2013-09-05, 13:30
Medlem
Om jag ska köpa en lägenhet för 650k och har 400k kontant redan, hur kan jag räkna ut vad bolånet kommer kosta mig i månaden? Hur går jag bäst tillväga för att få en såg låg kostnaden i månaden som möjligt?
Senast redigerad av sumialic 2013-09-05 kl. 14:07.
Citera
2013-09-05, 13:34
Medlem
daniils avatar
Kolla här: http://www.nordea.se/Privat/Lån/Lån+...974_01-02-2013

Bankerna har ungefär samma ränta.
Citera
2013-09-05, 14:00
Medlem
Är det någon skillnad på bostadslån och vanliga lån egentligen?

Jag tittade på en annan sida angående bostadslån och det jag inte förstår är vad bottnelån och topplån är... Man kunde liksom ändra själv hur man ville ha det?

http://bankforsakring.konsumenternas...-lanet-kostar/
Citera
2013-09-05, 14:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Är det någon skillnad på bostadslån och vanliga lån egentligen?

Ja, du har högre ränta på ett blanco-lån (Lån utan säkerhet).

Anledningen är ju rätt uppenbar. Om du inte kan betala ditt bolån så tar banken din bostad och säljer den efter att ha kastat ut dig.

Om du har lånat utan säkerhet så står ju banken med en fodran som de inte vet om de får tillbaka något på.
Citera
2013-09-05, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, du har högre ränta på ett blanco-lån (Lån utan säkerhet).

Anledningen är ju rätt uppenbar. Om du inte kan betala ditt bolån så tar banken din bostad och säljer den efter att ha kastat ut dig.

Om du har lånat utan säkerhet så står ju banken med en fodran som de inte vet om de får tillbaka något på.

Ja, det var rätt uppenbart Då var jag lite otydlig i topic då jag syftar på ett bolån.

Lägenheten kostar 650k och jag har 400k. Vad tar jag lånet på då? 250k eller 650k och betalar av 400k direkt? Är verkligen så oinsatt man kan vara i lån... Hur kan jag räkna ut vad mitt lån kommer kosta i månaden?
Citera
2013-09-05, 14:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ja, det var rätt uppenbart Då var jag lite otydlig i topic då jag syftar på ett bolån.

Lägenheten kostar 650k och jag har 400k. Vad tar jag lånet på då? 250k eller 650k och betalar av 400k direkt? Är verkligen så oinsatt man kan vara i lån... Hur kan jag räkna ut vad mitt lån kommer kosta i månaden?

Du kan göra lite som du vill i din situation. Det handlar ju om hur mycket du vill betala i ränta, och hur mycket av de där pengarna du vull ha till annat.

Men om du går "all in" med dina 400 så får du ju en jäkligt låg boendekostnad.

Men, på bankernas bokalkyler kan du ju räkna som du vill, du anger bara den summa du vill ge i kontantinsats.
Citera
2013-09-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du kan göra lite som du vill i din situation. Det handlar ju om hur mycket du vill betala i ränta, och hur mycket av de där pengarna du vull ha till annat.

Men om du går "all in" med dina 400 så får du ju en jäkligt låg boendekostnad.

Men, på bankernas bokalkyler kan du ju räkna som du vill, du anger bara den summa du vill ge i kontantinsats.

Men använder jag mig av http://bankforsakring.konsumenternas...-lanet-kostar/

Sätter lånet till 660k och kontantinsats till 400k så har jag fortfarande ett topplån och ett bottenlån jag inte förstår någonting av. Vad är skillnad på topplån och bottenlån och vad kommer jag ha i de båda? Plus vilka räntesatser gäller? På sidan är det inställt 3% för bottenlån och 5% för topplån.

Eftersom man kan ändra allting hur man själv vill förstår jag inte alls hur mycket mitt lån kommer kosta mig i månaden.
Citera
2013-09-05, 14:45
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men använder jag mig av http://bankforsakring.konsumenternas...-lanet-kostar/

Sätter lånet till 660k och kontantinsats till 400k så har jag fortfarande ett topplån och ett bottenlån jag inte förstår någonting av. Vad är skillnad på topplån och bottenlån och vad kommer jag ha i de båda? Plus vilka räntesatser gäller? På sidan är det inställt 3% för bottenlån och 5% för topplån.

Eftersom man kan ändra allting hur man själv vill förstår jag inte alls hur mycket mitt lån kommer kosta mig i månaden.

Det där är en idiotkalkyltor som utgår ifrån att man inte vill amortera bottenlånet. Totalt menlöst i ditt fall.

Räntan förhandlar du med banken, just nu ligger tremånadersräntan på strax under 3%

Jag använde Nordeas kalkylator, satte allt i ett bottenlån med tio års amortering. Då skulle du betala cirka 2500kr/mån i 10 år, och därefter vara fri från lånen.

Ja, sen tillkommer ju månadsavgift och driftkostnader, men det förstod du säkert.
Citera
2013-09-05, 14:46
Medlem
drutgers avatar
Du kommer låna 250 k till bottenlånsränta om du väljer att ge säljaren 400 k "kontant".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in