• 1
  • 2
2013-09-03, 10:06
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du får söka extrajobb utanför din trygghetszon, diskare t.ex.
Citera
2013-09-03, 11:13
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du får söka extrajobb utanför din trygghetszon, diskare t.ex.
Jag kommer inte att kunna arbeta mer än 60-80 timmar per vecka. Som diskare räcker det knappast särskilt långt.
Citera
2013-09-03, 11:59
Medlem
HemmaRambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Jag kommer inte att kunna arbeta mer än 60-80 timmar per vecka. Som diskare räcker det knappast särskilt långt.

Ehm, ifall du har tid att arbeta 60 timmar i veckan så borde det väl inte vara några problem. Troligtvis menar du dock 60 timmar i månaden. Kan du arbeta så mycket bör den resterande summan inte vara så stor. Har du inget "regniga dagar" konto att mygla ifrån?
Citera
2013-09-03, 15:13
Medlem
De går väl att ansöka om studiemedel även efter 6 års studier, om man har synnerliga skäl. Ring upp och berätta hur det ligger till, tror inte de ska va så svårt. Speciellt inte när du snart är klar
Citera
2013-09-04, 09:13
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vjkj89
De går väl att ansöka om studiemedel även efter 6 års studier, om man har synnerliga skäl. Ring upp och berätta hur det ligger till, tror inte de ska va så svårt. Speciellt inte när du snart är klar
Jo, visserligen.. Men vad ska jag åberopa för skäl? Att jag inte hunnit klart kan väl inte räknas som synnerliga skäl?

Citat:
Ursprungligen postat av HemmaRambo
Ehm, ifall du har tid att arbeta 60 timmar i veckan så borde det väl inte vara några problem. Troligtvis menar du dock 60 timmar i månaden. Kan du arbeta så mycket bör den resterande summan inte vara så stor. Har du inget "regniga dagar" konto att mygla ifrån?
Jag har alltså i bästa fall möjlighet att arbeta 60 timmar i veckan men det är ju långt ifrån säkert att jag så snabbt lyckas finna en arbetsgivare som erbjuder arbete just 60 timmar i veckan. Jag tror jag har ett arbete på G nu förresten, ingenting relaterat till min utbildning, men där jag kan få arbeta 30 timmar i veckan. Det ger väl lite drygt 4000 kronor. Och jag behöver åtminstone 6000 ytterligare...

Jag har haft som ambition att spara ihop åtminstone 50,000 just för dagar som dessa men en mindre vattenskada på lägenheten och lite andra utgifter konsumerade pengarna. Nu finns det väl en... 6000 kvar.
Citera
2013-09-04, 10:16
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Jag har alltså i bästa fall möjlighet att arbeta 60 timmar i veckan men det är ju långt ifrån säkert att jag så snabbt lyckas finna en arbetsgivare som erbjuder arbete just 60 timmar i veckan. Jag tror jag har ett arbete på G nu förresten, ingenting relaterat till min utbildning, men där jag kan få arbeta 30 timmar i veckan. Det ger väl lite drygt 4000 kronor. Och jag behöver åtminstone 6000 ytterligare...

Nu förmodar jag att herrn återigen har blandat ihop veckor och månader, annars vill jag gärna veta vad för slavjobb du har lyckats snoka upp med en timlön under 50 kr!

Rent spontant känns det ju som att om du inte blir beviljad ett lån eller har möjlighet att göra någonting själv på sidan av (frilansa eller kanske dra igång något slags projekt (vilket dock kan vara tidskrävande)) så blir det svårt att fixa det här. Finns det några praktiska problem med att avbryta dina studier nu och plocka ut mastern vid senare tillfälle? Jag har inte själv studerat på den nivån men jag föreställer mig att det inte är något man så gärna gör under hård ekonomisk press.
Citera
2013-09-04, 13:21
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Nu förmodar jag att herrn återigen har blandat ihop veckor och månader, annars vill jag gärna veta vad för slavjobb du har lyckats snoka upp med en timlön under 50 kr!

Rent spontant känns det ju som att om du inte blir beviljad ett lån eller har möjlighet att göra någonting själv på sidan av (frilansa eller kanske dra igång något slags projekt (vilket dock kan vara tidskrävande)) så blir det svårt att fixa det här. Finns det några praktiska problem med att avbryta dina studier nu och plocka ut mastern vid senare tillfälle? Jag har inte själv studerat på den nivån men jag föreställer mig att det inte är något man så gärna gör under hård ekonomisk press.

Givetvis är det månader jag menar hela tiden.

Praktiska problem, nå.. jag börjar ju bli till åldern. Är 28 vid dags dato. Kanske inte är så farligt gammal om man tar ut en masterexamen vid 29 men de flesta av mina vänner är färdigutbildade och i arbete. Jag har en flickvän som precis blivit klar med sin utbildning. Vill inte skjuta på det här längre nu.

Nja, det underlättar väl med en stabil ekonomi.

Men om vi kikar på mina alternativ och försöker bedöma chanserna i procent:

- Dispens från CSN?
- Försörjningsstöd?
- "Lån/Studentlån" på 40,000 - 50,000 från etablerad bank som Nordea/SEB?
- Lån från mindre seriös bank?

Hur ser det ut och finns det fler alternativ?
Citera
2013-09-04, 23:12
Medlem
Citat:
Jo, visserligen.. Men vad ska jag åberopa för skäl? Att jag inte hunnit klart kan väl inte räknas som synnerliga skäl?

Tror inte att det är något som helst problem att få dispens, bara säga till dom exakt vad som hänt och att du skulle haft jobb som hade finansierat hösten men att det sket sig. 6 års lån eller 6,5 års lån skiter nog dom fullständigt i, dom ser ju att du kommer bli klar och kommer kunna betala tillbaks. Har en polare som kör sin 4e utbildning och har väl sammanlagt läst iaf 4 år med medel+lån, han blev lovad att få pengar hela sin utbildning vilket blir över 6 år totalt. Så kan han få pga att han aldrig kan bestämma sig så känns du ganska glasklar. Bara ring och säg som det är
Citera
2013-10-09, 22:31
Medlem
gaihs avatar
Det är svårare än man tror, jag är i samma situation.

Jag pluggar till läkare utomlands, en sexårig utbildning. Tyvär hade jag som ung läst en termin matte direkt efter gymnasiet och tog då CSN. Nu sitter jag här med en termin kvar och CSN vägrar ge mig dispans för en ynka termin.

Att bo utomlands och betala terminsavgiften blir rätt mycket pengar. Även när jag hade CSN så räckte det aldrig för att få det hela att gå runt. Har sommarjobbat varje sommar.

Att outsourca utbilnding utomlands kostar inget för staten, det är jag som finansierar den genom att låna pengar från CSN. Läkare är dessutom högt efterfrågat i vårt samhälle och jag kommer snabbt betala tillbaka min skuld tack vare en bra arbetsmarknad och lön för mitt yrke.

Tycker personligen det är förjävligt. Min far kommer få ta ett banklån åt mig, med sin lägenhet som insatts för att finansiera sista terminen.

Ska överklaga CSN beslutet, men har inte några större förväntningar. Någon som har tipps på vad man ska skriva?
Citera
2013-10-10, 00:33
Medlem
tuuss avatar
Jag vet inte hur vidare relevant denna tråd är i dagsläget. Men, en bekant till mig hade samma problem och ville ej riskera att få nekat på dispensen. Han sökte därmed två stycken kurser på komvux och fick CSN + lån för dessa. Man har ju rätt till ett visst antal veckor för gymnasiala samt ett visst antal för eftergymnasiala. På så sätt så läste han komvux kurserna samtidigt som han läste sin sista termin på universitetet
Tror till och med att man intet behöver klara av kurserna på komvux eftersom du inte ska ansöka om något ytterligare lån efter den terminen och därmed inte behöver uppfylla deras krav om studieresultat.
Citera
2013-10-11, 20:59
Medlem
gaihs avatar
tuus det var ett riktigt bra tipps, ska kolla upp det där! tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in