2013-08-30, 01:47
Medlem
trattfans avatar
Tjenare!
Om drygt 3 veckor så flyttar jag utomlands i minst 6 månader men kan bli upp till 1 år och eventuellt ännu längre.

Grejen är den att jag har omkring 30 flaskor sprit hemma. Många är i princip fulla (alla har dock varit öppna).

Frågan är nu vad jag skall göra med detta? Klarar det sig?
Planen har ju annars varit att ha en jävla spritfest dagarna innan jag drar men pallar samtidigt inte bjuda iväg sprit för omkring 5000-6000kr och känns lame att ta betalt

Det är allt från likörer till vodka osv!
Citera
2013-08-30, 01:51
Medlem
FSharps avatar
Självklart ska du ha en spritfest! Glöm inte att bjuda mig!

Med tanke på att du har runt 30 flaskor hemma värda runt 6000 så är det väl ändå bara smuggelsprit. Kör på!

Den riktiga frågan? Sprit klarar sig väldigt många år. Väldigt. Många. År.
Citera
2013-08-30, 01:52
Medlem
Cornholio.s avatar
Starkspriter så som whisky, vodka, rom, tequila och dylikt behöver du inte vara orolig över. Men öppnade likörer kan nog gå dåliga medans somliga kommer klara sig. Drycker såsom baileys och kahlua får du nog dricka upp innan du åker.
Citera
2013-08-30, 01:53
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp

Med tanke på att du har runt 30 flaskor hemma värda runt 6000 så är det väl ändå bara smuggelsprit. Kör på!

Den riktiga frågan? Sprit klarar sig väldigt många år. Väldigt. Många. År.

Förmodligen så är det inte en och samma sort sprit utan många olika samlade flaskor i en hemma bar ägd av en man som gillar att mixa cocktails.
Citera
2013-08-30, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.

Förmodligen så är det inte en och samma sort sprit utan många olika samlade flaskor i en hemma bar ägd av en man som gillar att mixa cocktails.

Han pratade snarare om värdet, om vi utgår från att spriten kostar 5500 kr så blir det 183 kr/st.
För 183 kr får du inget vettigt på bolaget därav "smuggelsprit"
Citera
2013-08-30, 02:06
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwistOfFate
Han pratade snarare om värdet, om vi utgår från att spriten kostar 5500 kr så blir det 183 kr/st.
För 183 kr får du inget vettigt på bolaget därav "smuggelsprit"
Vi säger att dom flesta flaskorna är öppnade redan sen den där flaskan han fick vid jul också.
Citera
2013-08-30, 02:14
Medlem
curiamobiliums avatar
Likörer bildar väl sockeravlagringar till viss del. Men det tar nog flera år. So what?
Cognac kan det bli skinn på om man inte dricker den snabbt. Det sa i alla fall min far.
Nä, inget av det du har blir nog sämre på denna tid, om det är hög alkohol%.
Allt över vanligt vin håller sig i öppnade flaskor
Spara spriten och ha ett jämförelseparty när du kommer tillbaka
Citera
2013-08-30, 02:22
Medlem
trattfans avatar
Orkade inte räkna ut korrekt men det är knappast smuggelsprit jag har.

1l Grey Goose Vodka
70cl Patron Tequila
1l Highland Park whiskey
1l Bombay Sapphire

Bara de flaskorna landar på över 2,5k.
Har väl 4 olika flaskor Absolut Vodka, 70-100cl.

Drog uppskattningvis 5000-6000kr då samtliga flaskor inte är fulla osv. Sedan är ju likörer inte speciellt dyra heller.

Tack för svaren! Då satsar jag på att ha en spritfest där jag fokuserar på att dricka upp likörerna och sedan sparar jag spriten som blir över och kör en "Välkommen hem"fest i vår
Citera
2013-08-30, 02:38
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp

Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Orkade inte räkna ut korrekt men det är knappast smuggelsprit jag har.

1l Grey Goose Vodka
70cl Patron Tequila
1l Highland Park whiskey
1l Bombay Sapphire

Bara de flaskorna landar på över 2,5k.
Har väl 4 olika flaskor Absolut Vodka, 70-100cl.

Du hade nog rätt trotts allt. Trådskaparen avslöja sig själv i samma veva som han förnekar det. Dom säljer inte en liters flaskor på systembolaget i Sverige och framför allt inte utav dom märkena du nämnde.

Så det är smuggelsprit du har? Men vad gör egentligen det? Du har alltså köpt varorna billigare än vad du kunnat gjort här hemma. Bara för att Polen och Tyskland har en lägre alkoholskatt betyder inte det att varorna har lägre kvalité där än vad vi har här hemma.
Citera
2013-08-30, 02:59
Medlem
SpooN.s avatar
Vodkan klarar sig enda tills jorden går under eller ett rimligare svar; kolla upp hur lång tid det tar innan glas sönderfaller

ett år är inga problem, snarare blir drickan godare när du kommer tillbaka
Citera
2013-08-30, 02:59
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Likörer bildar väl sockeravlagringar till viss del. Men det tar nog flera år. So what?
Cognac kan det bli skinn på om man inte dricker den snabbt. Det sa i alla fall min far.
Nä, inget av det du har blir nog sämre på denna tid, om det är hög alkohol%.
Allt över vanligt vin håller sig i öppnade flaskor
Spara spriten och ha ett jämförelseparty när du kommer tillbaka
Nja gräddlikörer ska drickas inom ca 6 månader efter de varit öppnade. Håller ca 1 år i obruten flaska läste jag nyss.
Citera
2013-08-30, 03:01
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Du hade nog rätt trotts allt. Trådskaparen avslöja sig själv i samma veva som han förnekar det. Dom säljer inte en liters flaskor på systembolaget i Sverige och framför allt inte utav dom märkena du nämnde.

Så det är smuggelsprit du har? Men vad gör egentligen det? Du har alltså köpt varorna billigare än vad du kunnat gjort här hemma. Bara för att Polen och Tyskland har en lägre alkoholskatt betyder inte det att varorna har lägre kvalité där än vad vi har här hemma.

Shit är du efterbliven på riktigt eller?

Tror nog att han syftar på att det är billig skitsprit jag har köpt när han säger smuggelsprit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in