2013-09-15, 22:28
Medlem
Beukelmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Okej, menar du araben eller balten?

Balten, dvs den litauiske pojken.
Citera
2013-09-15, 22:33
Medlem
Citat:
Nä, han hade ju lämnat plånboken i bilen.

Ok, kan det ha utlöst våldet, de fyra förstår att BO har ingen plånbok med sig, "no money" så han knivas eller slås ihjäl på plats. Då borde det sannolikt vara så att alla fyra var på plats vid mordet eller tolkar jag fel.
Citera
2013-09-15, 22:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, men det är inte riktigt samma sak med olaga knivinnehav (om man inte använt kniven), som misshandel som faktiskt ägt rum.

Nej, det är inte samma sak. Det har du rätt i. Men det är heller inte samma sak att ha åkt dit för olaga knivinnehav, som att inte ha åkt dit för olaga knivinnehav.

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är så otroligt typiskt att utgå ifrån att kvinnorna inte medverkat i våldet. Det är möjligt att det är så.. Men är det inte skrämmande med dessa stereotypa könsroller!

Edit: varför är det mer sannolikt att männen varit mer drivande? Vad grundar du det på?

Jag kanske ska säga mer delaktiga istället för mer drivande.

Det bygger jag på att männen är män, och kvinnorna är kvinnor. Även att männen är 5-10 år äldre har också betydelse för min bedömning. Oavsett vad man tycker om det och oavsett vad det beror på så är det vanligare att män i 25-årsåldern misshandlar män i ungefär samma ålder, än att kvinnor i 15 till 18-årsåldern misshandlar män som är tio eller femton år äldre.

Dessutom tror jag det ligger i en uttalad eller outtalad överenskommelse mellan kvinnorna och männen. Kvinnorna agerade lockbete, männens funktion bör då rimligen vara att sköta rånbiten. Om kvinnorna själva kan sköta rån, misshandel och mord så är ju frågan vad männen fyllde för funktion överhuvudtaget.

Men visst, en i sällskapet är dömd för våldsbrott, det är inte de andra. Det i sig är ju något som talar för att denne varit mer delaktig än de andra. Men i det här fallet anser jag att det finns andra omständigheter, så som exempelvis kön och ålder, som vida väger tyngre än domen för våldsbrott.
Citera
2013-09-15, 22:51
Medlem
igelkotten85s avatar
Ska bli spännande o se sen vem som golar på vem i den lilla rånarligan..! En sak är säker, dom är väl knappast så goda vänner sen efter alt e över. men tyvär tror jag alla går fria, och dom fortsätter på samma bana
Citera
2013-09-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ja, det är något med ögonen som vittnar om att hon varit med om en del. Med bilden på "radarparet" efter mordet är bara för mycket! Vad fan tänkte dom här? Hade dom partajat till fem på morgonen.

Det står väl 5:51 pm, alltså på eftermiddagen dagen efter mordet? Så jag antar att de var på väg hem från stan då eller något efter lite shopping för mordoffrets pengar kanske?
Citera
2013-09-15, 22:57
Medlem
Beukelmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igelkotten85
Ska bli spännande o se sen vem som golar på vem i den lilla rånarligan..! En sak är säker, dom är väl knappast så goda vänner sen efter alt e över. men tyvär tror jag alla går fria, och dom fortsätter på samma bana

Jag tror att de åker på stryk om de går fria.
Citera
2013-09-15, 23:02
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, det är inte samma sak. Det har du rätt i. Men det är heller inte samma sak att ha åkt dit för olaga knivinnehav, som att inte ha åkt dit för olaga knivinnehav.

Det bygger jag på att männen är män, och kvinnorna är kvinnor. Även att männen är 5-10 år äldre har också betydelse för min bedömning. Oavsett vad man tycker om det och oavsett vad det beror på så är det vanligare att män i 25-årsåldern misshandlar män i ungefär samma ålder, än att kvinnor i 15 till 18-årsåldern misshandlar män som är tio eller femton år äldre.

Dessutom tror jag det ligger i en uttalad eller outtalad överenskommelse mellan kvinnorna och männen. Kvinnorna agerade lockbete, männens funktion bör då rimligen vara att sköta rånbiten. Om kvinnorna själva kan sköta rån, misshandel och mord så är ju frågan vad männen fyllde för funktion överhuvudtaget.

Men visst, en i sällskapet är dömd för våldsbrott, det är inte de andra. Det i sig är ju något som talar för att denne varit mer delaktig än de andra. Men i det här fallet anser jag att det finns andra omständigheter, så som exempelvis kön och ålder, som vida väger tyngre än domen för våldsbrott.

Troian, gör du inte en logisk kullerbytta nu? Menar du att en tjej som har misshandel i bagaget, är mindre sannolik som gärningsman just för att det är en kvinna.

Det du gör är en björntjänst för varje kvinna som vill driva utvecklingen framåt. Ja, jag vet att det är OT. Kvinnor (däribland jag) anser att kvinnor ska ha lika lön, sitta i styrelser och inte diskrimineras.

Hur ska detta någonsin komma att ske, när vi fullständigt ignorerar kvinnors kriminalitet och skyller på de onda männen? Vill kvinnor åtnjuta samma fördelar som männen, så får de förbaske mig vara beredda på att stå till svars när ett mord sker som de varit delaktiga i. Särskilt när vi inte vet hur de faktiska förhållandena ser ut.

Vad som sen framkommer i fup vet vi inte, men att göra tjejerna till mer eller mindre viljelösa våp är en förbannelse.
Citera
2013-09-15, 23:05
Medlem
igelkotten85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beukelmann
Jag tror att de åker på stryk om de går fria.

naah...tyvär brukar det ju va så att folk glömmer rätt fort, så dom kommer nog kunna gå ute som dom vill relativt fritt skulle jag tro..
Citera
2013-09-15, 23:06
Medlem
Citat:
http://statigr.am/p/518780530009007450_329966240

Lite läskigt att när den här bilden tas (8/9 kl 05.51) så har mordet begåtts och bara några timmar senare kommer kroppen att hittas. Dom ser ju definitivt inte speciellt ångerfulla ut. Eller?

Om man tittar på blonda tjejens instagram verkar bilden vara tagen för 5 veckor sen alltså inte direkt efter dådet.
Citera
2013-09-15, 23:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Klart att killarna stått för våldet det råder inga tvivel om det.
Den ena tjejen har inte varit på platsen och sett något våld uppger hennes advokat.
Och domstolen vill helst inte döma så pass unga människor till några större straff, så frågan är om rubriceringen håller hela vägen till domslut., Jag tvivlar på det.

Killarna ligger definitivt mer pyrt till och har också en annan fysik att begå våldsbrott än just två unga tjejer. Både ålder och fysiken har betydelse här. Så det värsta scenario är om dom här killarna skulle skylla på varandra och att det ställer till problem för domslutet.
Citera
2013-09-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Nej visserligen, vänner är partiska det ligger i sakens natur. Men jag menar det att det är otypiskt för en rånmördare att så att säga börja direkt med ett rånmord. Oftast börjar det redan i yngre år med vanliga rån. Aldrig hört om någon innan som inledde sin rånkarriär med ett rånmord direkt. Bara yrket gör denne rånaren ytterst sällsynt.

Hursomhelst så är inte heller alla offer små guldgossar heller för den delen. Jag fick direkt avsky för denne till exempel. Min avsky beror väl på att jag har en egen dotter som visserligen är mycket yngre än 15 år men har just börjat med internet och sånt. Har man sett vad vuxna män skriver till sitt barn på internet så kan jag bara säga att man njuter varje gång en pedofil får ett skott i pannan. Oavsett om det är av rånare eller av arga pappor eller liknande. Som tur är så har jag lagt band på mig själv och kommer nog fortsätta göra det hoppas jag.

1) Du verkar ha missat att tjejerna ljugit om sin ålder iom att de var reggade på sajt fär myndiga. Pedofili handlar det inte om här.
2) Flytta till USA om du är så mycket för dödsstraff så du "njuter varje gång en pedofil får ett skott i pannan".
3) Skitbra att du håller koll på dotterns internetkommunikation, allvar. För ja, det ljugs och förråds och begås en massa onödigt/ olagligt på nätet.
Citera
2013-09-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Klart att killarna stått för våldet det råder inga tvivel om det.
Den ena tjejen har inte varit på platsen och sett något våld uppger hennes advokat.
Och domstolen vill helst inte döma så pass unga människor till några större straff, så frågan är om rubriceringen håller hela vägen till domslut., Jag tvivlar på det.

Killarna ligger definitivt mer pyrt till och har också en annan fysik att begå våldsbrott än just två unga tjejer. Både ålder och fysiken har betydelse här. Så det värsta scenario är om dom här killarna skulle skylla på varandra och att det ställer till problem för domslutet.

Hm, intressant eftersom just den tjejen har en förkärlek för att posera med vapen/ knark/ pengar. Hon har dessutom åkt dit för misshandel förut. Håller med ovanstående talare att det är bra att inte tänka könsstereotypt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in