2013-09-04, 03:53
Medlem
EMiLEMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Det är ju så att man ibland undrar om de inte använder fuktskada som någon standard ursäkt till att de inte har tid, ork, vilja eller lust att ens felsöka ens telefon när man lämnar in den?

Ta kontakt med Elgiganten och prata med dem. Då de har avstått från att reparera telefonen samt då du uppenbarligen fått den lagad hos någon annan och kan visa på att det inte var frågan om någon fuktskada, vilket du knappast skulle ha kunnat gjort om du enkom nöjt dig med Elgigantens besked och inte gått vidare med telefonen, så torde Elgiganten få ersätta dig för eventuella merkostnader.

Om de vägrar så vänder du dig till konsumentvägledaren i din kommun.

Rimligt borde väl vara att begära att köpet går tillbaka då du utifrån Elgigantens info köpt en ny telefon samt senare fått den trasiga lagad samt klart att Elgigantens info var felaktig. Tror det kan vara svårt att kräva hävning av köpet men försök i alla fall.

Precis så jag också tänkte. Kunden har alltid rätt. Bli jävligt förbannad, då händer det grejer :-)
Citera
2013-09-04, 08:43
Medlem
Sighurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Det är ju så att man ibland undrar om de inte använder fuktskada som någon standard ursäkt till att de inte har tid, ork, vilja eller lust att ens felsöka ens telefon när man lämnar in den?

Ta kontakt med Elgiganten och prata med dem. Då de har avstått från att reparera telefonen samt då du uppenbarligen fått den lagad hos någon annan och kan visa på att det inte var frågan om någon fuktskada, vilket du knappast skulle ha kunnat gjort om du enkom nöjt dig med Elgigantens besked och inte gått vidare med telefonen, så torde Elgiganten få ersätta dig för eventuella merkostnader.

Om de vägrar så vänder du dig till konsumentvägledaren i din kommun.

Rimligt borde väl vara att begära att köpet går tillbaka då du utifrån Elgigantens info köpt en ny telefon samt senare fått den trasiga lagad samt klart att Elgigantens info var felaktig. Tror det kan vara svårt att kräva hävning av köpet men försök i alla fall.

Jo men precis. Tror också att verkstad hittade på en så kallad fuktskada och hoppades på att jag inte skulle hämta ut den. Hade jag inte betalat de där 463 kr vilket jag var nära på att inte göra, utan låta dem skrota telefonen så hade jag gått miste om en den. Servicekillen hade väl fixat den på garantin och sen sålt den vidare eller nått? Det var ju mest en slump samt magkänsla som fick mig att be dem skicka tillbaka den. Har tagit mig 2 månader att springa fram och tillbaka för att få detta utrett. Känner mig som en detektiv .

Återbetalning av de 463 kr + eventuell retur av den gamla telefonen + ersättning för all den tid (2 mån) och för de pengar jag behövt lägga ner på att få detta utrett. Detta borde ändå vara rimligt känns det som.

Om man vänder sig mot konsumentvägledaren, vad kan man vänta sig? Hjälper denna bara med att få tillbaka sina 463 kr eller kan man kräva ersättning via denna väg.

Ska man "hota" med att gå till media? Kan tänka mig att detta hade förvärrat bilden av Elgiganten. Har ju kvitto och allt. Tydliga bevis.
Citera
2013-09-04, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sighurt
Jo men precis. Tror också att verkstad hittade på en så kallad fuktskada och hoppades på att jag inte skulle hämta ut den. Hade jag inte betalat de där 463 kr vilket jag var nära på att inte göra, utan låta dem skrota telefonen så hade jag gått miste om en den. Servicekillen hade väl fixat den på garantin och sen sålt den vidare eller nått? Det var ju mest en slump samt magkänsla som fick mig att be dem skicka tillbaka den. Har tagit mig 2 månader att springa fram och tillbaka för att få detta utrett. Känner mig som en detektiv .

Återbetalning av de 463 kr + eventuell retur av den gamla telefonen + ersättning för all den tid (2 mån) och för de pengar jag behövt lägga ner på att få detta utrett. Detta borde ändå vara rimligt känns det som.

Om man vänder sig mot konsumentvägledaren, vad kan man vänta sig? Hjälper denna bara med att få tillbaka sina 463 kr eller kan man kräva ersättning via denna väg.

Ska man "hota" med att gå till media? Kan tänka mig att detta hade förvärrat bilden av Elgiganten. Har ju kvitto och allt. Tydliga bevis.

Börja med att gå till Elgiganten och säg som det är.

Som jag ser det så har inte Elgiganten gjort något fel då det är en fristående verkstad utsedd av Samsung som gjort bedömningen att det var en fuktskada men de kommer säkert att hjälpa dig.

Om det är något fuffens så borde både Elgiganten och Samsung få reda på det.
Citera
2013-09-04, 09:21
Medlem
Kan nog vara snubben som tar emot varan på Elgiganten som på detta sätt försöker å göra sig en hacka.
Telefonen har aldrig varit till nån servicecenter...
Citera
2013-09-04, 10:44
Medlem
Sighurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Börja med att gå till Elgiganten och säg som det är.

Som jag ser det så har inte Elgiganten gjort något fel då det är en fristående verkstad utsedd av Samsung som gjort bedömningen att det var en fuktskada men de kommer säkert att hjälpa dig.

Om det är något fuffens så borde både Elgiganten och Samsung få reda på det.

Vet inte hur det fungerar men det är väl ändå Elgigantens ansvar. Jag har lämnat telefonen hos Elgiganten och därefter har de skickat den vidare till en auktoriserad Samsung verkstad.

Elgiganten har alltså förmedlat falsk information till mig. Det som sedan händer med verkstaden är inte mitt problem.

Nu hade jag bara tur att allt fixade sig. Hade jag inte betalat de där 463 kr så hade jag blivit av med en fungerande telefon.

Nu är det förmodligen inte Elgigantens fel, om inte killen i service avdelningen hittat på detta t.ex. men det ska väl ändå ligga i deras ansvar.
Senast redigerad av Sighurt 2013-09-04 kl. 10:47. Anledning: Rättning
Citera
2013-09-04, 11:56
Medlem
Låter definitivt som att du bör kunna få kompensation för det. Du har ju betalt felsökningsavgiften felaktigt när det istället borde gått på garantin ifrån början.

Vad är egentligen poängen med att få välja på att betala serviceavgiften eller att få telefonen skrotad?

Är det ett sätt att tjäna mer pengar på reservdelarna då dessa är värda mer?
Eller skulle folk överklaga beslutet oftare om avgiften var obligatorisk?

Om man skrotar telefonen, plockar dem då delarna som "kompensation"? Skriver man på ett papper där äganderätten övergår till företaget då?

Om telefonen förstörs (inga delar får behållas) så varför behöver man då plötsligt inte betala avgiften? "Tjänsten" har ju utförts ändå. Enda som skiljer är ju frakten tillbaks till kund isåfall.
Citera
2013-09-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ts, kanske ska överväga att spela in samtalet med elgiganten och du har ingen skyldighet att informera elgiganten om det.

Men samtidigt har en verkstad kallat det garantiärende och en verkstad lagat det under garanti så det reser en och annan fråga.
Sakta i backarna. Pratar vi om inspelning i en live situation så är det olagligt så länge det inte sker via analog bandspelare.
Citera
2013-09-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Sakta i backarna. Pratar vi om inspelning i en live situation så är det olagligt så länge det inte sker via analog bandspelare.

Är det inte så att det är lagligt sålänge man själv deltar i samtalet? Eller har det ändrats?
Citera
2013-09-04, 16:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Naturligtvis kan du visa upp en trovärdig källa på det? för jag har en rad personer som säger annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av raecer
Är det inte så att det är lagligt sålänge man själv deltar i samtalet? Eller har det ändrats?
Digitala inspelningar har lite mer krav än analoga för pul går in men ställer också vissa krav, till exempel på att de som deltar i samtalet kan identifieras.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-09-04 kl. 17:16.
Citera
2013-09-13, 22:23
Medlem
J0kerns avatar
Elgiganten skickar, precis som Siba och MediaMarkt, samt övriga elektronikåterförsäljare i Norge och Danmark samtliga Samsungtelefoner till Deltaservice, som är Samsungs auktoriserade serviceverkstad i norden. De har verkstäder i Malmö samt Kalmar här i Sverige.

Det är Samsung själva som utbildar dessa tekniker, och sätter villkoren. Är det fuktskada, eller fysisk åverkan på en telefon som gör att garantin faller bort, eller gör den oreparerbar så dokumenteras alltid detta med utförliga bilder etc. Ofta är det dolda oxideringar på komponenter som "runt-hörnet-verkstaden" kan ha svårt att upptäcka när det rör sig om fukt.

Samsungs servicecenter i Kista jobbar inte nödvändigtvis på samma sätt, ett exempel är att de tar 500:- för att byta en display. Skickar man in telefonen via sin återförsäljare, och då till ovan nämnd verkstad brukar det istället landa på 1500-2000:- för samma jobb, även fast Samsung dikterar priserna i båda fallen.
Citera
2013-09-14, 09:29
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Naturligtvis kan du visa upp en trovärdig källa på det? för jag har en rad personer som säger annorlunda.

Digitala inspelningar har lite mer krav än analoga för pul går in men ställer också vissa krav, till exempel på att de som deltar i samtalet kan identifieras.

Work-around: Spela in digitalt, uppge sedan för berörd myndighet att du gjorde en kopia från en analog inspelning och originalbandet har tyvärr förkommit.
Citera
2013-09-14, 10:20
Medlem
NiV3Rts avatar
Lämnar du in en telefon på ett garantiärende inom sex månaden (jag vet gränsfall och lite OT här), och du blir nekad garantireparation p.g.a. fuktskada kan du alltid göra en reklamation. När det gäller fel som uppkommit inom sex månader skall nämligen butiken kunna bevisa att det inte varit ett ursprungligt fel. Och som vi alla vet kan symptom till fuktskador uppkomma en lång tid efter att telefonen har blivit utsatt för fukt, vilket gör det tämligen problematiskt för butiken att bevisa något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in