2013-09-09, 09:10
Medlem
Hej.

Jag flyttade in hos min syster för cirka 1 år sedan, hon flyttade ihop med sin kille för cirka 8 månader sedan.
Hon ska nästa år köpa en större lägenhet med sin kille och kommer då vilja stå på kontraktet med honom och därmed ska jag på något sett ta över kontraktet på hennes hyreslägenhet.

Jag adressändrade i början av September 2013 vilket innebär att det står ingenstans att jag har bott där från och med September 2013 vilket innebär att jag kommer endast "ha bott där" i 1 år när hon köper lägenhet.

Hur ser det ut i såna här fall?

Om vi säger att min syster som står på kontraktet skulle byta denna hyresrätt mot en annan hyresrätt, får jag då stå på det nya kontraktet med henne och sedan när hon skall flytta så automatiskt står jag kvar på det nya hyreskontraktet?

Jag har ju bott i lägenheten under 2 år när hon köper lägenhet och då har jag betalat hyran för 2 år, ska jag bara hamna på gatan om det inte fungerar?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra i och med att jag bor med min sambo i lägenheten och då har vi ingenstans att ta vägen, bryr dem sig om detta när dom handlägger detta eller är det bara raka regler som kommer att gälla?

Någon som har erfarenhet gällande detta?
Tack på förhand......
Citera
2013-09-09, 09:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Houndish
Hej.

Jag flyttade in hos min syster för cirka 1 år sedan, hon flyttade ihop med sin kille för cirka 8 månader sedan.
Hon ska nästa år köpa en större lägenhet med sin kille och kommer då vilja stå på kontraktet med honom och därmed ska jag på något sett ta över kontraktet på hennes hyreslägenhet.

Jag adressändrade i början av September 2013 vilket innebär att det står ingenstans att jag har bott där från och med September 2013 vilket innebär att jag kommer endast "ha bott där" i 1 år när hon köper lägenhet.

Hur ser det ut i såna här fall?

Om vi säger att min syster som står på kontraktet skulle byta denna hyresrätt mot en annan hyresrätt, får jag då stå på det nya kontraktet med henne och sedan när hon skall flytta så automatiskt står jag kvar på det nya hyreskontraktet?

Jag har ju bott i lägenheten under 2 år när hon köper lägenhet och då har jag betalat hyran för 2 år, ska jag bara hamna på gatan om det inte fungerar?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra i och med att jag bor med min sambo i lägenheten och då har vi ingenstans att ta vägen, bryr dem sig om detta när dom handlägger detta eller är det bara raka regler som kommer att gälla?

Någon som har erfarenhet gällande detta?
Tack på förhand......

Kort svar: Du har ingen rätt att ta över lägenheten. Så, allt är upp till värden... som troligen har ett kösystem med hyresgäster som väntar.

Att du har "adressändrat" betyder INTE att du står med på kontraktet på nuvarande lägenhet.
Citera
2013-09-09, 10:42
Medlem
Vad är gränsen? 3 år så tar man över? Eller är det också bortblåst?
Citera
2013-09-09, 10:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oNeL

Det har aldrig funnits något sådant.

Man har aldrig haft någon rätt att ta över ett hyreskontrakt såvida man inte står med på hyreskontraktet.
Citera
2013-09-09, 13:47
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oNeL
Ni måste prata med hyresvärden, borde igentligen inte vara några problem men har dom somsagt kö system och liknande så blir inte lägenhet magiskt din utan det måste ni kommer överens med hyresvärd om.
Citera
2013-09-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Ni måste prata med hyresvärden, borde igentligen inte vara några problem men har dom somsagt kö system och liknande så blir inte lägenhet magiskt din utan det måste ni kommer överens med hyresvärd om.

Är det en kommunal hyresvärd kan det definitivt bli problem... Det är inte många som lyckas med sådant här. Hem och hyra hade en sammanställning för några år sen men jag minns inte riktigt hur det såg ut. Kontentan var iaf att många till synes uppenbara fall inte gick hyresgästernas väg i hyresnämnden. Du ska kunna bevisa att du levt ett liv tillsammans med din syster och inte bara varit inneboende. Ni måste förstås inte vara sambos (eew) men ni ska ha haft ett gemensamt liv.

De flesta av de här fallen handlar dock om äldre som gått bort och barnbarnet som vill ta över lägenheten. Då går det ofta åt skogen eftersom det inte finns något bevis alls för att personen i fråga bott hos sin far/morförälder, även om det i vissa fall faktiskt kan ha varit så.
Citera
2013-09-10, 01:53
Avslutad
Som tidigare sagts så ska man ha varit "varaktigt sammanboende" för att ha en chans att få ta över ett kontrakt. Har man t.ex varit sambos, men bara den ena parten har stått på kontraktet så kan det funka även om den andra parten är den som ska stanna kvar. Samma sak gäller om en förälder avlider och barnet är gammalt nog och har ekonomin att bo kvar.

I ditt fall lär du dock räknas som inneboende så länge ni bägge bott där, och just nu som otillåten andrahandshyresgäst, vilket gör att din syster riskerar att bli av med kontraktet om detta nu skulle upptäckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in