Med andra ord så kan en begangnad bil eller de man "förbrukar" under 3 år bli dyrare än en OK bil runt 100-150 (om man ser till totala kostnaden).
De flesta bilar har likvärdig skatt per år. Köper du en nyare kan du spara några kronor på soppan (inte i mitt fall) men det går beroende på köp. Svårt med äldre bilar runt 15,000 klassen.
Nackdelen är såklart lånet, 20% cash är det som gäller (personligen tycker jag man ska betala kanske 50 för att vara säker)... det kan alltid skita sig, antingen med jobb eller bilen själv. Om du kör 20% på 5 år (är tyvärr vanligast). Så kommer du att ligga på f*tthåret att få tillbaks pengarna vid en försäljning. Detta betyder att du ska ha råd med betalningen av bilen per månad (OCH om något skulle hända). Min bil t.ex. har inte haft några överraskningar men det kan hända. Sen är det såklart vanlig service man ska ha råd med också (skulle kunna säga att de flesta bilar är likvärdiga där).
Olja, vätskor, däck, vindrutetorkare den det vanliga som man inte behöver påpeka bensin, skatt osv...
Viktigt att säga att det finns bra begangnade runt 15,000 också. Kollegan rullar Volvo för 7,000 kr. Riktigt fräsch invändigt och inga jätte överraskningar... visst någob drivknut för 2000 spänn vilket går att hitta för under 1000 med "sämre" kvalité, vilket kanske inte spelar så stor roll just för den bilen? Men det är dock större chans att hans rasar än att min gör. Sen kan jag såklart ha otur

hans är såklart inte perfelt skick heller. AC'n börjar krångla... ny kompressor är 6-7 tusen... min AC funkar och det är kallt och skönt.