2014-08-20, 18:47
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Som frågan lyder; kommer sommarstugor och outnyttjade bostäder att rekvirera på grund av den höga invandringen vi har och kommer att öka ytterligare med syrianer och eritreaner? Många kommuner har ju inte bostäder så det räcker till för den invandring som kommer till deras kommun.

Nu till frågeställningen; hur ser ni på att sommarstugor och outnyttjade bostäder rekvireras på grund av brist av bostäder till flyktingar? vad skulle ni tycka om erat sommarställe tas i beslag för detta ändamål? om ni är emot det hur skulle ni agera?

Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Det finns inga som helst planer på detta. Det handlar om en gammal utredning som inte är relevant.

Självklart finns det ingen lagstiftning som ger staten denna rätt.

Jag har bara läst den gamla utredningen från 1993, som inte resulterade i någon lagändring. Under WWII användes privata fastigheter som förläggningar för svensk militär, men då pratar vi om lador och outnyttjade (men drägliga) hus. Jag har letat som f-n (kanske är dålig på google?) efter exempel där fastighetsägare under protest upplät sin egendom till svensk militär. Skolor och liknande lokaler kunde användas, men de var ju inte privatägda.

Sedan rörde det sig om VERKLIG nöd för våra grannfolk, och inte välfärdsturister från MENA - så den frivilliga uppslutningen från folket var stor. Många inhyste flyktingar från Norge och fram för allt Finland (Tornedalen) i sina hem, utan att "tjafsa". Det mesta rörde sig om helt frivilliga insatser. Mina farföräldrar (döda sedan länge) tog hand om finska flyktingar (inte "finlandsbarnen" som staten tog hand om) som flydde från Tornio över gränsen till Haparanda. Flyktingarna fick en varm sovplats och mat av den svenska lokalbefolkningen.

Det förekom inga uppror, överfall på "personalen" eller inbördes knivslagsmål. Ingen klagade på att det var 2 km (OMG!) till affären, eller att det "inte fanns något att göra på dagarna". Eller på att maten inte var tillräckligt god. Det här rörde sig om **RIKTIGA** flyktingar, som flydde för sitt liv.

Det var väldigt rörigt, och myndigheterna hade ingen koll - i varje ifall inte i krigsslutet när tyskarna vände sig mot sina forna allierade. Det VÄLLDE in folk. Gamla gummor med fullastade dragkärror och 1-2 getter, slutkörda/skadade finska soldater. Barn.

Men det fixade sig, för finnarna betraktades (och betraktas än i dag) som vårt "broderfolk". Det fanns alltid plats för dem. Jag tror att det var likadant i Värmland (t.ex) - flyende norrmän togs också väl om hand. Jag är inte helt säker (har inte en "fil.arn" ) men tror att den största CIVILA strömmen av flyktingar kom över vår landsgräns mot Finland. De flesta som kom från Norge var motståndsmän eller soldater. Sverige tillät upprättandet av och träning av norska "poliser" (Polistrupperna).

OnT: jag har inte hittat något fall där privat ägda villor/stugor hittills har tvångs-rekvirerats, inte ens under det två senaste krigen. Men det kanske är dags nu?
Senast redigerad av lrad070142 2014-08-20 kl. 18:58.
Citera
2014-08-20, 18:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Jag har bara läst den gamla utredningen från 1993, som inte resulterade i någon lagändring. Under WWII användes privata fastigheter som förläggningar för svensk militär, men då pratar vi om lador och outnyttjade (men drägliga) hus. Jag har letat som f-n (kanske är dålig på google?) efter exempel där fastighetsägare under protest upplät sin egendom till svensk militär. Skolor och liknande lokaler kunde användas, men de var ju inte privatägda.

Även bebodda hus användes. Jag har själv släktingar i norra Sverige som har berättat om det och iaf där förekom det. Soldater förlades ute i byarna hos privatpersoner. T.ex. så bodde de i en av min släkts gårdar. Vissa ute i ett "extrahus" på gården och några inne i bostadshuset.

Citat:
Sedan rörde det sig om VERKLIG nöd för våra grannfolk, och inte välfärdsturister från MENA - så den frivilliga uppslutningen från folket var stor. Många inhyste flyktingar från Norge och fram för allt Finland (Tornedalen) i sina hem, utan att "tjafsa". Det mesta rörde sig om helt frivilliga insatser. Mina farföräldrar (döda sedan länge) tog hand om finska flyktingar (inte "finlandsbarnen" som staten tog hand om) som flydde från Tornio över gränsen till Haparanda.

Det var väldigt rörigt, och myndigheterna hade ingen koll - i varje ifall inte i krigsslutet när tyskarna vände sig mot sina forna allierade. Det VÄLLDE in folk. Gamla gummor med fullastade dragkärror och 1-2 getter, slutkörda/skadade finska soldater. Barn.

Det var finnarna som vände sig emot sina tidigare allierade.

Citat:
Men det fixade sig, för finnarna betraktades (och betraktas än i dag) som vårt "broderfolk". Det fanns alltid plats för dem. Jag tror att det var likadant i Värmland (t.ex) - flyende norrmän togs också väl om hand. Jag är inte helt säker (har inte en "fil.arn" ) men tror att den största CIVILA strömmen av flyktingar kom över vår landsgräns mot Finland. De flesta som kom från Norge var motståndsmän eller soldater. Sverige tillät upprättandet av och träning av norska "poliser" (Polistrupperna).

OT: jag har inte hittat något fall där privat ägda villor/stugor hittills har tvångs-rekvirerats, inte ens under det två senaste krigen. Men det kanske är dags nu?

Det kommer efter valet.
Citera
2014-08-20, 19:18
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Även bebodda hus användes. Jag har själv släktingar i norra Sverige som har berättat om det och iaf där förekom det. Soldater förlades ute i byarna hos privatpersoner. T.ex. så bodde de i en av min släkts gårdar. Vissa ute i ett "extrahus" på gården och några inne i bostadshuset.

Men det var väl frivilligt? Jag kan ha fel..

Jag skäms ganska ordentligt nu - naturligtvis har du 100% rätt! Och jag har 100% fel i vad jag skrev. Men det var ett villkor för separatfreden mellan Finland och Sovjet, att finnarna skulle avlägsna tyskarna från sitt territorium. Det förekom därefter strider mellan tyskar & finnar, främst i norra Finland, men utan så många förluster i människoliv. Tyskarna tillämpade "den brända jordens taktik" när de drog sig tillbaka mot finsk-norska gränsen. Därav den stora flyktingströmmen - de militära förlusterna var inte så stora. Men i sak så har du naturligtvis helt rätt. Sedan var finnarna & tyskarna inte "allierade", men det är en helt annan fråga. "Fiendens fiende är min vän", typ. Jag tror inte att Finland var så sugna på att ockupera Polen - eller ens Estland. England & Frankrike förklarade krig mot Finland, men nöjde sig med att bomba Helsingfors litegrann - inga invasionsplaner direkt.. Det var kaos "all over". De allierade ingick en pakt med kommunisterna, och Finland slogs framgångsrikt mot Sovjet (dvs mot kommunisterna). Så för att förläna någon sorts trovärdighet till "pakten" så kunde ju inte England/Frankrike stödja Finland. Det hade sett illa ut, och Stalin hade inte gillat det. Leningrad ligger ganska nära Finland, och tyskarna var ganska sugna på att ta den staden... Men det är lättast ifall man kan göra en "kniptångs-manöver". Och den norra skänkeln av kniptången befinner sig i den delen av Finland som de hade förlorat.

Tittartips, "Tuntematon sotilas" och "Talvisota".

Det kommer efter valet.[\b]

Vad kommer efter valet?
Senast redigerad av lrad070142 2014-08-20 kl. 19:38.
Citera
2014-08-20, 20:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Vad kommer efter valet?

Det som den här tråden handlar om.
Citera
2014-08-21, 18:35
Moderator
Tystnads avatar
Läste nyss i lokalblaskan har migrationsverket skulle hyra ett jättestort hus ute i en riktig glesbygdsby, varit någon sorts skola eller hotell el. sjukhus en gång i tiden för många år sedan då byn blomstrade, nu finns det inte ens någon som helst affär där.
Visar hur desperata migrationsverket är.
Citera
2014-08-21, 19:11
Medlem
B´stards avatar
Tja, ska de ha vår sommarstuga så får de såklart betala minst lika mycket som Bert o co. Har 6 sängplatser där, men går lätt att göra till 8, så säg 8*300 per natt=2400, 365 dagar om året= 876000

ganska bra business för en stuga som är värd max en halv miljon...
Citera
2014-08-21, 19:51
Medlem
snapphonas avatar
Det finns inte en chans i helvetet att staten skulle ges rätt att beslagta sommarstugor pga generös flyktingpolitik eller stora flyktingströmmar. Som sagt, det skulle vara politiskt självmord att ens föreslå nåt sånt.

Det enda jag har hört diskuteras i den vägen, är om Sverige skulle hamna i krig. Alltså om vi själva måste fly, eller evakuera människor från storstäderna pga bombräder eller dylikt. DÅ kan det blir aktuellt att dessa får flytta in i sommarstugor eller hus på landet. Om det finns lag på det, vet jag dock inte.
Citera
2014-08-21, 20:00
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Hur skulle detta hanteras, lagmässigt och praktiskt? Även om Sommar-Stug Svensson inte bor i sitt ägda torp mer än av och till, så kan det ju dessutom vara uthyrt? Eller upplåtet för barnen? Eller förvaringsplats för mycket viktiga persedlar, släktmöbler mm.

Denna konfiskeringsteori förefaller mig inte genomförbar. Inte ens med landsförrädaren Reinfeldt - i brist på respekt, och lidande av psykopati - i täten för ett totalförakt och hat mot svenska folket.
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-08-21 kl. 20:10.
Citera
2014-08-21, 20:36
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
...
..
Ja, självklart var det så! Det var ju ett av villkoren för finnarnas separatfred med Sovjet. Det här vet jag ju, men slarvade när jag skrev. Jag ger mig själv en riktig . Och tar på mig en .
Citera
2014-08-21, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Tja, ska de ha vår sommarstuga så får de såklart betala minst lika mycket som Bert o co. Har 6 sängplatser där, men går lätt att göra till 8, så säg 8*300 per natt=2400, 365 dagar om året= 876000

ganska bra business för en stuga som är värd max en halv miljon...

Dock får du räkna med att den måste rivas efter ett år, högst.
Citera
2014-08-21, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snapphona
Det finns inte en chans i helvetet att staten skulle ges rätt att beslagta sommarstugor pga generös flyktingpolitik eller stora flyktingströmmar. Som sagt, det skulle vara politiskt självmord att ens föreslå nåt sånt.

Det enda jag har hört diskuteras i den vägen, är om Sverige skulle hamna i krig. Alltså om vi själva måste fly, eller evakuera människor från storstäderna pga bombräder eller dylikt. DÅ kan det blir aktuellt att dessa får flytta in i sommarstugor eller hus på landet. Om det finns lag på det, vet jag dock inte.

Tror du staten ges rätt? Den tar vad den vill ha. Det fanns ju ett förslag tidigare. Hade det gått igenom hade det varit verkligheten idag.
Citera
2014-08-21, 22:12
Medlem
sherms avatar
Jag hänvisar åter till den "egalitära" marxistiska principen “from each according to his capacities, to each according to his needs”, som FN hänvisar till i rapporten jag tidigare länkat till. Vid sidan av expropriationskrav på kommunal nivå är det möjligt att denna princip börjar tillämpas i byråkratiska processer - i vilket fall sommarstugor och outnyttjade bostäder i växande grad kan betraktas som ett slags "allmän egendom" till vilket besittningsrätten kan åberopas den som har störst behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in