2005-06-26, 17:44
Medlem
p2xs avatar
Har man rätt till skadestånd om man blir nekad att komma in på krogen för att man bär slöja? Enbart för att man tillhör en kultur som kräver detta.

Isåfall undrar jag om man då har rätt till skadestånd om man blir nekad inträde för att man exempelvis tillhör en viss musikkultur - punkare, gothare ect?
Citera
2005-06-26, 17:46
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Med tanke på att du kan bli nekad inträde för fel val av skor så ska du nog inte hoppas på för mycket.
Citera
2005-06-26, 17:52
Medlem
p2xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
Med tanke på att du kan bli nekad inträde för fel val av skor så ska du nog inte hoppas på för mycket.

Nää preics vad jag misstänkte
Om jag tar på mig en slöja då?
Citera
2005-06-26, 17:57
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p2x
Nää preics vad jag misstänkte
Om jag tar på mig en slöja då?
Nu ska du inte ta mig på orden för jag har ingen större koll på de lagliga ramarna för det du frågar efter men rent spontant så är det två saker jag börjar grunna över.
1. Minoriteter åtnjuter vissa privilegier som kanske skulle kunna åberopas i det här fallet.
2. Fast å andra sidan, med en slöja över ansiktet borde det väl framgå att du inte dricker alkohol.
Citera
2005-06-26, 18:36
Medlem
det är många uteställen där du inte får ha keps eller annan huvudbonad på dig.
Citera
2005-06-27, 17:16
Medlem
en svensk tigers avatar
Krogar får inte diskrimminera pga trosuppfattning, etnicitet etc, men om de tex överlag förbjuder huvudbonad så kan de även förvägra folk med slöja eftersom det ej diskrimminerer någons trosuppfattning då de ej explicit tar sikte på folk med slöja utan alla personer med huvudbonader. Krogar kan godtyckligt förvägra vissa grupperingar såsom punkare etc då det är "diskrimmenring" som inte bygger på trosuppfattning, etnicitet eller sexuell läggning utan de kanske bara anser att dessa grupper inte ingår i deras önskade klientel. Man kan säga att krogen ger vissa premisser för att få tillträde tex inga sneakers, slipstvång eller inga kepsar. Eftersom du inte på något sätt är tvungen att gå in på krogen så har du att välja på att följa de regler de sätter upp eller vända på rot och gå till något annat hak, som sagt såtillvida de nekar dig BARA för att du tex är gay eller buddist.
Citera
2005-06-27, 18:12
Medlem
Starvids avatar
Men är det då lagligt att neka tillträde till personer som bär huckle, i dagligt tal felaktigt kallat "slöja"? Det är ju trots allt inte bara muslimska kvinnor som bär huckle.
Citera
2005-06-27, 18:28
Medlem
en svensk tigers avatar
Det är inte tillåtet om diskrimmineringen grundar sig på hucklebärarens religiösa uppfattningar. Låt säga att lisa, en förvirrad medelklassdotter jazzar obehindrad in på krogen med en typ palestinasjal virad runt skalpen medan Fatima som har en liknande huvudbonad, dock inte som modeaccesoar utan som ett utryck för hennes religion blir stoppad pga hennes huvudbonad så diskrimminerar krogen henne på ett otillåtet sätt. Om dock både blir stoppade i dörren så är det inga problem.
Citera
2005-06-27, 20:04
Medlem
TTKs avatar
Att förbjuda huckle är nog något som skulle ses som "indirekt diskriminering", alltså en regel som vid en första anblick verkar neutral men i praktiken diskriminerar en viss grupp. Och den skulle då kunna leda till en fällande dom mot stället med regeln.

Ett förbud mot alla huvudbonader däremot, går bra att ha.
Citera
2005-06-27, 20:07
Medlem
Citat:
Har man rätt till skadestånd om man blir nekad att komma in på krogen för att man bär slöja? Enbart för att man tillhör en kultur som kräver detta.

Isåfall undrar jag om man då har rätt till skadestånd om man blir nekad inträde för att man exempelvis tillhör en viss musikkultur - punkare, gothare ect?
Har du blivit nekad inträde på krogen eller är detta bara ett påhittat exempel?
Citera
2005-06-27, 20:22
Medlem
Citat:

Olaga diskriminering är enligt 16 Kap. 9 § Brottsbalken att diskriminera någon på grund av hans ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse. En musikkultur omfattas inte av detta.

Att på olika sätt försöka "jobba runt" ett sådant förbud är, som TTK skriver, precis lika otillåtet som att göra det öppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in