Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorT
Nåväl, hälften av storyn är på riktigt. Jag klarade 25 av 30 HP under min utlandstermin(6 kurser a 5HP vardera), jag har dock fått 30HP tillgodoräknade i form av 6 enskilda kurser a 5HP, alltså inte som en klumpsumma på 30HP.
Jag får inte ihop det, hur kan jag ha en kurs jag uppenbarligen ej klarade tillgodoräknad i Ladok? Fel från mitt Universitet? Universitetet fick mina betyg skickade till sig vilka de senare skickade till mig. Det framgår klart och tydligt att mitt "mark = 0".
Betygen är relevanta eftersom det inte framgår i Ladok om jag klarat kursen eller ej. Om det är såhär det fungerar skulle jag i princip kunna strunta i alla kurser och ändå få dem tillgodoräknade. (Därav frågan huruvida CSN bara godtar tillgodoräknade kurser i Ladok rakt av?)
Som sagt, CSN går bara på den info som finns i LADOK. För mig låter det alltså som att det i det här fallet är din skola som har gjort fel - du borde inte ha fått alla kurser tillgodoräknade, endast de du faktiskt har klarat. Om du dessutom har fått de enskilda kurserna "godkända", och inte bara en klump om 30 hp, är det ännu konstigare varför de valt att ge dig alla poängen.
(Det är en sak att vara registrerad på 30 hp utlandsstudier och en sak att få dem tillgodoräknade. I och med tillgodoräkningen framgår ju att det är poäng tagna. Annars skulle de inte stå där de står i Lado - under "Tillgodoräknade poäng".)
Det kanske bara är att tacka och ta emot då?