Jag flyttade nyligt in i en hyresrätt och tidigare gästen hade inte städat bra alls, och därav inte heller badrummet, trodde det skulle försvinna efter en rejäl städning, men har insett att det kommer ifrån avloppet någonstans. Jag har själv letat felet utan resultat, husvärden har varit hit och tittat och inte hittat något fel han heller. (Han var dock storrökade och hade precis rökt innan han kom in så tror inte han i huvudtaget kände någon lukt..) Bor på andra våningen och stammarna är inte bytta, men blev spolade i våras.
Det är en frän lukt som är olika stark vid olika tider på dygnet, värst under natten och morgonen. Kanske för det spolas mindre vatten då i huset? Lukten kan även ändra lite i karaktär. Är en sån gammal golvbrunn, med ett litet röd "kork" som ska stoppa avloppet, och den finns kvar.. Inget läckage från handfat eller toalett, vattnet rinner bra.
Vad kan detta bero på då det inte finns något synligt fel? Vad kan jag göra?
Jag flyttade nyligt in i en hyresrätt och tidigare gästen hade inte städat bra alls, och därav inte heller badrummet, trodde det skulle försvinna efter en rejäl städning, men har insett att det kommer ifrån avloppet någonstans. Jag har själv letat felet utan resultat, husvärden har varit hit och tittat och inte hittat något fel han heller. (Han var dock storrökade och hade precis rökt innan han kom in så tror inte han i huvudtaget kände någon lukt..) Bor på andra våningen och stammarna är inte bytta, men blev spolade i våras.
Det är en frän lukt som är olika stark vid olika tider på dygnet, värst under natten och morgonen. Kanske för det spolas mindre vatten då i huset? Lukten kan även ändra lite i karaktär. Är en sån gammal golvbrunn, med ett litet röd "kork" som ska stoppa avloppet, och den finns kvar.. Inget läckage från handfat eller toalett, vattnet rinner bra.
Vad kan detta bero på då det inte finns något synligt fel? Vad kan jag göra?
Det måste vara ett vattenlås som inte fungerar som det ska. Annars är det bara att ringa rörmokaren och ge notan till hyresvärden
Jag flyttade in i en hyreslägenhet som precis blivit renoverad och kände samma doft.
Visade sig att det glömt att sätta i vattenlåset ( ) och efter att det blev installerat var det inga konstigheter.
Hej! När jag bodde på sjätte våningen i ett hyreshus hade jag problem med stark lukt i badrummet, visade sig tillslut efter mkt letande att det kom från ledningen under handfaten, du vet där det där plasthållaren längst ner brukar sitta mot golvet, under den ska det sitta slilikontätning mot golvytan men den hade släppt så varm avloppsdoft spred sig i lägenheten, värt o kolla, sitter även sån tätning runt toalett mm... MVH Nocturnal
Hej! När jag bodde på sjätte våningen i ett hyreshus hade jag problem med stark lukt i badrummet, visade sig tillslut efter mkt letande att det kom från ledningen under handfaten, du vet där det där plasthållaren längst ner brukar sitta mot golvet, under den ska det sitta slilikontätning mot golvytan men den hade släppt så varm avloppsdoft spred sig i lägenheten, värt o kolla, sitter även sån tätning runt toalett mm... MVH Nocturnal
Detta problemet hade jag i en lagenhet for en himlans massa ar sedan, kolla det.
ska kika på det mera, känns som ett bra tips att det kan vara kring handfatet. Många ledningar där och de är gamla och ser osäkra ut, bara svårt att ta reda på exakt var det kommer ifrån..
I golvbrunnen brukar det finns en liten bult som kan tas bort när rören ska rensas. En del glömmer att sätta tillbaka den eller drar inte fast den ordentligt. Kolla så att den finns på plats, skallen är i regel fyrkantig.
Även om vattenlåset funkar som det skall på dasset så kan det vara otätt där dasset är inkopplat till avloppsröret (samma vid vasken). Det brukar sitta någon plastkrage runt om röret längst ner vid golvet, lyft på den & kolla om det behöver fyllas i silikon eller sanitetskitt för att få det helt tätt. Det räcker med en liten spricka där för att det skall lukta äckel.
Många skumma svar med silkon och dylikt här. För det första ska det inte finnas något silikon i eller på någon avloppsinstallation.
Tätningen på både WC-stolen och handfatet ner mot golvet eller in i väggen är tätat med en gummibussning av något slag. Finns inte denna så luktar det apa.
Om vattenlås och golvbrunn är torra så kommer lukten även in bakvägen där. Golvbrunnen om det är av lite nyare modell så kan man missa att sätta i den ordentligt vilket också leder till att det blir kass doft i rummet. Om det är en av äldre modell (gjutjärn) så finns det som redan nämnts en renspropp som ska sitta i. Om den är borta blir det också kass doft i rummet.
Många skumma svar med silkon och dylikt här. För det första ska det inte finnas något silikon i eller på någon avloppsinstallation.
Tätningen på både WC-stolen och handfatet ner mot golvet eller in i väggen är tätat med en gummibussning av något slag. Finns inte denna så luktar det apa.
Om vattenlås och golvbrunn är torra så kommer lukten även in bakvägen där. Golvbrunnen om det är av lite nyare modell så kan man missa att sätta i den ordentligt vilket också leder till att det blir kass doft i rummet. Om det är en av äldre modell (gjutjärn) så finns det som redan nämnts en renspropp som ska sitta i. Om den är borta blir det också kass doft i rummet.
Om golvbrunnen är av gjutjärnstyp så kan den också ha rostat sönder om den är äldre än 60 år. De är gjorda för att hålla i 80 år men kan självklart rosta sönder tidigare.
Om det är ett så pass gammalt hus att det kommer upp ett koppar rör till avloppet under tvättfatet är det ju svårt med nån gummi bussning som passar. I ett höghus så kom avlopps luftrören upp brevid ventilations schacktet på taket och avloppslukt sjönk neråt i shaktet, och lukt spred sig i badrummen. Vi skarvade i luftrören en halv meter om jag minns rätt och lukten försvann faktiskt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!