• 1
  • 2
2013-09-05, 18:01
Medlem
Jag kör Elements 11 som testversion och det blir till att lägga 1500kr på detta program.
Citera
2013-09-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Det handlar ofta inte om att "våga släppa sargen" utan att många nyare program inte motsvarar de behov och det sätt man gillar att arbeta på.

Anledningen till att jag valde Mac (min första redan 1991) var just att man hade frihet att fixa som man ville i avsevärt större utsträckning än vad man kunde i Windows där MS hade låst många funktioner och tvingade användaren att göra som MS ville. Apple körde med öppnare kort och hade t.o.m. devisen "Think different".

Numer har Apple delvis gjort samma sak som MS kritiserades för tidigare (inte minst av just Apple). Skräckexemplet är ju om du har en iPhone och vill spela egna mp3-or, lagra musiken i telefonen och kunna kopiera över från fler än en enda dator.

Alltså: Om iPhoto (eller andra program som är automatiserade på samma sätt) passar ens arbetssätt så är det ju kanonbra. Men om det INTE passar någon annan så är vederbörande knappast värd överlägsna kommentarer som att "släppa sargen".

Jag förstår hur du menar, men det kan ju ändå handla en del om att "våga släppa sargen" och prova att jobba på nya sätt. Kanske man då kommer på att det där nya inte var så tokigt i alla fall bara man gav det en chans. Här är ju folk ofta olika, där vissa är kronisk emot alla förändringar och bara vill göra så som de alltid gjort vare sig det är bra eller inte, för dem är förändringar av ondo. Andra kan vara mer frikostiga med att testa nytt och så också ofta kunna upptäcka att saker och ting utvecklats sig och kan göras på anda bättre sätt än förut.

Det mesta som vanligt folk vill göra med sin foton kan göras i iPhoto, samt en hel del till, och det mesta är smidigt och lätt att göra. Vill man vara mer avancerad så finns t ex Aperture eller kanske Lightroom etc.

Jag kör t ex Aperture sedan några år och mina bilder ligger inte gömda i någon oåtkomlig mapp utan de ligger vad jag vet på samma sätt som musiken ligger i iTunes, i mappar med de namn som jag själv gav dem vid importen, bara att klicka sig in och kika på dessa mappar och undermappar och göra lite vad man vill med bilderna. Jag vill minnas att det är samma sak med bilderna i iTunes.

Du nämner förresten iPhone. Vad menar du med att det inte skulle gå att spela egna mp3'or? Klart det går det, jag gör det dagligen. Lagra musiken i telefonen går också.

Att kopiera över filer från mer än en dator går även det men då blir det inte via iTunes utan man kan t ex emaila eller skicka det i ett meddelande och öppna/spela upp det direkt i iPhonen om man vill. Lite krångligare ja, men det går trots allt.
Citera
2014-08-14, 23:15
Medlem
526s avatar
Så hur exporterar man hela iPhoto biblioteket i sin helhet?

Kan man kopiera mappen "Iphoto library" och bara dra den till valfri HD och sen väja "importera bibliotek" på en annan dator och välja den kopierade mappen?

Lägger den in alla händelser och allt annat i det bibliotek man importerar till?
Citera
2014-08-15, 10:29
Medlem
Om man inte vill importera bilderna från kamera in i iPhoto kan man använda programmet som heter bildinsamling till att importera till Finder mapp istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in