Citat:
Ursprungligen postat av
a0rta
Det är ju så att man ibland undrar om de inte använder fuktskada som någon standard ursäkt till att de inte har tid, ork, vilja eller lust att ens felsöka ens telefon när man lämnar in den?
Ta kontakt med Elgiganten och prata med dem. Då de har avstått från att reparera telefonen samt då du uppenbarligen fått den lagad hos någon annan och kan visa på att det inte var frågan om någon fuktskada, vilket du knappast skulle ha kunnat gjort om du enkom nöjt dig med Elgigantens besked och inte gått vidare med telefonen, så torde Elgiganten få ersätta dig för eventuella merkostnader.
Om de vägrar så vänder du dig till konsumentvägledaren i din kommun.
Rimligt borde väl vara att begära att köpet går tillbaka då du utifrån Elgigantens info köpt en ny telefon samt senare fått den trasiga lagad samt klart att Elgigantens info var felaktig. Tror det kan vara svårt att kräva hävning av köpet men försök i alla fall.
Jo men precis. Tror också att verkstad hittade på en så kallad fuktskada och hoppades på att jag inte skulle hämta ut den. Hade jag inte betalat de där 463 kr vilket jag var nära på att inte göra, utan låta dem skrota telefonen så hade jag gått miste om en den. Servicekillen hade väl fixat den på garantin och sen sålt den vidare eller nått? Det var ju mest en slump samt magkänsla som fick mig att be dem skicka tillbaka den. Har tagit mig 2 månader att springa fram och tillbaka för att få detta utrett. Känner mig som en detektiv

.
Återbetalning av de 463 kr + eventuell retur av den gamla telefonen + ersättning för all den tid (2 mån) och för de pengar jag behövt lägga ner på att få detta utrett. Detta borde ändå vara rimligt känns det som.
Om man vänder sig mot konsumentvägledaren, vad kan man vänta sig? Hjälper denna bara med att få tillbaka sina 463 kr eller kan man kräva ersättning via denna väg.
Ska man "hota" med att gå till media? Kan tänka mig att detta hade förvärrat bilden av Elgiganten. Har ju kvitto och allt. Tydliga bevis.