2013-08-28, 21:38
Medlem
bitter.fittas avatar
Hej!
Jag har ett ganska nytt 32GB-minne där jag har lagrat massor av gamla bilder, dokument och andra ovärderliga saker som inte finns någon annanstans. När jag nu matar in enheten i datorn kommer felmeddelandet "Disken blablabla behöver formateras innan du kan använda den". Jag trycker bort det och då kommer en dialogruta med texten "Volymen innehåller inget känt filsystem. Kontrollera att alla nödvändiga drivrutiner för filsystemet är inlästa och att volymen inte är skadad." Jag vet att enheten inte är fysiskt skadad och drivrutiner är i alla fall installerade.

Jag har googlat lite och testat att söka reda på de försvunna filerna med flertalet program, däribland GetDataBack, Recuva, ZAR, PCI File Recovery och ett betalprogram som jag drog ner från TPB, men inget klarade av att läsa in några filer. Jag skulle kunna ge vad som helst för att få dessa filer tillbaka!

Vad jag nu undrar är om det går att formatera det och sedan återställa filerna via något av den hög program jag har installerade? Känns som om det är helt omöjligt att kunna komma åt några filer nu, inte ens köra felsökning på enheten går för den finns inte enligt datorn.

Otroligt tacksam för all hjälp!
Citera
2013-08-28, 21:42
Medlem
Kanske fel på usb läsaren i datorn och inte på usb`et . Google är din vän !
Fler usb ingångar på datorn ?

Denna tråd kanske kan hjälpa http://eforum.idg.se/topic/342538-mi...-en-del-filer/ .
Senast redigerad av pchb 2013-08-28 kl. 21:56.
Citera
2013-08-28, 21:49
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Annars finns alltid Ibas som gör bra återställningar. Kostar en slant, men man lär sig vikten av back-up

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/
Citera
2013-08-28, 21:49
Medlem
RingInteSnutens avatar
Prova aven boota upp datorn din ifran en live skiva med tillexempel ubuntu, kolla utifall Linux klarar av att lasa innehallet.
Citera
2013-08-28, 23:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Kan ju vara USB-kontakten. Inga fler datorer eller portar att kolla med? Annars får du väl kontrollera filsystemet och försöka reparera det.
Citera
2013-08-30, 22:03
Bannlyst
Hittar datorn USB minnet?

Vad händer när du skriver

cat /dev/usbminne | hd | less ? Får du ut någon data då?

Gör en image på minnet med kommandot dd ( RTFM ) och kör genom ett revocery program ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in