2011-07-29, 07:46
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiren
Hej!

Jag ska börja på maskinteknik på liu i höst och undrar hur det funkar med csn. Måste jag söka själv eller kommer det hem blanketter? (bockade i att jag planerade att söka bidrag hos csn på studera.nu).

Gör det på hemsidan www.csn.se i stället. Så lätt att göra något fel i pappersversionen och få skicka in kompleteringar och pengarna dröjer osv. På nätet säger den ifrån när man knappar fel.
2011-07-29, 08:35
Medlem
Simaxs avatar
Jag behöver lite svar på frågor angående Bull & Bear

1. Bear köper man i nedgång och Bull i uppgång. Korrekt uppfattat?
Om man då ska köpa Bull eller Bear på index. Är det då "OMX Bull/Bear" man väljer eller vad brukar ni välja nu när vi är övertygade om att börsen kommer falla ytterligare idag?

2. BEAR OMX X3 C är det förändringen på OMX multiplicerat med 3?

3. När man köper certifikatet, är det då livslängd på det eller sträcker det sig över en viss period?

4. Jag tänker kortsiktigt, 1-5 dagar på OMX. Är då detta en bra investering?
2011-07-29, 08:52
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simax
Jag behöver lite svar på frågor angående Bull & Bear

1. Bear köper man i nedgång och Bull i uppgång. Korrekt uppfattat?
Ja.

Citat:
Om man då ska köpa Bull eller Bear på index. Är det då "OMX Bull/Bear" man väljer eller vad brukar ni välja nu när vi är övertygade om att börsen kommer falla ytterligare idag?
För svenska privatinvesterar är bull och bear bra instrument.
Citat:

2. BEAR OMX X3 C är det förändringen på OMX multiplicerat med 3?

Ja, på dagsbasis.
Citat:
3. När man köper certifikatet, är det då livslängd på det eller sträcker det sig över en viss period?
Det finns open-end certifikat utan slutdag och så finns det certifikat med begränsad löptid.

På derivatinfo.com kan du under fliken certifikat enkelt se vilka som bara löper en viss period och vilka som är open-end.
Citat:
4. Jag tänker kortsiktigt, 1-5 dagar på OMX. Är då detta en bra investering?

Man brukar väl säga att det vänder när det ser som mörkast ut och just nu ser det riktigt jävla mörkt ut. Men kan nog fortsätta ner, dock har vi haft ett antal ner-dagar i rad nu.
2011-07-29, 09:17
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1sland
En fråga.

Jag har för kommande högskoleår inte tänkt söka studielån och jag är nog heller inte i behov av att få studiebidrag.

Det jag undrar är följande: kommer jag automatiskt få in studiebidrag även om jag inte ansöker om studiemedel? Orsaken är nämligen att jag kommer läsa ett basår där jag då gärna sparar dessa veckor till den riktiga ingenjörsutbildningen senare.

Tackar för framtida svar!

Du måste ansöka om bidraget också. Ingen inskickad ansökan = Inga slösade veckor .
2011-07-29, 10:43
Medlem
1slands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Du måste ansöka om bidraget också. Ingen inskickad ansökan = Inga slösade veckor .

Okej, då vet jag. Tack för svar!
2011-07-29, 17:25
Medlem
Loggade in med personlig kod och gjorde min ansökan. Dock har jag inte e-legitimation, är det menat att jag ska skicka in ansökan själv då?
2011-07-29, 19:22
Medlem
Hej!

Någon som har koll på hur de ser på studielån till en utbytesstudent?

Är en kille på 18 år och vill hemskt gärna till USA, har dock inte råd med 70 000 - 80 000:- ur egen ficka.

Detta är vad AFS erbjuder;

USA, 79.000 SEK

I det angivna priset ingår försäkring, förberedande läger i Sverige och minst två läger i värdlandet, hemintervju, förberedelsematerial, värdfamilj, skolgång, personlig kontaktperson, jourtelefon 24/7 i Sverige och i värdlandet m.m.

Vill alltså ha lite information ang möjligheterna för mig och hur CSN ställer sig till dessa typer av studering.

Mvh Pimpstarus
2011-07-29, 19:30
Medlem
Sjuntorparns avatar
jag vet att de brukar va dumt att lägga alla ägg i samma korg, men hur tryggt är det att ha 100% SCA B i portföljen, (kapitalförsäkring) där man även månadssparar.
jämfört med att månadsspara på ett vanligt konto då.
2011-07-29, 23:34
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
jag vet att de brukar va dumt att lägga alla ägg i samma korg, men hur tryggt är det att ha 100% SCA B i portföljen, (kapitalförsäkring) där man även månadssparar.
jämfört med att månadsspara på ett vanligt konto då.

Om du är 100% övertygad om att SCA kommer gå bra även om USA blir nergraderade, även om PIIGS länderna lämnar Euron, även om dollarn tappar 50% av sitt värde, även om Kina visar sig vara en bubbla och tappar 50% av sitt aktieindex, även om det blir bråk i mellanöstern och olje priset dubblas, även om timmerpriset av olika anledningar fluktuerar upp eller ner 50% så är det ju en bra investering.
2011-07-30, 09:24
Medlem
ActWrongs avatar
Jag gick en utbildning via komvux som slutade 15juni likaså betalningsplanen hos csn och fick 1050:- per månad. Kikar på kontot idag så har det kommit in för juli också. Är det någonting dom kommer kräva tillbaka?
2011-07-30, 11:49
Medlem
LillHagelins avatar
Har fått mitt beslut ang. mitt Studiemedel. Kommer få ut 8676 kr/mån. Men fråga lyder: skulle inte de höja det till ca. 9500 kr/mån?
2011-07-30, 11:58
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillHagelin
Har fått mitt beslut ang. mitt Studiemedel. Kommer få ut 8676 kr/mån. Men fråga lyder: skulle inte de höja det till ca. 9500 kr/mån?

Studiemedlen höjs den 1 juli 2011
Publicerat: 2011-01-31
Riksdagen har fattat beslut om att höja lånedelen i studiemedlen från och med den 1 juli 2011. Det innebär en höjning med 460 kronor för en fyraveckorsperiod för en heltidsstuderande.
Från och med den 1 juli 2011 är beloppet 8 676 kronor för fyra veckor. Idag får en heltidsstuderande ut 8 216 kronor.
Höjt fribelopp
Från 1 januari 2011 höjdes fribeloppet. Med fribelopp menas hur höga inkomster du får ha från ett arbete under ett kalenderhalvår utan att studiemedlen minskas. Du som studerar med studiemedel på heltid under 20 veckor kan under 2011 ha inkomster upp till 68 480 kronor per kalenderhalvår utan att studiemedlen påverkas. Det är en höjning med ungefär 30 000 kronor per år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in