Citat:
Jo, logiken i det du säger är ju helt förståerligt. Men då hoppas jag att dom menar under den tid man faktiskt HAR en inkomst. För jag ska bara jobba 2 månader till. 58 500 kr räcker inte långt på 2 år...Sjukt och sjukt...Om du tjänar över 100.000 kr på ett halvår, varför ska då skattebetalarna ge dig massa bidrag? Tror du att du kan tjäna 1000.000 kr och samtidigt få socialbidrag? Ledtråd: det kan du definitivt inte. I jämförelse med andra bidrag och ersättningar är CSN väldigt lätta att ha att göra med. Se CSN som en inkörsport till välfärdssystemen. Om du någon gång i framtiden behöver A-kassa, socialbidrag eller sjukersättning kommer du kanske vara glad för att CSN i alla fall förberedde dig på hur det kan vara att ansöka om stöd från samhället.
CSN övervakar inte allas inkomster i realtid. Det som händer när din inkomst går över fribeloppet är att din rätt till studiemedel minskas, med lite mindre än det belopp som ligger över fribeloppet. Detta upptäcks långt i efterhand, i samband med deklaration m.m, och du får hem en räkning. Spara undan så pass mycket pengar att du kan betala den räkningen, så har du löst allting.
CSN är intresserad av din inkomst före skatt.
CSN övervakar inte allas inkomster i realtid. Det som händer när din inkomst går över fribeloppet är att din rätt till studiemedel minskas, med lite mindre än det belopp som ligger över fribeloppet. Detta upptäcks långt i efterhand, i samband med deklaration m.m, och du får hem en räkning. Spara undan så pass mycket pengar att du kan betala den räkningen, så har du löst allting.
CSN är intresserad av din inkomst före skatt.
En annan sak. Det är obligatoriskt att ha en dator i hand under hela utbildningen. Det är inget som skolan kommer hjälpa till med utan det måste jag införskaffa mig själv. Tittade lite på vad merkostnadslån innebär, och det står ingenting om datorer?? Det var ju tänkt att jag skulle spara till en dator för dessa två sista löner, men det blir ju svårt ifall man måste leva på det i 6 månader...