• 3
  • 4
2013-09-03, 08:41
Medlem
Hmm en sån bil köpte jag när jag hade ca: 30 i månaden men tröttnade ganska snabbt på låninbetalningarna och service mm som hör till en så pass ny bil.

Tyckte helt enkelt det var för dyrt...så vad gjorde jag, sålde den och fick ca: 60k mindre än jag gav drygt ett år innan...så ränta, service, däck, skatt, försäkring +60.000 kostade den bilen mig på lite mer än ett år...

Nu vill du göra samma med en lön kring 20 ...dessutom var vi två om denna affär med ungefär samma lön och billigt boende och annat...
Citera
2013-09-03, 11:29
Medlem
SavageRSs avatar
Det är svårt med bilar. Allt är skit och kostar, tyvärr. Man ska absolut inte köpa en ny bil (förutsatt att det är bättre köp). Tyska bilar försvinner direkt. KIA, Toyota kan vara OK... Volvo är ingen hit heller, alla förlorar mycket i värde men vissa mindre. Bör gärna vara låg skatt (ev. ingen i några år) samt andra "förmåner".

Nu pratar hon inte om något nybilslån?
Jag är inte säker men skulle tro att det är bättre begangnad från 05-09 beroende på märke och modell...

Själv köpte jag en Audi A4 quattro B6 avant -04. Låga mil. Helt ok bil och jag ångrar mig inte. Kostade mig 100,000 på bilfirma med nybilsgaranti i 500 mil och sen en helt ok garanti i 3000 mil. Inte behövt utnyttjat den men det kändes tryggt.

Har lagt ned 5,800 på en longlife service (förra året) samt att jag byter kuggrem och gör mindre service nu för 12,000.

Bilen har aldeig krånglat och egentligen ska kuggrem bytas efter 18,000 mil min har gått 11,700 (andra gången den byts pga. 6 årsintervallen). Bilen har ALDRIG strulat. Har alltid haft en fungerande bil utan "överraskande" utgifter.
Går att diskutera om jag ska byta kuggrem eller ej, men jag gör det för säkerhetenskull. Tror absolut inte att det behövs. Jag har alltså lagt ned 18,000 snart och haft bilen i 1,5 år när snön kommer! Minus kuggrem (som kanske inte behövs) så blir det ca 10,000!

Är otroligt nöjd än så länge. MEN går inte att förutse om det är bra köp eller ej. Farsans låda rasade på hans Audi -10 (kostade ca.60).

Innan min nuvarande Audi köpte jag en likadan tidigt 2000-tal (29,000) hade den i 1 månad innan den rasade, sålde för 6,500.

Tror att 100-150 (inte mer i din situation) kan vara rimligt... bara hoppas att du får en helt OK bil! En bil för 10,000-25,000 kan kosta mer per år (kanske till och med behöver fler om den skulle rasa).

Svårt att säga innan, detta är min erfarenhet. Kör man lugnt och BRA så håller det oftast. Körs man som ett rally proffs eller DÅLIGT (växling, inbromsning osv). Så slits det eller pajjar om det sköts om dåligt...

Hoppas detta hjälper!
Citera
2013-09-03, 11:53
Medlem
SavageRSs avatar
Med andra ord så kan en begangnad bil eller de man "förbrukar" under 3 år bli dyrare än en OK bil runt 100-150 (om man ser till totala kostnaden).

De flesta bilar har likvärdig skatt per år. Köper du en nyare kan du spara några kronor på soppan (inte i mitt fall) men det går beroende på köp. Svårt med äldre bilar runt 15,000 klassen.

Nackdelen är såklart lånet, 20% cash är det som gäller (personligen tycker jag man ska betala kanske 50 för att vara säker)... det kan alltid skita sig, antingen med jobb eller bilen själv. Om du kör 20% på 5 år (är tyvärr vanligast). Så kommer du att ligga på f*tthåret att få tillbaks pengarna vid en försäljning. Detta betyder att du ska ha råd med betalningen av bilen per månad (OCH om något skulle hända). Min bil t.ex. har inte haft några överraskningar men det kan hända. Sen är det såklart vanlig service man ska ha råd med också (skulle kunna säga att de flesta bilar är likvärdiga där).
Olja, vätskor, däck, vindrutetorkare den det vanliga som man inte behöver påpeka bensin, skatt osv...

Viktigt att säga att det finns bra begangnade runt 15,000 också. Kollegan rullar Volvo för 7,000 kr. Riktigt fräsch invändigt och inga jätte överraskningar... visst någob drivknut för 2000 spänn vilket går att hitta för under 1000 med "sämre" kvalité, vilket kanske inte spelar så stor roll just för den bilen? Men det är dock större chans att hans rasar än att min gör. Sen kan jag såklart ha otur hans är såklart inte perfelt skick heller. AC'n börjar krångla... ny kompressor är 6-7 tusen... min AC funkar och det är kallt och skönt.
Citera
2013-09-03, 12:09
Medlem
SavageRSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Hmm en sån bil köpte jag när jag hade ca: 30 i månaden men tröttnade ganska snabbt på låninbetalningarna och service mm som hör till en så pass ny bil.

Tyckte helt enkelt det var för dyrt...så vad gjorde jag, sålde den och fick ca: 60k mindre än jag gav drygt ett år innan...så ränta, service, däck, skatt, försäkring +60.000 kostade den bilen mig på lite mer än ett år...

Nu vill du göra samma med en lön kring 20 ...dessutom var vi två om denna affär med ungefär samma lön och billigt boende och annat...

Om du köpt en ny bil förstår jag. Hennes kommer inte tappa 60k på ett bra tag.
Köpte min för 100k (på firma, 8.500 mil.)
Skulle gått att få en exakt identisk (utan rekond) för 85,000. Men tog lån så valet fanns inte. Idag får jag väl 65.000 om jag säljer. Har kört lite över 3.200 mil. Detta är om jag plockar ut och stoppar tillbaks det jag "investerat" i bilen. Vilket är ljud för 19,000 samt däck och fälg för 17,000.
Min kommer att tappa några tusen till sen kommer det nästan bara att vara skicket, serviceintervaller och andra säljare som spelar roll. Om jag har kvar den vet jag exakt hur bilen är och vad som kommer att behöva bytas inom kort! Vilket är riktigt skönt. Men som du aäger, man får betala för det. Om man inte ska sälja/byta inom kort så ser jag det som en bra affär!
Citera
2013-09-03, 12:35
Medlem
Jag tycker ju dock att 18.000 på drygt ett år utöver försäkring, skatt osv är ganska mycket pengar på en "nyare" bil!

Jag kör numera en bil från -97 som kostade mig 5.000 kr att köpa, riktigt billig i skatt och försäkring och har kostat mig i runda slängar 0kr i reperationskostnader senaste året (sen jag köpte den) visst jag åker inte lika bekvämt och jag framstår inte som lika cool bland folk men det kan jag leva med, jag vet hur mycket pengar jag sparar och vad jag kan göra för dem istället.

Jag har tidigare varit en riktig bilgalning men har senaste året börjat inse hur idiotiskt det är att lägga massa pengar på detta. Det vanligaste man hör för att motivera dyra bilar är ju "de går inte sönder" det är skitsnack! dyra bilar går också sönder och gamla bilar håller väldigt ofta, skillnaden är dock att en nyare bil sköter man om bättre därför håller den också i regel bättre. Ger man lite omvårdnad till en äldre bil så håller de ofta bra.

Samt att byta tex en drivknut kostar ju i regel mindre än 1 månades avbetalning för att inte tala om att reservdelar är billigare och verkstäderna ofta är billigare när du inte behöver ha märkesstämpel osv.

För mig handlar det bara om:

1. Status
2. Bekvämlighet

Det är inget fel i det och självklart ska man ha en fin bil om man vill det men jag tycker det är korkat så in i norden att skaffa en så dyr bil när man är 20 år och har en relativt låg inkomst!
Citera
2013-09-03, 12:54
Bannlyst
TS verkar vara otroligt korkad i min mening. Kan sätta min högra hand på att du inom en snar framtid är kändis hos kronofogden. Har ts hört talas om en riskanalys tro? Överväg din ekonomiska situation , du är provanställd i en klädbutik, tjänar under 20 och du har heller ingen taxerad inkomst sedan förra året . Vilket omöjliggör blanco lån hos banken. Tar du ett lån direkt på bilen så är lånet bunden till dit också vilket innebär att du inte kan sälja den om det skulle gå åt helvete med jobbet . Är söndercurlade 90-taklister verkligen så här korkade? Jag må ha ungefär en likvärdig livserfarenhet som dig ts. Men så här korkad är jag verkligen inte. Gör en analys utav situation om du nu mot förmodan skulle få ett lån. Tack
Citera
2013-09-03, 14:39
Medlem
k4d9s avatar
"(tjej)" haha, tror du att någon bryr sig om du är tjej, varken vi eller banken gör det. tror du att duu ska få mer klick?? Det är ju inte som att du ska visa upp dina nya underkläder.

Om du är provanställd och inte har någon deklarerad inkomst blir det svårt. Spara ihop en slant och köp en billigare bil.
Citera
2013-09-07, 13:40
Medlem
Man får ju en bra bil för 20-50 tusen, över denna summa är det bara lyx eller att man har en hobby till bilar helt ärligt... eller att man ''måste'' ha den färgen, modellen eller bla.
Citera
2013-09-15, 15:03
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
"(tjej)" haha, tror du att någon bryr sig om du är tjej, varken vi eller banken gör det. tror du att duu ska få mer klick?? Det är ju inte som att du ska visa upp dina nya underkläder.

Om du är provanställd och inte har någon deklarerad inkomst blir det svårt. Spara ihop en slant och köp en billigare bil.
Hon har ju skrivit så för att hon lånat sin pojkväns flashback-konto.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in