Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-08, 00:18
Medlem
Pqps avatar
Hej flashbacks doktorer, jag vill börja med att berätta att jag besökt vårdcentral samt sjukgymnast rtt par gånger redan utanatt få nån klarhet i detta. Det började första veckan i augusti få jag en dag vaknade och utan någon anledning eller tidigare problem upplevde en sån hemsk smärta i sittbensknölen och partier av gluteus, att gå var knappt möjligt då det gjorde än mer ont och jag kände mig svag och ostadig i benet på samma sida.

De tre första veckorna var identiska, var sängliggande bortsett från toabesöken som var rena helvetet också då jag inte kunde sitta, det gjorde för ont i skinkan på den dåliga sidan. Hos vården fick jag kortisoninjektion, akupunktur, tryckpunktsbehandling med en hemsk tryckluftsapparat, diklofenak då han misstänkte inflammation. Under den femte veckan började jag kunna sitta upprätt i jortare perioder, dock behövde jag vila liggandes 1-2 timmar efter att ha suttit ca 30 minuter eller promenerat lika länge. Jag går långsammare än pensionärer, det tog 40 minuter att gå 2 kilometer i veckan..

Värken vid liggande läge har blivit mycket bättre då jag i början kunde vakna genomblöt av svett och behövde krysts grinandes tills att verken gav med sig, aldrig upplevt så hemsk smärta! Nu kommer bara den värsta smärtan då,jag kliver fel, stöter i området eller belastar det onda området i vissa lägen t ex kliva ur/i sängen eller bilen. Värken tyck ockdå ha spridit sig till insidan av låret jämte pungen och jag är även öm och har värk i muskelfästet från låret som fäster vid pubisbenet eller vad det heter.

Har någon varit med om liknande eller då? Är väldigt nyfiken på vad det beror på. Varit sjukskriven 100% hela augusti och fick nu en månad förlängning..
Citera
2013-09-08, 01:36
Medlem
Gobbledigooks avatar
Är jag helt fel på det om jag tycker det låter som diskbråck?
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Diskbrack/
Citera
2013-09-08, 02:06
Medlem
sephines avatar
Kommer också med en lågodsare, -du kan ha disbråck i ländryggen. Har du ett tyngre arbete? Märkt av nån situation inann det blev som det är nu? Nåt som kan ha knäckt till nån kota/disk.

Jag har diskbråck och en del av problemen är i skinka samt ljumskar.

Sen ibland sån påverkan genom benet att jag bara känt för att ligga i fosterställning på golet med den bättre sidan nedåt.

Mitt råd är att försöka röra sig så pass det går, låt promenaderna ta tid och nej de behöver inte vara långa (nån kilometer är bättre än inget kilometer alls).

Ta det väldigt lugnt vid matlagning, diskning et.c -låt även det få ta tid. Ha en stol nära som du kan avlasta dig med. Alla rörelser framåt sett från midjehöjd kan vara rena plågor.

Misströsta inte ännu. Det kan gå över utav sig själv bara du ger kroppen tid. Väldigt bra att du redan kommit i kontakt med sjukgymnastik. De ska lära ut små enkla övningar i början, så små att man för inte förstår hur dessa övningar alls ska ge nån hjälp.

Lycka nu till med allt, själv haft problem i åratal och känner nu att jag måste ta tag i det oavset hur det ska tas om hand om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in