2005-06-27, 22:33
Medlem
hade jag kommit ikapp han så hade jag med all säkerhet sparkat undan hans ben. Risken är då stor att han slår ut framtänderna mot asfalten. Men sedan hade man stått vid det svåra vägvalet. Ringa polisen eller slå han sönder och samman...
Citera
2005-06-27, 22:43
Bannlyst
Man borde göra iordning en atrapp som liknar en mobiltelefon. Den ska fyllas med småspik och automatiskt explodera när någon trycker på t ex 070.

Sedan är det bara att ställa sig någonstans i Rosengård och vänta...
Citera
2005-06-27, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klorinsky
rätt intressant fråga måste jag säga! Vid första råntillfället som misslyckades så hade jag faktiskt ett tillhugge. Jag gick på en hårt utsatt skogslinga och visste vad som kunde hända där. Därför bröt jag loss en torr pinne från en björk som hade vält sen stormen. Den hade en storlek av ett basebollträ. Jag höll denna släpandes bakom ryggen när rånaren kom fram till mig och krävde mina pengar och mobil. Har jag rätt att använda pinnen i självförsvar? Jag var full och la aldrig märkte till om han hade något i handen, typ en kniv eller dylikt. Jag agerade på ren reflex och slog pinnen i huvudet på honom. Med tanke på springstilen därifrån så fick han nog väldigt ont.

Vid andra rånet som lyckades så kom jag upp på fötter rätt snabbt och började springa efter. Om jag hade vart nyktrare så hade jag kommit ikapp han. Enda tanken jag hade var att inte släppa blicken från hans rygg men han försvann ändå in bland folket.

Vid första rånet (eller rånförsöket) så borde jag få använda så mycket våld som nöden kräver. Vid andra rånet så tror jag inte man får ingripa med våld då han har tagit till flykten. Är det någon som vet hur det ligger till?

Btw ett plus till IF som utan problem betalade in värdet för telefonen en timma efter första telefonkontakt så nu har jag redan köpt en ny telefon. Väntar bara på kortet som kommer per post...

Så du var full? Då får du skylla dig själv om du blev bestulen på mobilen.
Citera
2005-06-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Man borde göra iordning en atrapp som liknar en mobiltelefon. Den ska fyllas med småspik och automatiskt explodera när någon trycker på t ex 070.

Sedan är det bara att ställa sig någonstans i Rosengård och vänta...

Vad skulle i så fall det ge för straff? Ifall det går att spåra tror jag att du åker dit för mord alternativt mordförsök.
Dock ett hedervärt initiativ!
Citera
2005-06-28, 00:31
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis

Och alla tjejer som är snygga får skylla sig själva om de blir våldtagna?
Skärp dig för fan.
Citera
2005-06-28, 00:43
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Bra sammanfattning. En enkel tumregel; försök se våldsanvändningen ur omvärldens perspektiv. Att du slänger en våldsman/rånare i marken och håller fast honom (under vilda protester och våldsamheter) är helt ok. Det kommer alla som tittar på att tycka. När du börjar mata slag mot njurarna så är det inte ok. Att i inledningsvis slå en rånare med en gren är ok. Att jaga efter honom och skjuta honom i ryggen är inte ok. Sunt förnuft gäller.
Det relevanta är väl om man tar skurken "på bar gärning"? Alltså att man med våld får återta stulen egendom om det är på bar gärning, om våldet är på en rimlig nivå.

Exempel 1. X stjäl mobil från Y och flyr. X förföljer Y, slår omkull honom och återtar mobilen. Lagligt.

Exempel 2. X stjäl mobil från Y och flyr. X förföljer Y, skjuter honom i huvudet och återtar mobilen. Olagligt.

Exempel 3. X stjäl mobil från Y och flyr. Y förföljer X men X kommer undan. Nästa dag ser Y X och slår omkull X för att sedan återta sin stulna mobil. Olagligt.

Har jag rätt eller fel?
Citera
2005-06-28, 00:58
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Det relevanta är väl om man tar skurken "på bar gärning"? Alltså att man med våld får återta stulen egendom om det är på bar gärning, om våldet är på en rimlig nivå.

Exempel 1. X stjäl mobil från Y och flyr. X förföljer Y, slår omkull honom och återtar mobilen. Lagligt.

Exempel 2. X stjäl mobil från Y och flyr. X förföljer Y, skjuter honom i huvudet och återtar mobilen. Olagligt.

Exempel 3. X stjäl mobil från Y och flyr. Y förföljer X men X kommer undan. Nästa dag ser Y X och slår omkull X för att sedan återta sin stulna mobil. Olagligt.

Har jag rätt eller fel?

Rätt i samtliga fall. Och rån är ju alltid på bar gärning. Det hör ju till saken.
Citera
2005-06-28, 09:10
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klorinsky
Min första reaktion var att ge han en knytnäve vilket jag gjorde.

Helt rätt!!

Citat:

Tänkte först skriva ett svar men sen såg jag vem det var som skrev inlägget och förstod att Klevis som vanligt bara vill ha uppmärksamhet.
Citera
2005-06-28, 11:38
Medlem
Ska man få fyra månader för 20 personrån bör man nog vara en bra bit under 18. Vet folk i 20 års åldern som har åkt dit för personrån och har fått straff på mellan 2-2.5 års fängelse. I ett fall så fick han 2 år för 4 personrån varav ett av rånen inte ens gav en mobil utan bara 150kr. Man frågar sig om det är värt det?

Sen för dem i den åldern som håller på med sån här verksamhet så tror jag mest det är drogerna som pratar. Omdömmet är ej på topp och pengar behövs. Och för de yngre gängen så är det nog precis som tidigare nämt respekten i att "råna han som kommer och ser störig ut där borta". Ren o skär idioti oavsätt.
Citera
2005-06-28, 12:03
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diesel
Ska man få fyra månader för 20 personrån bör man nog vara en bra bit under 18. Vet folk i 20 års åldern som har åkt dit för personrån och har fått straff på mellan 2-2.5 års fängelse. I ett fall så fick han 2 år för 4 personrån varav ett av rånen inte ens gav en mobil utan bara 150kr. Man frågar sig om det är värt det?
Peter fick 4 månader och han var 17 år när han dömdes.

Han tog även jackor, träjor, klockor och det mesta som personen hade på sig. Rykten säger att han tog byxorna av en kille en gång men det tror jag inte på...
Citera
2005-06-28, 16:59
Medlem
Citat:

så du menar att man skall skylla sig själv så fort man råkar ut för något brott i samband med konsumering av alkohol? Du är nog mer korkad än rånaren själv.
Citera
2005-06-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Peter fick 4 månader och han var 17 år när han dömdes.

Han tog även jackor, träjor, klockor och det mesta som personen hade på sig. Rykten säger att han tog byxorna av en kille en gång men det tror jag inte på...

Ok, förjävligt att det ska bli så billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in