2013-09-07, 05:45
Medlem
2wires avatar
Det har förekommit att folk som varit extremt påverkade av olika saker kvävts av sina egna spyor i sömnen. Min fråga är om man vågar ta en sömntablett om man har en benägenhet att kräkas? Finns det en risk att man inte vaknar ifall man är på väg att kräkas, om man tagit någon enstaka Zopiklon eller Imovane? Lite läskigt att kvävas till döds av sina egna spyor och aldrig vakna mer. Eller måste man ha tagit väldigt mycket för att inte vakna när man börjar kräkas?
Senast redigerad av 2wire 2013-09-07 kl. 06:03.
Citera
2013-09-07, 06:09
Medlem
LightClouds avatar
Det du undrar är alltså att ifall du har tagit en sömntablett och börjar kräkas i sömnen är du rädd att du inte vaknar upp på grund av att du sover för djupt?

Du kan i sådana fall vara lugn. Vakna lär du göra. Zopiklon och Zolpidem (Imovane/Stilnoct) är endast insomningstabletter och kommer därför inte att påverka det du beskriver någonting. Skulle du börja kräkas när du sover kommer du med största sannolikhet att vakna ganska omgående, med eller utan Z-analoger i kroppen.
Citera
2013-09-07, 06:20
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Det du undrar är alltså att ifall du har tagit en sömntablett och börjar kräkas i sömnen är du rädd att du inte vaknar upp på grund av att du sover för djupt?

Du kan i sådana fall vara lugn. Vakna lär du göra. Zopiklon och Zolpidem (Imovane/Stilnoct) är endast insomningstabletter och kommer därför inte att påverka det du beskriver någonting. Skulle du börja kräkas när du sover kommer du med största sannolikhet att vakna ganska omgående, med eller utan Z-analoger i kroppen.
Ja precis det jag menar!
Så de sitter inte i så länge menar du? Har du koll på hur länge?
Eftersom det hänt tidigare så var jag lite rädd att man inte skulle vakna om man sov för djupt på tabletterna. Men då kanske man måste ha tagit betydligt fler än så. Blev bara lite nojig.
Tack för ditt svar!
Senast redigerad av 2wire 2013-09-07 kl. 06:27.
Citera
2013-09-07, 06:29
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire
Ja precis det jag menar!
Så de sitter inte i så länge menar du? Har du koll på hur länge de sitter i?
Eftersom det hänt tidigare så var jag lite rädd att man inte skulle vakna om man sov för djupt på tabletterna. Men då kanske man måste ha tagit betydligt fler än så. Blev bara lite nojig.
Tack för ditt svar!

Zolpidem sitter i väldigt kort och där handlar det bara om någon timme medan Zopiklon har något längre halveringstid. Jag tror absolut att du vaknar om du börjar kräkas och ha dig även om du har dessa i blodet. Som sagt så är det bara insomningstabletter och har du inte problem med insomningen, utan sömnen i sig är det inte någon av dessa två substanser du ska använda dig av.

För att sova extremt djupt på dessa droger krävs det ofta alkohol iblandat också. Då kan man komma in i en väldigt djup sömn, men i medicinska doser är sannolikheten för att du inte skulle vakna vid en kräkattack nästan det samma som noll skulle jag våga påstå.
Citera
2013-09-07, 06:51
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Zolpidem sitter i väldigt kort och där handlar det bara om någon timme medan Zopiklon har något längre halveringstid. Jag tror absolut att du vaknar om du börjar kräkas och ha dig även om du har dessa i blodet. Som sagt så är det bara insomningstabletter och har du inte problem med insomningen, utan sömnen i sig är det inte någon av dessa två substanser du ska använda dig av.

För att sova extremt djupt på dessa droger krävs det ofta alkohol iblandat också. Då kan man komma in i en väldigt djup sömn, men i medicinska doser är sannolikheten för att du inte skulle vakna vid en kräkattack nästan det samma som noll skulle jag våga påstå.
Okej, tack och god natt då!
Senast redigerad av 2wire 2013-09-07 kl. 07:10.
Citera
2013-09-07, 07:10
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire
Okej, tack och god natt då!

Inga problem! Susa sött och må väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto