2013-04-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moon12323
om jag inte kommer in på det tekniska basåret utan istället läser fy A, kemi A samt maD på komvux har jag större chans att komma in på tekniskt basår "termin 2", samt har jag lika god chans som de andra att få platsgaranti till någon av civ. ingenjörsutbildningarna?

Du har platsgaranti via basterminen också. Du behöver inte läsa matematik D, det läser man på basterminen.

Vill du däremot läsa ind.ek eller någon av de mer eftertraktade utbildningarna är konkurrensen från basterminen hårdare än från basåret.
2013-04-20, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorT
Nåväl, hälften av storyn är på riktigt. Jag klarade 25 av 30 HP under min utlandstermin(6 kurser a 5HP vardera), jag har dock fått 30HP tillgodoräknade i form av 6 enskilda kurser a 5HP, alltså inte som en klumpsumma på 30HP.

Jag får inte ihop det, hur kan jag ha en kurs jag uppenbarligen ej klarade tillgodoräknad i Ladok? Fel från mitt Universitet? Universitetet fick mina betyg skickade till sig vilka de senare skickade till mig. Det framgår klart och tydligt att mitt "mark = 0".

Betygen är relevanta eftersom det inte framgår i Ladok om jag klarat kursen eller ej. Om det är såhär det fungerar skulle jag i princip kunna strunta i alla kurser och ändå få dem tillgodoräknade. (Därav frågan huruvida CSN bara godtar tillgodoräknade kurser i Ladok rakt av?)

Som sagt, CSN går bara på den info som finns i LADOK. För mig låter det alltså som att det i det här fallet är din skola som har gjort fel - du borde inte ha fått alla kurser tillgodoräknade, endast de du faktiskt har klarat. Om du dessutom har fått de enskilda kurserna "godkända", och inte bara en klump om 30 hp, är det ännu konstigare varför de valt att ge dig alla poängen.

(Det är en sak att vara registrerad på 30 hp utlandsstudier och en sak att få dem tillgodoräknade. I och med tillgodoräkningen framgår ju att det är poäng tagna. Annars skulle de inte stå där de står i Lado - under "Tillgodoräknade poäng".)

Det kanske bara är att tacka och ta emot då?
2013-04-20, 16:03
Medlem
rehyptols avatar
Hur fungerar det om man råkar ha en omtenta nu på augusti och man vill ändå kunna söka till Höstterminen 2013, går det eller är det omöjligt?
2013-04-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol
Hur fungerar det om man råkar ha en omtenta nu på augusti och man vill ändå kunna söka till Höstterminen 2013, går det eller är det omöjligt?
Varför skötte du inte det medan du gick på basåret? Vad ska du tenta om?
2013-04-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Du har platsgaranti via basterminen också. Du behöver inte läsa matematik D, det läser man på basterminen.

Vill du däremot läsa ind.ek eller någon av de mer eftertraktade utbildningarna är konkurrensen från basterminen hårdare än från basåret.

hur ligger konkurrensen till med teknisk fysik, teknisk kemi och datateknik? (detta är potentiella linjer jag kan tänkas läsa)
2013-04-20, 17:09
Medlem
rehyptols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Varför skötte du inte det medan du gick på basåret? Vad ska du tenta om?

Jag ska tenta om Fysik B, första tentan. Jag var helt enkelt oansvarig och hade inte kollat upp att det enda tillfället som fanns var under mitten av terminen.

Men har du något svar på frågan jag ställde?
2013-04-20, 17:16
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:

Det går att söka, men om du behöver ett godkänt betyg i kursen för att bli behörig så måste betyget vara inskickat till VHS senast den 20 juni (som är den sista kompletteringsdagen).
2013-04-20, 17:28
Medlem
rehyptols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det går att söka, men om du behöver ett godkänt betyg i kursen för att bli behörig så måste betyget vara inskickat till VHS senast den 20 juni (som är den sista kompletteringsdagen).

Så då går det alltså inte att söka till höstterminen om det är nu så att omtentan ligger i augusti? För jag har nämligen inte läst Fysik B tidigare.
Senast redigerad av rehyptol 2013-04-20 kl. 17:32.
2013-04-20, 18:03
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Så då går det alltså inte att söka till höstterminen om det är nu så att omtentan ligger i augusti? För jag har nämligen inte läst Fysik B tidigare.

Du kan söka, men du blir uppenbarligen inte behörig utan den kursen...

Om jag vore du skulle jag försöka fixa så man kan få skriva tentan vid något annat tentamenstillfälle (med några andra studenter eller så) innan sommarlovet och på så sätt hinna bli behörig.
2013-04-20, 18:07
Medlem
rehyptols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Du kan söka, men du blir uppenbarligen inte behörig utan den kursen...

Om jag vore du skulle jag försöka fixa så man kan få skriva tentan vid något annat tentamenstillfälle (med några andra studenter eller så) innan sommarlovet och på så sätt hinna bli behörig.

Hur menar du? Samla ihop ett gäng och be en examinator om en extratenta?
2013-04-20, 18:09
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:

Jag vet en som blev villkorligt antagen, men som inte klarade omtentan och därmed förlorade sin plats på programmet.
2013-04-20, 18:40
Medlem
rehyptols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scherbatsky
Jag vet en som blev villkorligt antagen, men som inte klarade omtentan och därmed förlorade sin plats på programmet.

Okej, så nu när jag skickade in min ansökan på antagning.se och jag har en kvarvarande tenta som skrivs i augusti så kommer det att stå "villkorligt antagen" i beskeden som skickas utav antagning.se? Eller har jag missuppfattat det?

Vill bara klargöra att jag går mitt basår på KTH så dom kanske har annorlunda regler eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in