2013-08-31, 23:18
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afghanen
Varför just till Sverige?
– Pappa sa att det är det enda land som aldrig kommer att starta krig och att det fanns en bra skola.
Vad han menar är antagligen att Sverige är det enda land som aldrig kommer försvara sig mot kolonisering från ökenrövare. Jag förstår att man kan tro det när man ser på våra naiva och förrädiska syltryggar till politiker men jag hoppas att han har kalkylerat fel angående det.
Citera
2013-08-31, 23:30
Medlem
Aftonskiten säger du? Oväntat.

Klart man får känna empati för mannen. Och visst, klart han ska få komma in. Man kan ju inte tycka att han ska stängas ute, vem vet vad som händer då... Man kanske blir kallad främlingsfientlig .

Hursom, det är på tiden att bebis-länderna växer upp. Att vi ska behöva torka halva världens folks stjärtar bara för att vi är bland de enda som inte bråkar hela tiden är helt befängt.
Citera
2013-08-31, 23:55
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Så det är själviskt av mig att tycka att andra länder bör visa solidaritet och ta emot lika mycket flyktingar som Sverige har gjort under åren?
Varför kan inte Israel ta emot honom t ex?
Att mannen ifråga är en lycksökare är ju uppenbart, inte fan vandrar man genom hela Europa just för att ta sig till Sverige om man är flykting.
¨
Nyan att han har vandrat genom hela Europa är säkerligen en överdrift, dock kan han mycket väl ha vandrat många många mil. Hur som helst att inga andra länder tar emot flyktingar är ett problem, det håller jag med dig om.
Därför är det inte så konstigt att man väljer att försöka i Sverige där vi för tillfället tar emot flyktingar tack vare att vi sitter på en "någorlunda" människosyn här uppe(med vissa undantag).
Det du behöver fråga dig är hur du skulle känna i dennes situation och vad du skulle göra för att rädda ditt liv eller din familjs. Allt handlar om att kunna visa respekt, för det hade lika gärna kunna vart du som knackat på deras dörr som ett levande vrak.
Citera
2013-08-31, 23:56
Medlem
Suck! Det är så synd om många människor... Här är ett exempel:

Min 51-åriga pakistanska grannkvinna har skilt sig och varit i hemlandet och gift om sig med sin lillasysters äkta man (32 år), - som nu är här i Sverige och går på kurs och svartjobbar, och bara väntar på att om något år ta ut skilsmässa, och sedan förenas genom att gifta om sig med en "änka med 3-4 barn" (= hans ex-fru och deras gemensamma barn!). Hela bunten är kusiner med varandra...
Svårare än så är det inte att fiffla in sig till Sverige!!! Och Migrationsverket ser inget konstigt i det eftersom det är en mänsklig rättighet "att gifta sig med den man älskar".
Känner ytterligare en annan pakistanska som hyr ut inackorderingsrum till tre "frånskilda" män (som utan problem kan fortsätta att bo med sina ex-fruar och t o m få nya barn), men vars "ensamstående" fruar nu kan kamma in maxbidrag.
Hörde också idag att Sverige kommer årligen att avsätta 5 milj kronor för att fira de nya svenskarnas medborgarskap.
Hurraaa för Konungariket Sverige!
Citera
2013-08-31, 23:59
Medlem
Sperssons avatar
.
Låt grabben stanna i Sverige så länge han försörjer sig själv genom arbete.

Samma villkor som gäller för alla svenskar runt om i världen. Inget konstigt alls.
Citera
2013-09-01, 00:02
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
¨
Nyan att han har vandrat genom hela Europa är säkerligen en överdrift, dock kan han mycket väl ha vandrat många många mil. Hur som helst att inga andra länder tar emot flyktingar är ett problem, det håller jag med dig om.
Därför är det inte så konstigt att man väljer att försöka i Sverige där vi för tillfället tar emot flyktingar tack vare att vi sitter på en "någorlunda" människosyn här uppe(med vissa undantag).
Det du behöver fråga dig är hur du skulle känna i dennes situation och vad du skulle göra för att rädda ditt liv eller din familjs. Allt handlar om att kunna visa respekt, för det hade lika gärna kunna vart du som knackat på deras dörr som ett levande vrak.

Vad menas med någorlunda människosyn med vissa undantag?

På vilket vis visar dessa avarter till människor respekt för dem som haft sin dörr ifred och sluppit kriminella avarter som våldtagit och rånat dem genom att utsätta dem för dessa handlingar? Exemplifiera.
Citera
2013-09-01, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17383279.ab

"Massieh Ullah Sadigi, 19 år, flydde från talibanerna i Afghanistan och gick genom stora delar av Europa, till Sverige.
Nyligen fick han avslag på asylansökan och kan tvingas åka tillbaka.
– Jag kan inte återvända. De kommer döda mig, vart jag än åker i Afghanistan."

"Massiehs pappa sa att de måste fly och att de skulle ta sig till Sverige.
Varför just till Sverige?
– Pappa sa att det är det enda land som aldrig kommer att starta krig och att det fanns en bra skola. Jag ville inte lämna Afghanistan, jag har alla mina vänner där och älskar landet. Vi var rika där. Min pappa ägde ett gym där jag skulle få jobba. Vi hade allt, nu har jag ingenting."

Tankar kring detta? Ska stackarn få asyl endast för att han har upplevt något hemskt som tusentals andra personer också har upplevt?
Ska man böja på reglerna bara för att han gick igenom Europa?

Varför får denna nyhet en så stor rubrik så den täcker hela jävla sidan, men andra saker som Syrienkriget, våldtäkter osv får minimala rubriker?

Om nu hans morsa har levt i Pakistan i över 10 månader så kan man ju undra om det är så dåligt i Pakistan? Varför drog de inte dit?

Finns det större "Mongo" tidning än Aftonbladet?

De har ju riktiga journalister längre.

Bara en massa "blev sist vald i fotbollslaget på rasten" typer.

(Helins budget är stram)
Citera
2013-09-01, 00:53
Medlem
Hur är ni funtade som skriver som ni gör? Tänk om någon skrev likadant om er.
Även flyktingar är människor. Med känslor. Människovärde.
Ni har ingen aning om hur det är leva med dödshot i ett krigshärjat land.
Hur ska flyktingar från länder som har ett annat alfabet kunna läsa sig till vilka bidrag som
man kan få i Sverige? Skulle du som skriver kunna be om hjälp i ett arabland när du åker dit
på fylleresa och spelar allan.
Har ni inget annat att göra än att uppträda som rasister så gör det hemma så ingen hör er.
Om du blundar kan du då veta vem som är svensk eller afghan i ett rum där alla är tysta.
Citera
2013-09-01, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korrektfia
Hur ska flyktingar från länder som har ett annat alfabet kunna läsa sig till vilka bidrag som
man kan få i Sverige? Skulle du som skriver kunna be om hjälp i ett arabland när du åker dit
Har ni inget annat att göra än att uppträda som rasister så gör det hemma så ingen hör er.
Om du blundar kan du då veta vem som är svensk eller afghan i ett rum där alla är tysta.

Artikeln handlar ju inte om en flykting. Flyktingar har rätt till och får asyl. Han har inte fått detta i Grekland, så då är han inte flykting.
Flyktingar och illegala är i vår globala värld mycket medvetna om förhållandena i olika länder.
Klart är väl att vi inte kan låta några miljoner afghaner vandra in till Sverige. Därför måste vi säga nej och ha en reglerad invandring, precis som alla andra länder. Det har naturligvis inget med rasism att göra.
Artikelns historia liknar andra jag läst och är säkerligen en produkt som mannen i fråga fått inkluderat i resan han köpt av människosmugglare.
Citera
2013-09-01, 01:08
Medlem
Argus-eyeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrektfia

Du lever verkligen som du lär Korrektfia. (....hoppas jag och många andra på I&I). Eller bär du bara upp din antirasism som en accessoar som ger dig fördelar i ditt sociala umgänge eller ute i arbetslivet? Det är lätt att ha rätt åsikter när man inte behöver ta ansvar för integrationen av våra nya svenskar.
Citera
2013-09-01, 01:08
Medlem
I dagens sverige blir det rubriker när någon får asylavslag...
Var säkert en elak svensk också som gav hans Iphone en spricka.
Citera
2013-09-01, 01:35
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
flygbåt är inte färja.
men jag förstår din invändning. det finns nästan alltid någon detalj att hänga upp sig på så du slipper ta ställning till den stora frågan. ska människor ha rätt att flytta. Får de fly krig eller förtryck?

En färja är det då det går i linjetrafik en fast bestämd väg, vilket flygbåtarna gjorde.
När du menar flygbåt kanske du tänker på planen som kallas likadant?

Fly får man väl göra, men man måste också vara beredd på att få avslag på sin asylansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in