2013-09-07, 10:50
Medlem
Hej,
Jag har kontakt med en person som kan tänkte sig att låta mig driva restaurang och barverksamhet i hans lokaler.
I lokalen bedrivs idag en annan rörelse som ej har med restaurang att göra med dem har ett fullständigt restaurangkök och alkoholrättigheter.

Jag har lång erfarenhet som köksmästare och restaurangchef i ryggen.

Frågor.
1. Skall man gå in som ett driftbolag eller finns det bättre lösningar?
2. Viss renovering behövs(möbler/mm), bryggerilån eller via privat investerare? (Ca 150.000kr)
3. Om jag går in med pengar via investerare eller bryggerilån, skall jag bilda nytt bolag med den gamla ägaren och driva restaurangen genom den? Den nya ägaren vill ju inte ha nya skulder utan vill att jag ska komma med den investeringen för att få driva stället.

Han vill ha hjälp av mig för han kan ej driva bar/restaurangverksamhet och jag vill ha hjälp av honom i och med att han har en perfekt lokal.

David
Senast redigerad av GlobetrotterDavid 2013-09-07 kl. 10:56.
Citera
2013-09-07, 11:44
Medlem
EvilGuys avatar
150.000:- är ju inte så jättemycket pengar. Såvida du inte misskött din ekonomi å det grövsta så lånar vilken storbank som helst ut dessa pengar till dig i form av blancolån. Se det som en personlig investering.
Citera
2013-09-07, 12:33
Medlem
Ekonomin är det inga problem på, dock ej deklarerat i Sverige det senaste året pga utlandsjobb men det kanske går att låna ändå.

Undrar dock om ett bryggerilån är bättre än ett banklån iom att man får rabatter på inköp?

Fler svar ang bolagform och idéer?
Citera
2013-09-07, 16:47
Medlem
Eftersom du har lång erfarenhet borde du veta att två verksamheter inte kan beviljas serveringstillstånd för samma lokal. Så alkoholservering måste ske antingen i den enes eller den andres regi.
Citera
2013-09-07, 19:25
Medlem
Det förstår jag och har en väl kännedom om det då jag som restaurangchef både hjälp till att ansöka om alkoholtillstånd och att stå som alkoholansvarig för ett flertal restauranger.

Alkoholtillstånden kommer stå på det bolag som sköter driften och därefter också är tillståndsskyldig.

Men det var inte det jag undrade över men tack ändå, fler idéer/svar på mina frågor?
Citera
2013-09-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlobetrotterDavid
Det förstår jag och har en väl kännedom om det då jag som restaurangchef både hjälp till att ansöka om alkoholtillstånd och att stå som alkoholansvarig för ett flertal restauranger.

Alkoholtillstånden kommer stå på det bolag som sköter driften och därefter också är tillståndsskyldig.

Men det var inte det jag undrade över men tack ändå, fler idéer/svar på mina frågor?

Uppfyller restaurang köket DAGENS myndighetskrav? Detta är något du bör utreda med utomstående konsulter. Enklare att be befintliga ägaren av lokalen ta det ansvaret, enkelt att lägga in i avtalet!
Kan bli jääävligt dyrt att anpassa en befintlig lokal med t.ex. rätt diskmaskiner, rätt ventilationssystem osv. Jag har personligen stött på skräckhistorier!!!
Citera
2013-09-09, 13:21
Medlem
Bra fråga, jag utgår från en köket gör det vid en första inspektion av stället.
Dem har ju lyckats få alkoholtillstånd redan så det borde ju vara godkänt?

Låter kanske någon ta en titt på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in