Citat:

Ursprungligen postat av 
Nilahfv

Det håller jag absolut med om, men vare sig du kopierar eller stjäl så har personen som säljer varan gått miste om de pengar han KUNDE tjänat om du inte stulit/laddat ned det. 
Däremot ligger det mycket sanning i att det är mer omfattande att tillverka en ny påse bilar, när låten som sagt bara kopieras gång på gång för att kunna säljas i massantal. 
Vad menar du med frågan om vinst? Vad är vinst? Vinsten är väl ändå pengarna? Eller missförstår jag dig?

Jag tror själva kärnan är den 
uteblivna vinsten. Eller den uteblivna 
potentiella vinsten snarare.
Jag skulle som sagt aldrig neka någon denna, men samtidigt är det så svårt att definiera just när någon information är värd pengar och när den inte är det. Varför är Beyonce's musik värd att böteslägga folk för, men inte någon 'speleman' vid lägerelden? Är det antalet lyssnare som avgör? Eller antalet pengahungriga advokater?
Vad är det som sker efter x antal år som göra att musikstycke x undantas upphovsrättslagen, men inte musikstycke y? Finns det något rationellt argument för dessa arbiträra gränser? Eller är de "arbiträra" inom citationstecken just för att de är en sorts kompromiss?