-11, 11:19
Medlem
Citat:
Driver du eller? Om man måste spara ihop pengar i flera år för att få råd men en sådan dyr väska, så ska man inte köpa en. Detta är nyrika kineser som har miljoner att spendera. (Inte för att det har något med saken att göra).

Har du någon källa?

Driver du eller? Du bestämmer inte över folket om de vill spara ihop i nått år och köpa en väska, vissa vill ju unna sig och tycker de är värt.

- därför de är så hemskt att folk kan bli lurade på det.
Citera
2013-09-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebelle
Driver du eller? Du bestämmer inte över folket om de vill spara ihop i nått år och köpa en väska, vissa vill ju unna sig och tycker de är värt.

- därför de är så hemskt att folk kan bli lurade på det.

Om en person väljer att äta ris i ett år för att få råd men en väska för 50k och köper en, så hoppas jag att den blir lurad.
Citera
2013-09-11, 16:05
Medlem
Citat:
Om en person väljer att äta ris i ett år för att få råd men en väska för 50k och köper en, så hoppas jag att den blir lurad.

Men sluta tänk så negativt, så tråkigt å läsa.

Vem har sagt att personen i fråga behöver äta ris? Om man nu ska spara för en 50k väska så sparar man ju hellre i fler år och lever normalt? Bara för att man sparar betyder ju inte det att man kommer vara übersnål och käka ris?

Man kan ju spara normala mängder pengar och utan att de ens märks å sen efter ca 5år så har man råd med den där märkesväskan.
Citera
2013-12-21, 13:37
Medlem
Detta får mej att tänka på ett jobb jag hade i sommar i en affär som säljer kläder och väskor,
direkt efter vi fått väskorna så fick jag packa upp väskorna och klippa bort alla små lappar där det stod MADE IN KINA på, vet dock inte om det var falska väskor.
Citera
2013-12-21, 13:44
Bannlyst
A-kopior kan göras i samma fabriker de äkta görs. Allt gör nuförtiden i kina så att en äkta vara och en "oäkta" kan göras på samma ställe. Sen kan man lägga titel till allt som a-kopia eller äkta.

De riktiga fabrikörerna kan sälja ritningen till en annan fabrikör som framställer samma skit med samma material.
Det var ett program om detta på uppdrag granskning eller liknande på svt.

Köper man dock materiella saker som en väska för tusentals kronor som egenligen kostar några kronor eller några hundringar att skapa så är man dum i huvudet. Men alla får spendera hur fan de vill.
Men det är galenskap och hjärntvätt.
Citera
2013-12-21, 14:12
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas
A-kopior kan göras i samma fabriker de äkta görs. Allt gör nuförtiden i kina så att en äkta vara och en "oäkta" kan göras på samma ställe. Sen kan man lägga titel till allt som a-kopia eller äkta.

De riktiga fabrikörerna kan sälja ritningen till en annan fabrikör som framställer samma skit med samma material.
Det var ett program om detta på uppdrag granskning eller liknande på svt.

Köper man dock materiella saker som en väska för tusentals kronor som egenligen kostar några kronor eller några hundringar att skapa så är man dum i huvudet. Men alla får spendera hur fan de vill.
Men det är galenskap och hjärntvätt.

Jag vet inte vad du syftar på, men haute couture görs inte i några massafabriker i Kina, och det är inte bara att ge över några ritningar eftersom hantverket är något som tar lång tid att lära sig. Om du talar om "märkeskläder" i stil med Nike-byxor och dyra Reebok-tröjor, så är det äkta oftast samma sak som det oäkta.
Citera
2013-12-22, 09:17
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag vet inte vad du syftar på, men haute couture görs inte i några massafabriker i Kina, och det är inte bara att ge över några ritningar eftersom hantverket är något som tar lång tid att lära sig.

Precis, jag brukar fördriva tiden i tunnelbanan med att försöka gissa om en väska är äkta eller ej, och en LV som hänger som en trött systempåse eller har sneda sömmar är ju lika äkta som en sjudollarssedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in