2013-09-05, 19:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Jag vill lyfta in ett citat från skribenten "Feru" till öppen diskussion.
Skribenten "Feru" skrev följande i ett privat meddelande:

Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Vi ser nu hur Sverigedemokraterna lockar så pass många politiskt korrekta väljare från alla riksdagspartier, de växer så det knakar, de lär förmodligen få runt 11-13 % i valet nästa år. Här har SvP en väldigt stor potentiell väljarbas att hämta. Jag tror att SvP är beroende av att SD växer.

- Jag misstänker att nyttan är ömsesidig. Det är snarare så att Sverigedemokraterna har större nytta av Svenskarnas parti, än Svenskarnas parti har av Sverigedemokraterna.

Väljarna flyr från övriga riksdagspartier till Sverigedemokraterna, och den utvecklingen lär fortsätta. Samtidigt som väljarna går över till Sverigedemokraterna, så har Sverigedemokraternas motstånd mot massinvandringen stagnerat. Sverigedemokraterna gynnas av att invandringsproblemen uppmärksammas, men Sverigedemokraterna vågar inte själva utmana rådande politik alltför kraftigt.

Titta på Stockholms ras-kravaller. Efter dessa, så borde strömmen av väljare till Sverigedemokraterna och Svenskarnas parti vara avsevärt mycket kraftigare. Men journalistkåren har framgångsrikt styrt diskussionen till att handla om utanförskap, hopplöshet och fattigdom. Egentligen är denna diskussion verklighetsfrämmande och vansinnig. Med utanförskap, hopplöshet och fattigdom som förklaringar till upploppen, så borde vi se omfattande kravaller i Norrlands inland, men där är lika lugnt som vanligt. Allt fler svenskar ser igenom journalisternas lögner, men tidningsförlagens förtroende rasar inte tillräckligt snabbt. Någon måste skynda på journalisternas förtroende-ras, men Sverigedemokraterna själva är alltför upptagna med att försöka blidka journalisternas önskemål.

För att växa, så är Sverigedemokraterna beroende av att någon utomstående kraft; en kraft som vågar utmana, som vågar driva på debatten, och som vågar skapa uppmärksamhet. I svenska samhället kan jag se endast 1 sådan kraft med tillräcklig potential.

Trots sin lilla storlek, så har Svenskarnas parti bevisat sin förmåga att skapa uppmärksamhet och diskussion. Journalisternas upprörda reaktioner har visat på allt annat än positiv inställning, men uppståndelsen har verkligen rört om i redaktionernas värld, och genererat rejäl uppmärksamhet.

Detta är min förklaring till varför jag anser att Sverigedemokraterna har mycket större nytta av Svenskarnas parti, än Svenskarnas parti har nytta av Sverigedemokraterna.
Vilken bedömning gör ni?

Dom röster som Svenskarnas parti tar från Sverigedemokraterna, hur många är dessa i förhållande till dom väljare som, tack vare Svenskarnas partis insats, lämnar Sju-klövern och går över till Sverigedemokraterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in