Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-08-28, 20:41
Medlem
Hej,

Vill göra en ordentlig undersökning av mitt hjärta (arbets-EKG samt röntgen, vill kolla ALLT).
Har nojat över mitt hjärta i många år nu och det hjälper inte med vanliga EKGn. Tror fortfarande något är fel. Därför har jag bestämt mig för att jag ska klara upp det här en gång för alla så att jag kan gå vidare. Detta förstör mitt liv (börjar noja när jag tränar o.s.v. eftersom jag får hög puls...det ena leder till det andra och jag får avbryta träningen i förtid).

Min läkare säger att jag inte kommer få göra röntgen på ett vanligt sjukhus, men sa något om att jag kunde betala ur egen ficka.

Finns det privatkliniker här i Sverige som jag kan gå till och betala för en röntgen?
(Vill kolla varenda kärl o.s.v)
Citera
2013-08-28, 20:49
Medlem
Vet du, om du är hypokondriker (vilket det låter som) kommer din ångest bara lindras högst tillfälligt efter en dyr hjärtutredning, du kommer antingen misstro nästa läkare oxå eller undersökningsresultaten alt hitta något annat i kroppen att noja över. För att spara din tid, pengar och hälsa borde du eg söka hjälp för din ångest och lära dig hantera den.
Citera
2013-08-28, 21:08
Medlem
HarmonicAces avatar
Arbets EKG och ultraljud tycker jag du borde kunna få genomgå genom remiss. Är det något knas kommer det visa sig då.
Citera
2013-08-28, 21:18
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Vet du, om du är hypokondriker (vilket det låter som) kommer din ångest bara lindras högst tillfälligt efter en dyr hjärtutredning, du kommer antingen misstro nästa läkare oxå eller undersökningsresultaten alt hitta något annat i kroppen att noja över. För att spara din tid, pengar och hälsa borde du eg söka hjälp för din ångest och lära dig hantera den.

Håller med denna fullständigt.
Citera
2013-08-28, 21:35
Medlem
Ni som påstår att TS är en hypokondriker - hjärtklappning är inte något man ska ta lätt på. Stå på dig!
Citera
2013-08-28, 21:41
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Ni som påstår att TS är en hypokondriker - hjärtklappning är inte något man ska ta lätt på. Stå på dig!

Stress* jag har konstant hård klappning och jag mår fin fint.
Citera
2013-08-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Han har ju varit hos läkare pga detta som gjort flera EKG som inte visar något. Hans läkare har inte velat göra fler utredningar pga att detta bedöms som onödigt, dvs TS hjärtklappning och oro kommer utav något annat. Han verkar vara tämligen ung och tränar, nej, jag är ganska säker på att han kan lita på din läkare och lägga ned detta och behandla orsaken till oron istället, dvs ångest. Frågor på det?
Citera
2013-08-28, 22:02
Medlem
Hur tillförligtligt är egentligen ett ekg på 5-10 sekunder. Kan man utesluta det mesta hjärtrelaterat eller är det som att ta sänkan för att kolla nuvarande infektioner? Jag har aldrig tagit ekg seriöst och därför förstår jag ts. Skulle också vilja veta om man kan betala för en riktig kontroll.
Citera
2013-08-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiscores
Hur tillförligtligt är egentligen ett ekg på 5-10 sekunder. Kan man utesluta det mesta hjärtrelaterat eller är det som att ta sänkan för att kolla nuvarande infektioner? Jag har aldrig tagit ekg seriöst och därför förstår jag ts. Skulle också vilja veta om man kan betala för en riktig kontroll.
Är du oxå en ung man med hypokondri? Inflation? Håller du liksom TS oxå på med droger, stora doser nikotin och oregelbunden hårdträning? Ja, jag vet inte varför man fortfarande blir förvånad..
Citera
2013-08-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Är du oxå en ung man med hypokondri? Inflation? Håller du liksom TS oxå på med droger, stora doser nikotin och oregelbunden hårdträning? Ja, jag vet inte varför man fortfarande blir förvånad..
Hypokondriker ja. Nikotin ja. Träning nej. Droger nej. Men varför inte ta ett lyckopiller som är riktigt billigt jämfört med screening och mrt privat bekostat.
Citera
2013-08-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Hej,

Vill göra en ordentlig undersökning av mitt hjärta (arbets-EKG samt röntgen, vill kolla ALLT).
Har nojat över mitt hjärta i många år nu och det hjälper inte med vanliga EKGn. Tror fortfarande något är fel. Därför har jag bestämt mig för att jag ska klara upp det här en gång för alla så att jag kan gå vidare. Detta förstör mitt liv (börjar noja när jag tränar o.s.v. eftersom jag får hög puls...det ena leder till det andra och jag får avbryta träningen i förtid).

Min läkare säger att jag inte kommer få göra röntgen på ett vanligt sjukhus, men sa något om att jag kunde betala ur egen ficka.

Finns det privatkliniker här i Sverige som jag kan gå till och betala för en röntgen?
(Vill kolla varenda kärl o.s.v)

Fråga om du kan få remiss till arbetsprov eller holter-EKG. Lite svårt att veta hur din symtombild ser ut eftersom du är så pass vag i din beskrivning. Att man skulle göra en MR på hjärtat är befängt, det är dyrt och onödigt om det inte finns tydliga indikationer för en sådan undersökning. Soma dnra redan påpekat så är risken stor att du inte kommer känna dig lugn oavsett hur många undersökningar du genomgår. Tycker du ska söka dig till öppenpsykiatrin för KBT behandling eller liknande, det brukar kunna vara mycket effektivt vid den här typen av ångest och oro.
Citera
2013-08-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiscores

Det beror ju såklart på vilka besvär man har. Ett vanligt vilo-EKG har väl ingen fantastisk hög sensitivitet generellt sett. Sen beror det ju på vilka som gör tolkningen. På vårdcentral är väl inte personalen så fantastiskt kunnig (undersköterskornas elektrodplacering är ofta rent förjävlig och vissa läkares tolkningar likaså). Går man till klin fys är kompetensen generellt avsevärt högre. Med det sagt så tror jag ändå att de flesta allmänläkare remitterar unga patienter om det finns misstanke om hjärtsjukdom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in