2013-08-30, 09:32
Medlem
Quarizs avatar
Hej.
Jag och min sambo har planerat att flytta till en större stad då vi idag bor i en kommun med ca 30.000 invånare. Vi har kollat lite i Västerås, men vet inte riktigt vart man ska bo..

Nu till min fråga, kan ni ge tips på någon mellanstor stad i Sverige? Och tips på områden man bör undvika? Har sökt runt lite på internet, men hittat bara gammalt.

Ha en fortsatt trevlig fredag.

/Johan
Citera
2013-08-30, 09:37
Medlem
Wertyms avatar
Karlstad är väl medelstort Några speciella områden att undvika finns inte heller. Fast det skulle väl vara Kronoparken, det är invandrartätt. (Vid universitetet är det dock lugnt)
Citera
2013-08-30, 09:43
Medlem
I Västerås är vissa delar av skallberget riktigt mysiga. Likaså runt sjukhuset. Speciellt lägenheterna på cedergatan/vägen.
Citera
2013-08-30, 09:44
Medlem
oRuses avatar
Var någonstans geografiskt i Sverige?
Kan rekommendera Umeå
Citera
2013-08-30, 09:53
Medlem
Mcreadys avatar
Enköping är lagom stort och nära till västeås/uppsala/stockholm.
Citera
2013-08-30, 10:40
Medlem
Helsingborg rekommenderas.

Enköping var också ett bra tips.
Karlstad är också bra.
Norrtälje ifall tåg inte är något krav, ligger mellan Uppsala och Stockholm och har mycket bra bussförbindelser.
Umeå är helt ok, är dock inte nära någon "storstad" som Stockholm eller Göteborg. Fast man kan ta båten över till Vasa, vad man nu ska göra där.
Citera
2013-08-30, 12:51
Medlem
Linköping - ett par timmar till Stockholm och är en förhållandevis bra stad om man skippar Berga och Skäggetorp.

Jönköping - mysig stad som har bra förbindelser med många städer. Nära Göteborg, Linköping, Norrköping men ändå inte långt till varken Stockholm, Malmö eller Köpenhamn. Undvik Råslätt, Östertorp och andra mindre mysiga områden.

Uppsala - bra stad nära Stockholm, som ändå har ganska mycket bra. Problemet är att det ligger på fel sida av Stockholm om man vill ha bra förbindelser söderut.

Örebro - trevlig stad som har ett par timmar till Stockholm, Linköping, Norrköping och Jönköping. En av de bättre städerna i Sverige som jag varit i (exklusive Stockholm såklart).
Citera
2013-08-30, 20:06
Medlem
beerklunkers avatar
Stockholm skulle jag väl säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in