Citat:
Ursprungligen postat av
Snake-Blake
Grattis till jobbet! Det måste väl kännas skönt att slippa ansöka om försörjningsstöd i ett par månader? Du kommer att få "kvitta" dina 20.000 kronor emot riksnormen för dig och din sambo. Den nuvarande normen för personliga kostnader för dig och din sambo är 5320 kr.
Om du "bara" behöver ansöka om socialbidrag för personliga kostnader och tjänat 20.000 kronor så måste du leva på dessa pengar i fyra månader. Första tre månaderna kan du inte ansöka om någonting (5320 kronor x3 månader=15960 kronor). Den fjärde månaden ska du då ha 4040 kronor över, och kan då ansöka och ha rätt till 1280 kronor (5320 kronor - 4040 kronor).
Ansöker du/ni om pengar till hyran så lägger du till den summan på riksnormen (5320 kronor + till exempel 4000 kronor. Om du blivit beviljad pengar till boendekostnad så behöver du klara dig på dina 20.000 kronor i två månader (5320 kronor + 4000 kronor = 9320 kronor x 2).
Om du fått försörjningsstöd till andra utgifter så lägger du till dessa kostnader på totalbeloppet du får ut varje månad.
Stadsdelsnämnden/stadsdelsförvaltningen är väldigt noga med hur mycket du har tjänat och gör inga undantag. Du måste se till att spara tjänade pengar som överstiger det du är berättigat till.
Då jag inte vet var i Sverige du bor så rekommenderar jag att du ringer din handläggare och frågar vad som gäller.
_Tack för infon, jag har pratat med min handläggare. Han visste inte vilken lag som gick före när utav äktenskapsbaleken eller social-ngt-lagen. Men kan jag verkligen underhålle min man som jag inte har socialbidrag ihop med?