2013-10-01, 16:23
Medlem
Hade jag en sömnparalys i morse?

Jag vaknade av att någon ryckte i våran förrådsdörr sedan hörde jag att någon skruvade i förrådsdörren. Efter ett tag börjar personen, en man, prata i telefonen. Han ringer min fader och säger att han gjort inbrott i vårat förråd. Jag skriker på personen men allt jag får ut är "MMHLBLRHG" (kunde inte röra mig eller öppna munnen). Då springer personen och rycker upp min ytterdörr och springer till min säng och personen greppar tag om min nacke och skakar den fram och tillbaka medans jag ligger i sängen. Jag vågar inte öppna ögonen under hela den här processen (vet ej om jag ens kunde men jag blundade iallfall), tror jag fattade att det var en sömnparalys. För jag låg och tänkte "Öppna inte ögonen, öppna inte ögonen" för att jag hört om demoner och andra läskiga saker. Va detta en sömnparalys eller en mardröm? Har haft dålig sömn de senaste dagarna på grund utav att jag försöker vända tillbaka mitt dygn.

//Rickard
Citera
2013-10-01, 18:42
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardsVrede
Hade jag en sömnparalys i morse?

Jag vaknade av att någon ryckte i våran förrådsdörr sedan hörde jag att någon skruvade i förrådsdörren. Efter ett tag börjar personen, en man, prata i telefonen. Han ringer min fader och säger att han gjort inbrott i vårat förråd. Jag skriker på personen men allt jag får ut är "MMHLBLRHG" (kunde inte röra mig eller öppna munnen). Då springer personen och rycker upp min ytterdörr och springer till min säng och personen greppar tag om min nacke och skakar den fram och tillbaka medans jag ligger i sängen. Jag vågar inte öppna ögonen under hela den här processen (vet ej om jag ens kunde men jag blundade iallfall), tror jag fattade att det var en sömnparalys. För jag låg och tänkte "Öppna inte ögonen, öppna inte ögonen" för att jag hört om demoner och andra läskiga saker. Va detta en sömnparalys eller en mardröm? Har haft dålig sömn de senaste dagarna på grund utav att jag försöker vända tillbaka mitt dygn.

//Rickard

Du upplevde sömnparalys och det var uppenbart en mardröm - det ena utesluter inte det andra. Din intention är avgörande för hur upplevelsen blir, nästa gång är det bara att öppna ögonen och visa vem som bestämmer.

Sömnbrist ger högre chans för upplevd sömnparalys, då hjärnans behov av att bearbeta intryck blir högre - detta sker under REM-sömn.

Mvh Tucane
Citera
2013-10-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OBE1canUbe
Sömnparalys är nog en av de mest misstolkade delar vad gäller en klardröm. Det alla borde förstå är att alla våra drömmar varje natt börjar med en sömnparalys. Vi märker bara inte det för att vanligtvisst går vi snabbt förbi den direkt i en vanlig dröm. Alla våra muskler stängs av när vi sover för att vi inte ska kunna utagera det vi drömmer om. Hade vi inte sömnparalys skulle alla gå i sömnen.

Ibland kan det lagga upp till några minuter när vi vaknar tills kroppen kopplas på igen. Det är naturligt att det är skrämmande för en person som är omedveten om vad som händer. Saken blir ännu värre utav att vår hjärna befinner sig på gränsen mellan vakentillstånd och drömmen. Då kan vi lätt projicera mardrömliknande varelser och företeelser omkring sig. Det som vi kan se, höra och även känna beror i mycket på våra egna rädslor och fantasier, men även på vad samhället och i vår tid massmedia tvingar på oss. Våra medeltida förfäder plågades av häxor och andra trolldomsväsen som Maran. Därav ordet mardröm. Nuförtiden blir man ”bortförd” av utomjordingar som experimenterar på våra kroppar och sedan återlämnar oss i våra sängar.

Om man förstår att sömnparalys är helt normal och ofarlig så försvinner rädslan och tillsammans med den även alla de mardrömliknande väsen. För någon som sysslar med klardrömmar dock en sömnparalys kan vara ett välkommet möjlighetsfönster för att gå in i en klardröm. Som sagt befinner vi sig vid sömnparalys på gränsen mellan vakenhet och en dröm och det är då man kan ta med sig sitt vakna medvettande in i en klardröm.

Allt vad man behöver göra då är att mentalt separera sitt medvetande från sin kropp. Det låter enkelt och det är enkelt. Det är svårare att beskriva hur man gör än att göra det. Kort sagt tänk bara på att du reser dig ur sängen utan att röra en enda muskel. Gå bara upp. Vill man kan man rulla ut från sin kropp eller flyga upp.

Man känner verkligen en separation från sin fysiska kropp och hamnar oftast i samma rum där man sover eller rummet bredvid. Därifrån gäller de vanliga regler för en klardröm – stabilisera och fördjupa upplevelsen. Mer erfarna praktiker kan hamna direkt dit de vill. För någon som aldrig förut hade en utanför-kroppen-upplevelse känns det chockartat och man oftast hamnar tillbaka i kroppen och vaknar helt upprymd utav det man just upplevt. Det går över med tiden och blir ett vanligt sätt att hamna i en klardröm.

Med andra ord nästa gång se inte en sömnparalys som något hemskt utan använd möjligheten för att utforska den fantastiska världen av klardrömmande. Sömnparalys är en vidöppen dörr dit!

Jag skulle dock vilja tillägga att sömnparalys är INTE något som alla går igenom varje natt som en naturlig fas, jag tror du syftar på själva mekanismen som låser kroppen under sömn och separerar den från medvetandet, för DEN är en naturlig mekanism, som alla genomgår varje natt. Sömnparalys däremot , kallas det tillstånd då medvetandet vaknar, men inte kroppen/övriga delar av hjärnan. Det är definitivt inte alla som går igenom. Jag skulle också vilja påstå att "Om man förstår att sömnparalys är helt normal och ofarlig så försvinner rädslan och tillsammans med den även alla de mardrömliknande väsen" verkligen inte är nån fakta eller faktum heller för den delen. Visst, risken kanske minskar om man inte är rädd eller medveten, men jag kan intyga att vi är ganska så många som inte håller med om det där uttalandet.Jag har också fått klardrömmande nån gång, men jag har för det mesta rätt otäcka insyner i en annan värld när jag sover, o skulle inte direkt skriva en manual för sömnaparalys o tro att alla får samma upplevelse som jag får.

Sen skulle jag också vilja vara lite vetenskaplig (då jag själv studerar biomedicin och står i nära kontakt med folk som forskar inom sömnområdet o har hört mig lite för om deras forskning) att det finns inget direkt svar på vad som orsakar sömnparalys. Man TROR att det är att det blir fel/fördröjning någonstanns i uppvaknande-mekanismen, men eftersom endel får sömnparalys direkt när de somnar, endel mitt i sömnen, och endel när de vaknar upp, så VET man inte.
Citera
2013-10-12, 07:41
Medlem
OBE1canUbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordningikaos
Jag skulle dock vilja tillägga att sömnparalys är INTE något som alla går igenom varje natt som en naturlig fas, jag tror du syftar på själva mekanismen som låser kroppen under sömn och separerar den från medvetandet, för DEN är en naturlig mekanism, som alla genomgår varje natt. Sömnparalys däremot , kallas det tillstånd då medvetandet vaknar, men inte kroppen/övriga delar av hjärnan. Det är definitivt inte alla som går igenom. Jag skulle också vilja påstå att "Om man förstår att sömnparalys är helt normal och ofarlig så försvinner rädslan och tillsammans med den även alla de mardrömliknande väsen" verkligen inte är nån fakta eller faktum heller för den delen. Visst, risken kanske minskar om man inte är rädd eller medveten, men jag kan intyga att vi är ganska så många som inte håller med om det där uttalandet.Jag har också fått klardrömmande nån gång, men jag har för det mesta rätt otäcka insyner i en annan värld när jag sover, o skulle inte direkt skriva en manual för sömnaparalys o tro att alla får samma upplevelse som jag får.

Sen skulle jag också vilja vara lite vetenskaplig (då jag själv studerar biomedicin och står i nära kontakt med folk som forskar inom sömnområdet o har hört mig lite för om deras forskning) att det finns inget direkt svar på vad som orsakar sömnparalys. Man TROR att det är att det blir fel/fördröjning någonstanns i uppvaknande-mekanismen, men eftersom endel får sömnparalys direkt när de somnar, endel mitt i sömnen, och endel när de vaknar upp, så VET man inte.

Ja, du har helt rätt att jag använder begreppet sömnparalys både för den mekanismen som låser kroppen under REM-sömn och för det tillståndet när den lösningen laggar och man finner sig halvvaken och oförmögen att röra sig. Det är jag långt ifrån ensam om då det saknas distinkt terminologi och även det mer fackliga ordet REM atonia används ofta för båda tillstånd.

Självklart kan man fortsätta vara rädd för det även om man har absolut förståelse för mekanismen. Människor är ju överhuvudtaget bra på att ha diverse ologiska fobier. Syftet med inlägget dock var att visa att de som drabbas av sömnparalys har ett val – antingen fortsätta ligga där och vara vettskrämda eller lära sig använda det tillståndet för att uppleva en fantastisk värld av klardrömmande. För i en sömnparalys befinner man sig endast ett halvsteg därifrån.
Citera
2013-10-15, 23:17
Medlem
Antiseptisks avatar
Fått uppemot 40-50 st ni ikväll och min flickvän som e dödstrött och ska upp och jobba pallar inte med att hjälpa mig ur det.

Började i soffan framför tv,n vid 20:30. 21:15 eller så ger jag upp tjejen kom hem 22.

Nu har jag försökt somna sedan 22:30 och är SÅ JÄVLA trött

Många örfilar har jag fått men nu orkar hon inte med det längre och ber mig gå upp och spela och återkomma om nån timma på ett ungefär.

Fått 1000-tals sömnparalyser, förr fick jag 20-40 om dagen men med lite sömnmedel och ändrade rutiner decimerade jag antalet till ett par i veckan. Jobbat natt 15 år och är nu ledig, vips så börjar helvetet igen och mina stiinoct e slut. Terror terror terror.

För övrigt har jag 4-5 ggr styra in mina paralyser till klara drömmande tillstånd och det har varit helt fantastiska upplevelser men det var längesedan. Nu blir jag bara förlamad och vaken i hjärnan med "problem att andas" tråkigt, vidrigt och FÖR jävligt.

E så jävla trött så jag fan avlider nu.
Citera
2013-10-16, 00:00
Medlem
haha detta är ett roligt fenomen. Jag har personligen drömt en gång att jag hade sömnparalys. Det var en ganska obehaglig upplevelse då jag såg en "vålnad" vid dörren. Som tur va kom jag att tänka på sömnparalys direkt när jag fick den drömmen så jag lyckades vakna genom att typ anstränga mig. sedan så somna jag om och fick det igen några gånger
Citera
2013-10-19, 19:30
Medlem
unleash82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noworriesdude
haha detta är ett roligt fenomen. Jag har personligen drömt en gång att jag hade sömnparalys. Det var en ganska obehaglig upplevelse då jag såg en "vålnad" vid dörren. Som tur va kom jag att tänka på sömnparalys direkt när jag fick den drömmen så jag lyckades vakna genom att typ anstränga mig. sedan så somna jag om och fick det igen några gånger

Hehe låter som att du hade en helt by the book sömnparalys
Citera
2013-10-21, 14:54
Medlem
Jag får det oftast när jag sover på dagen. Och då oftast om jag lagt mig med kläderna på under ett täcke. Tror att jag blir för varm då jag tillslut vaknar och känner mig näst intill febrig.
Ska definitivt testa att slappna av, blir nu oftast mest matt och ligger och samlar kraft för att rycka igång mig själv

Jag brukar se det rummet jag ligger i och vet att jag är i tillståndet då jag inte kan röra mig eller se mina händer när jag försöker att visa dem framför mig.

Tips om hur jag går vidare?
Citera
2013-10-21, 16:32
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lancce
Jag får det oftast när jag sover på dagen. Och då oftast om jag lagt mig med kläderna på under ett täcke. Tror att jag blir för varm då jag tillslut vaknar och känner mig näst intill febrig.
Ska definitivt testa att slappna av, blir nu oftast mest matt och ligger och samlar kraft för att rycka igång mig själv

Jag brukar se det rummet jag ligger i och vet att jag är i tillståndet då jag inte kan röra mig eller se mina händer när jag försöker att visa dem framför mig.

Tips om hur jag går vidare?

Det enda du behöver göra är att gå upp ur sängen. Du vet redan att du inte kan/bör röra dig fysiskt pga paralysen, så du ska göra det mentalt. När du ligger i paralys ÄR du en drömkropp som ligger i din fysiska kropp. Du rör dig med intention - dvs direkt avsikt.

Ett "Nä, nu går jag upp!" räcker. Det viktiga är att du med 100% säkerhet VET att det funkar. Drömmen har redan börjat när du ligger i sängen

Mvh Tucane

PS. Tänk inte, intention är nyckeln hela vägen.
Citera
2014-04-03, 19:59
Medlem
Hej,

Det här var intressanta inlägg.

I 25 årsåldern hade jag ett par utomkroppsliga upplevelser i mitt studentrum.

Det var i samband med uppvaknande. Följande inträffade:

1) Var mellan vaken och sömn
2) Kände mig helt medveten.
3) Kände att min "själ" eller något inom mig som inte var en fysisk del av mig frigjorde sig, med viss möda, från kroppen.
4) Det började med fötter och händer, sedan ben och armar, sedan huvud, sedan böstkorg.
5) Jag svävade upp i taket på rummet och såg mig själv ligga kvar där i sängen och sova.

Jag blev livrädd förstås. Sedan tänkte jag att nästa gång kanske man ska välkomna det?

Nästa gång försökte jag välkomna det mer. Jag tänkte att jag kanske kan använda det här för att resa i tid och rum för att exempelvis göra bra saker och tjäna pengar.....jag vet - det låter dumt, men så tänkte jag.

Men jag kom aldrig utanför mitt rum och kunde inte dra nytta av det.

Min slutsats, som akademiskt intresserad och i viss mån beläst, var att jag troligen skulle kunna behärska situationen och reda i tid och rum ifall jag bara tränade.

Dessvärre har det där aldrig inträffat efteråt.

Jag ser tillbaks på händelsen som något påtagligt "vaket". Jag kan inte se det som att det var en dröm, fast jag är vuxen nu och har mer erfarenheter i livet och av drömmar. Jag tror, på något plan, att det var min "själ" som tittade ned på min kropp där.

Det är spännande att känna så. Jag kanske aldrig får veta hur det är. Jag missa att jag tänkte att samiska och indiska schamaner eller vad det nu heter måste använda exakt den metoden för att kunna åka i tid och rum obehindrat.

I övrigt har jag inte haft några "övernaturliga" upplevelser i livet.

Det vore intressant med svar.

/DAEN
Senast redigerad av DAEN 2014-04-03 kl. 20:03. Anledning: Stavfel
Citera
2014-04-03, 23:27
Citat:
Ursprungligen postat av OBE1canUbe
Sömnparalys är nog en av de mest misstolkade delar vad gäller en klardröm. Det alla borde förstå är att alla våra drömmar varje natt börjar med en sömnparalys. Vi märker bara inte det för att vanligtvisst går vi snabbt förbi den direkt i en vanlig dröm. Alla våra muskler stängs av när vi sover för att vi inte ska kunna utagera det vi drömmer om. Hade vi inte sömnparalys skulle alla gå i sömnen.

Ibland kan det lagga upp till några minuter när vi vaknar tills kroppen kopplas på igen. Det är naturligt att det är skrämmande för en person som är omedveten om vad som händer. Saken blir ännu värre utav att vår hjärna befinner sig på gränsen mellan vakentillstånd och drömmen. Då kan vi lätt projicera mardrömliknande varelser och företeelser omkring sig. Det som vi kan se, höra och även känna beror i mycket på våra egna rädslor och fantasier, men även på vad samhället och i vår tid massmedia tvingar på oss. Våra medeltida förfäder plågades av häxor och andra trolldomsväsen som Maran. Därav ordet mardröm. Nuförtiden blir man ”bortförd” av utomjordingar som experimenterar på våra kroppar och sedan återlämnar oss i våra sängar.

Om man förstår att sömnparalys är helt normal och ofarlig så försvinner rädslan och tillsammans med den även alla de mardrömliknande väsen. För någon som sysslar med klardrömmar dock en sömnparalys kan vara ett välkommet möjlighetsfönster för att gå in i en klardröm. Som sagt befinner vi sig vid sömnparalys på gränsen mellan vakenhet och en dröm och det är då man kan ta med sig sitt vakna medvettande in i en klardröm.

Allt vad man behöver göra då är att mentalt separera sitt medvetande från sin kropp. Det låter enkelt och det är enkelt. Det är svårare att beskriva hur man gör än att göra det. Kort sagt tänk bara på att du reser dig ur sängen utan att röra en enda muskel. Gå bara upp. Vill man kan man rulla ut från sin kropp eller flyga upp.

Man känner verkligen en separation från sin fysiska kropp och hamnar oftast i samma rum där man sover eller rummet bredvid. Därifrån gäller de vanliga regler för en klardröm – stabilisera och fördjupa upplevelsen. Mer erfarna praktiker kan hamna direkt dit de vill. För någon som aldrig förut hade en utanför-kroppen-upplevelse känns det chockartat och man oftast hamnar tillbaka i kroppen och vaknar helt upprymd utav det man just upplevt. Det går över med tiden och blir ett vanligt sätt att hamna i en klardröm.

Med andra ord nästa gång se inte en sömnparalys som något hemskt utan använd möjligheten för att utforska den fantastiska världen av klardrömmande. Sömnparalys är en vidöppen dörr dit!

Du är en snäll människa tyvärr tillåter flashback sällan tillkännagörelser.

Om sömnparalys nu är blott en fysisk begränsning förstår jag inte kärleken och rörligheten jag känner?
Citera
2014-04-04, 17:13
Medlem
Upplevde min första sömnparalys vid 16 års ålder och blev jätterädd. "Någon" kom in i mitt rum och nöp mig jättehårt runt revbenen, jag försökte skrika och röra mig utan resultat (vågade inte öppna ögonen eftersom jag var rädd för vad jag skulle se) och när jag tillsist vaknade var jag helt kallsvettig. I många år var jag livrädd att hamna i detta tillstånd - vilket händer flera gånger i veckan - jag trodde att jag kvävdes, jag hörde elaka röster, jag blev "nypt" på kroppen etc. Sen bestämde jag mig för att utforska det hela och det var en intressant resa. Kan numera framkalla det tillståndet i princip när jag vill, svårt att förklara men jag somnar in, vaknar till och är lite "dimmig", så kniper jag inuti huvudet på något sätt så att det susar i öronen och somnar om, då hamnar jag alltid där. Har numera helt grymma sexupplevelser i det tillståndet eftersom jag kan känna vad jag vill och framkalla precis vilka scenarier som helst - och det känns faktiskt mer verkligt än verkligheten samtidigt som det absolut inte existerar några hämningar, skamkänslor eller komplex. Ljuvligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in