2013-09-05, 15:30
Medlem
Dum formulering kanske på rubriken men kunde inte komma på något bättre.

Jag fick en tanke idag, om man skapar en app/spel till mobiler i egenskap av privatperson och tjänar pengar på det. Hur deklareras det och finns det någon gräns på hur mycket man får tjäna på det viset utan att ha företag?
Citera
2013-09-05, 15:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixzat
Dum formulering kanske på rubriken men kunde inte komma på något bättre.

Jag fick en tanke idag, om man skapar en app/spel till mobiler i egenskap av privatperson och tjänar pengar på det. Hur deklareras det och finns det någon gräns på hur mycket man får tjäna på det viset utan att ha företag?

Allt skall beskattas som inkomst, oavsett om man har företag eller inte.
Citera
2013-09-05, 15:35
Medlem
Att det skall beskattas förstår jag, men skall man då betala in skatt enligt skattetabell själv på det man tjänat? I jämförelse med att min arbetsgivare betalar in skatt för mig på det jag tjänar där.
Citera
2013-09-05, 15:38
Medlem
Bbobis avatar
Privat försäljning ska deklareras och är skattefritt upp till 50.000kr om jag inte missminner mig.

Finns en spalt för det i deklarationen.

Antar att det borde hamna där.

Tänk på att om du säljer för mer än 30.000kr per år kan din verksamhet anses yrkesmässig och då kan du även bli skyldig att betala moms.

Sedan exakt hur reglerna ser ut när det är en app det handlar om vet jag inte. Men din fråga var ju hur mycket man får tjäna privat.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-05 kl. 15:46.
Citera
2013-09-05, 16:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Privat försäljning ska deklareras och är skattefritt upp till 50.000kr om jag inte missminner mig.

Nix, det där gäller om man säljer privat egendom med vinst.
Citera
2013-09-05, 16:52
Medlem
Citat:
Tänk på att om du säljer för mer än 30.000kr per år kan din verksamhet anses yrkesmässig och då kan du även bli skyldig att betala moms.

Sedan exakt hur reglerna ser ut när det är en app det handlar om vet jag inte. Men din fråga var ju hur mycket man får tjäna privat.

Jag tog app för att det var det som slog mig och att man kan (antar jag) registrera utvecklarkonto som privatperson.

Hur blir det med moms inbetalning, gör man det i så fall via deklarationen också?
Citera
2013-09-05, 17:00
Medlem
Bongomans avatar
Man kan kanske baxa igenom det som hobby upp till 4000:- men det har nog aldrig prövats eftersom det gäller främst tanter som knypplar och svampplockare.
Citera
2013-09-05, 18:07
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nix, det där gäller om man säljer privat egendom med vinst.
Berätta då var gränsen går när man säljer en app. Du skulle ju se väldigt dum ut om du avfärdade min siffra utan att veta vart den går. Håller du inte med?

Jag är mycket väl medveten om att siffran jag skrev gäller vinst vid försäljning av tex privat egendom.

Men detta skulle förmodligen landa under hobbyverksamhet vilket är skattepliktigt.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-05 kl. 18:10.
Citera
2013-09-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man kan kanske baxa igenom det som hobby upp till 4000:- men det har nog aldrig prövats eftersom det gäller främst tanter som knypplar och svampplockare.

Svamplockning är skttefritt upp till 12 500
Citera
2013-09-05, 20:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Berätta då var gränsen går när man säljer en app.

Noll kronor.

Fribeloppet gäller _enbart_ vid försäljning av fysiskt gods som man förvärvat för privat användning.

Citat:
Men detta skulle förmodligen landa under hobbyverksamhet vilket är skattepliktigt.

ALLT är skattepliktigt. Men visst kan man välja att driva det som näringsdrivande hobby, men det finns ju nackdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in