Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-04, 00:35
  #1
Medlem
Sighurts avatar
Ska dela med mig av min story som jag varit med om denna sommaren.

Det är nämligen så att jag köpte en mobiltelefon till min syster från Elgiganten på internet, en Samsung S3 mini, den 25 januari detta år kostade mig 2390 kr.

I slutet av Juni började touchen på telefonen krångla och den kände inte av vissa rörelser så jag beslutade mig för att lämna in den på service.

Den 1 Juli 2013 lämnade jag in den på service i butik. Cirka 2-3 veckor senare kontaktar Elgiganten mig och säger att det är fuktskada på telefonen och det inte går att reparera. Eftersom jag inte köpt någon försäkring fick jag 2 alternativ, betala 463 kr (servicekostnaden) för att få tillbaka telefonen eller så skrotar vi den (slipper betala servicekostnaden). Den 22 Juli hämtar jag ut telefonen från butiken och betalar de 463 kr det kostade för undersökningen i hopp om att kunna reparera den på annat håll.

Väl hemma försökte jag mig på lite knep som jag läst på internet för fuktskadade mobiler utan någon framgång. I början av Augusti så bestämde jag mig för att lämna in den på ett privat servicecenter i stan där jag bor. Fick tillbaka telefonen 3 veckor senare med svaret att det är ett garantiärende och att jag skulle vända mig till återförsäljaren eller Samsung. Vidare frågade jag honom ifall de hade hittat någon fuktskada och han svarade: nej, ingen fuktskada hittades vid felsökningen.

Eftersom jag tidigare redan lämnat in den hos Elgiganten (återförsäljare), bestämde jag mig för att gå vidare till Samsung med ärendet. Jag var bestämt om att gå till botten med detta och väldigt nyfiken då jag nu hade fått 2 HEL olika svar!

Den 30 Augusti lämnade jag in den på Samsung's egna servicecenter. Var och hämtade ut telefonen idag, 3 September, och telefonen är helt reparerad och fungerar felfritt!

Arbetsbeskrivningen lyder: Byte av display/touchmodul. Uppgradering av mjukvara. Funktionskontroll ok.

Allt detta gick på garantin och behövde alltså inte betala 1 kr för reporationen.

SÅ, min fråga är då vad tycker ni jag ska göra? Jag har kvar kvitto för telefonköpet, kvitto för inlämningen hos Elgiganten's service, kvitto för uthämtningen hos Elgiganten och debiteringen av 463 kr (på detta kvitto står det dessutom att telefonen är fuktskadad), kvitto från Samsung servicecenter där det står arbetsbeskrivning och att detta är ett garantiärende.

Ska man gå till Elgiganten där jag lämnade in telefonen för att kräva ersättning? Vad är en rimlig ersättning tycker ni? Eller bör man ta en annan väg? Bör man vända sig till media med storyn? Vad är mina rättigheter i detta ärende?
__________________
Senast redigerad av Sighurt 2013-09-04 kl. 00:41. Anledning: rättning
Citera
2013-09-04, 00:40
  #2
Medlem
internetproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sighurt
Ska dela med mig av min story som jag varit med om denna sommaren.

Det är nämligen så att jag köpte en mobiltelefon till min syster från Elgiganten på internet, en Samsung S3 mini, den 25 januari detta år kostade mig 2390 kr.

I slutet av Juni började touchen på telefonen krångla och den kände inte av vissa rörelser så jag beslutade mig för att lämna in den på service.

Den 1 Juli 2013 lämnade jag in den på service i butik. Cirka 2-3 veckor senare kontaktar Elgiganten mig och säger att det är fuktskada på telefonen och det inte går att reparera. Eftersom jag inte köpt någon försäkring fick jag 2 alternativ, betala 463 kr (servicekostnaden) för att få tillbaka telefonen eller så skrotar vi den (slipper betala servicekostnaden). Den 22 Juli hämtar jag ut telefonen från butiken och betalar de 463 kr det kostade för undersökningen i hopp om att kunna reparera den på annat håll.

Väl hemma försökte jag mig på lite knep som jag läst på internet för fuktskadade mobiler utan någon framgång. I början av Augusti så bestämde jag mig för att lämna in den på ett privat servicecenter i stan där jag bor. Fick tillbaka telefonen 3 veckor senare med svaret att det är ett garantiärende och att jag skulle vända mig till återförsäljaren eller Samsung. Vidare frågade jag honom ifall de hade hittat någon fuktskada och han svarade: nej, ingen fuktskada hittades vid felsökningen.

Eftersom jag tidigare redan lämnat in den hos Elgiganten (återförsäljare), bestämde jag mig för att gå vidare till Samsung med ärendet. Jag var bestämt om att gå till botten med detta och väldigt nyfiken då jag nu hade fått 2 HEL olika svar!

Den 30 Augusti lämnade jag in den på Samsung's egna servicecenter. Var och hämtade ut telefonen idag, 3 September, och telefonen är helt reparerad och fungerar felfritt!

Arbetsbeskrivningen lyder: Byte av display/touchmodul. Uppgradering av mjukvara. Funktionskontroll ok.

Allt detta gick på garantin och behövde alltså inte betala 1 kr för reporationen.

SÅ, min fråga är då vad tycker ni jag ska göra? Jag har kvar kvitto för telefonköpet, kvitto för inlämningen hos Elgiganten's service, kvitto för uthämtningen hos Elgiganten och debiteringen av 463 kr (på detta kvitto står det dessutom att telefonen är fuktskadad), kvitto från Samsung servicecenter där det står arbetsbeskrivning och att detta är ett garantiärende.

Ska man gå till Elgiganten där jag lämnade in telefonen för att kräva ersättning? Vad är en rimlig ersättning tycker ni? Eller bör man ta en annan väg? Vad är mina rättigheter i detta ärende?

Ring till deras kundtjänst och säg som det är. Säg att du vill ha pengarna tillbaka plus någon typ av kompensation. Säger de nej så säg att du kontaktar aftonbladet. Du lär få tipspeng på några tusen för ett sånt här scoop. Se lite ledsen ut när du visar kvittot från elgiganten för kameran.
Citera
2013-09-04, 00:41
  #3
Medlem
Rätta mig om jag har fel men skickar inte Elgiganten Samsungtelefoner till Samsungs servicecenter?
Citera
2013-09-04, 00:44
  #4
Medlem
Sighurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Rätta mig om jag har fel men skickar inte Elgiganten Samsungtelefoner till Samsungs servicecenter?

Skulle tro att Elgiganten har sitt egna servicecenter dit dom skickar telefonerna. Alternativt något servicecenter som man samarbetar med.
Citera
2013-09-04, 00:46
  #5
Medlem
TrotsTrollets avatar
Tycker iallafall att du ska kräva tillbaka de 463 kronorna, inte på grund av summan utan för att de bettet sig jävligt fult. Kom gärna med uppgradering sen och berätta hur det gick
Citera
2013-09-04, 00:53
  #6
Medlem
Sighurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Tycker iallafall att du ska kräva tillbaka de 463 kronorna, inte på grund av summan utan för att de bettet sig jävligt fult. Kom gärna med uppgradering sen och berätta hur det gick

Har funderat lite kring vad man ska göra. Tänkte gå till butiken jag lämnade in den på, prata med butikschefen och kräva tillbaka de 463 kr jag betalt samt kräva en ersättning för all den tid jag lagt ner på att gå till botten med detta. Dessutom har jag redan köpt en ny telefon till min syster, detta efter att jag fick redan på att den var fuktskadad. Har alltså ingen nytta av den gamla S3:an som jag fick tillbaka.

Absolut, tänkte gå förbi butiken på fredag om butikschefen är där. Om inte någon har något smartare tips. Uppdaterar givetvis så fort jag fått svar
__________________
Senast redigerad av Sighurt 2013-09-04 kl. 00:54. Anledning: rättning
Citera
2013-09-04, 00:54
  #7
Medlem
daniils avatar
Nu vet jag inte vilket servicecenter Elgiganten använder men för att få sälja Samsungs telefoner så krävs det att verkstaden även ska vara auktoriserad av Samsung. Elgiganten kan alltså inte välja utan det är avtal med Samsung som styr.

Tycker helt klart att du ska kräva ersättning av elgiganten + kompensation. Kräv även ersättning för tiden din telefon var borta och du fick en felaktig bedömning.

Tror Elgiganten skulle bli glad för informationen och lyfta detta med verkstaden i fråga och kanske någon servicetekniker på verkstaden får lite skäll för sin usla bedömning.
Citera
2013-09-04, 00:59
  #8
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sighurt
Har funderat lite kring vad man ska göra. Tänkte gå till butiken jag lämnade in den på, prata med butikschefen och kräva tillbaka de 463 kr jag betalt samt kräva en ersättning för all den tid jag lagt ner på att gå till botten med detta. Dessutom har jag redan köpt en ny telefon till min syster, detta efter att jag fick redan på att den var fuktskadad. Har alltså ingen nytta av den gamla S3:an som jag fick tillbaka.

Absolut, tänkte gå förbi butiken på fredag om butikschefen är där. Om inte någon har något smartare tips. Uppdaterar givetvis så fort jag fått svar

Låter bra, smart att vända sig direkt till chefen också
Citera
2013-09-04, 01:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sighurt
Skulle tro att Elgiganten har sitt egna servicecenter dit dom skickar telefonerna. Alternativt något servicecenter som man samarbetar med.

De få gångerna jag lämnat in mobiler för lagning så har det varit olika service-center i samma butik beroende på vilket märke det varit på telefonen.

Jag har iaf tolkat det som följande:

1. Jag köper en mobil av märket XXX på Elgiganten.
2. Efter 2 månader så strular den och jag lämnar in den för att fixas på garantin.
3. Elgiganten tar emot mobilen och tar emot uppgifterna men skickar telefonen till ett servicecenter som tillverkaren av mobilen valt.
4. Service-stället ser att det är ett garantiärende och fixar telefonen och skickar "fakturan" till tillverkaren och mobilen tillbaka till Elgiganten.
5. Elgiganten lämnar tillbaka telefonen till kunden.

Om det är fel på en vara och den lagas på garantin så är det väl inte Elgiganten som betalar lagningen utan tillverkaren?

Ibland kan det dock löna sig att gå direkt på tillverkaren istället för butiken. Jag kontaktade själv Logitech i något land i Europa när ett tangentbord hade släppt färgen på vissa tangenter och jag hade tappat bort kvittot. Jag fick uppge lite siffror på förpackningen och efter någon vecka kom det ett nytt tangentbord på posten. (G15 för runt 1300-1400kr)
Citera
2013-09-04, 01:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Nu vet jag inte vilket servicecenter Elgiganten använder men för att få sälja Samsungs telefoner så krävs det att verkstaden även ska vara auktoriserad av Samsung. Elgiganten kan alltså inte välja utan det är avtal med Samsung som styr.

Tycker helt klart att du ska kräva ersättning av elgiganten + kompensation. Kräv även ersättning för tiden din telefon var borta och du fick en felaktig bedömning.

Tror Elgiganten skulle bli glad för informationen och lyfta detta med verkstaden i fråga och kanske någon servicetekniker på verkstaden får lite skäll för sin usla bedömning.

Ja, jag trodde också det var så.

Ibland är det ju lättare att gå direkt till tillverkan. Det som kan ha hänt är ju att Samsung tagit på sig denna reperation som "goodwill". Vad jag ser så har inte Elgiganten begått något fel. De har skickat telefonen till en av Samsung godkända verkstäder och de har sagt att det är en fuktskada.
Citera
2013-09-04, 01:35
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ts, kanske ska överväga att spela in samtalet med elgiganten och du har ingen skyldighet att informera elgiganten om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
......och de har sagt att det är en fuktskada.
Men samtidigt har en verkstad kallat det garantiärende och en verkstad lagat det under garanti så det reser en och annan fråga.
Citera
2013-09-04, 01:59
  #12
Medlem
Det är ju så att man ibland undrar om de inte använder fuktskada som någon standard ursäkt till att de inte har tid, ork, vilja eller lust att ens felsöka ens telefon när man lämnar in den?

Ta kontakt med Elgiganten och prata med dem. Då de har avstått från att reparera telefonen samt då du uppenbarligen fått den lagad hos någon annan och kan visa på att det inte var frågan om någon fuktskada, vilket du knappast skulle ha kunnat gjort om du enkom nöjt dig med Elgigantens besked och inte gått vidare med telefonen, så torde Elgiganten få ersätta dig för eventuella merkostnader.

Om de vägrar så vänder du dig till konsumentvägledaren i din kommun.

Rimligt borde väl vara att begära att köpet går tillbaka då du utifrån Elgigantens info köpt en ny telefon samt senare fått den trasiga lagad samt klart att Elgigantens info var felaktig. Tror det kan vara svårt att kräva hävning av köpet men försök i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback