• 1
  • 2
2013-08-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Du skriver en uppsats, jag kopierar din uppsats och lämnar in den först vilket leder till att du bommar kursen

Detta är med din logik helt ok eftersom du inte går med någon fysisk förlust.

Sen tänker jag argumentera att förlorad inkomst i allra högsta grad är en fysisk förlust, senast jag kollade var pengar ett fysiskt ting

Det är precis det jag menar, förlusten är väl ändå densamma med tanke på att du förlorar två ting; pengar, vilket fick dig producera varan i första hand, och själva copyrighten eller hur jag ska uttrycka mig. Att stöld handlar om fysiska varor spelar ju till en viss del roll.. Hur stora skillnader är det egentligen, och hur mycket betyder det att det är fysiska varor?
Citera
2013-08-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilahfv
Det håller jag absolut med om, men vare sig du kopierar eller stjäl så har personen som säljer varan gått miste om de pengar han KUNDE tjänat om du inte stulit/laddat ned det.
Däremot ligger det mycket sanning i att det är mer omfattande att tillverka en ny påse bilar, när låten som sagt bara kopieras gång på gång för att kunna säljas i massantal.
Vad menar du med frågan om vinst? Vad är vinst? Vinsten är väl ändå pengarna? Eller missförstår jag dig?
Jag tror själva kärnan är den uteblivna vinsten. Eller den uteblivna potentiella vinsten snarare.

Jag skulle som sagt aldrig neka någon denna, men samtidigt är det så svårt att definiera just när någon information är värd pengar och när den inte är det. Varför är Beyonce's musik värd att böteslägga folk för, men inte någon 'speleman' vid lägerelden? Är det antalet lyssnare som avgör? Eller antalet pengahungriga advokater?

Vad är det som sker efter x antal år som göra att musikstycke x undantas upphovsrättslagen, men inte musikstycke y? Finns det något rationellt argument för dessa arbiträra gränser? Eller är de "arbiträra" inom citationstecken just för att de är en sorts kompromiss?
Citera
2013-08-30, 23:44
Medlem
Om jag laddar ner en film så betyder inte det att jag hade köpt filmen om alternativet att ladda ner inte fanns. Så det behöver inte betyda någon förlust för utgivaren i den meningen.
Citera
2013-08-31, 00:04
Medlem
gibbenSgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilahfv
Vet du hur juridiken ser ut angående detta? Om det är samma straff för illegal nedladdning som stöld?

Ja det räknas inte som stöld utan det kallas "brott mot upphovsrätten" eller något liknande.

Vad straffet blir beror på hur mycket du har "piratkopierat" och så.
Citera
2013-08-31, 09:37
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Du skriver en uppsats, jag kopierar din uppsats och lämnar in den först vilket leder till att du bommar kursen

Sen tänker jag argumentera att förlorad inkomst i allra högsta grad är en fysisk förlust, senast jag kollade var pengar ett fysiskt ting
Jag går helt klart i "förlust" om du snor min uppsats, ja. Frågan är ju sen om piratkopiering faktiskt leder till förlust i de flesta fall?

https://torrentfreak.com/swiss-govt-...-legal-111202/

Citat:
The government report further concludes that even in the current situation where piracy is rampant, the entertainment industries are not necessarily losing money. To reach this conclusion, the researchers extrapolated the findings of a study conducted by the Dutch government last year, since the countries are considered to be similar in many aspects.
Citat:
The overall suggestion the Swiss government communicates to the entertainment industries is that they should adapt to the change in consumer behavior, or die. They see absolutely no need to change the law because downloading has no proven negative impact on the production of national culture.

Så frågan är, vilka ska man tro på? Schweiz regering, eller pengarhungriga amerikanska företag? Det är ju trots allt amerikanska företag som fått Sverige att göra fildelning olagligt.
Citera
2013-08-31, 20:08
Medlem
Citat:

En förlust i den reella, fysiska världen kan likaväl vara en metafysisk, "fiktiv", förlust.
Citat:
Du menar valuta. Det finns inget land i världen som använder pengar. Alla använder valutor. Banktillgodohavanden, dvs fiatvalutor i elektronisk form, finns i större utsträckning än den fysiska valutan. Med andra ord behöver "pengar" inte vara ett fysisk ting.
Citera
2013-09-02, 18:20
Medlem
Det finns inget sämre eller bättre.
Det vi är vana vid, är det som kommer att styra och styras.

Om tex media ger ut filmer som är amerikanska med dess våld,
Så vänjer sig hjärnan vid ett beteende och mönster.
Det gör det lättare för tex krigsmakt att bedriva vissa former av övergrepp,
för vi är då redan invanda i tankesättet och synerna.

Så, vi blir styrda, och styr med vårat agerande och reaktioner.

De som långsiktigt kan planera något i ens beteende, vinner på det han hittar däremellan.
Han hittar inte det slutgiltiga svaret, för det har ännu inte skapats.
Kanske han blir ett offer, kanske inte... men under tiden kan han förse sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in