Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-28, 17:41
  #1
Medlem
jag försöker att i en tabell mata in formeln A2*B2^2/2 (där A2 och B2 är rutor i tabellen) i open office mostvarighet till Excel. eftersom formeln i fråga används i excel egentligen har jag fått gå runt en del då vissa kortkommandon inte är desamma i open office. nu har jag däremot fastnat, och det verkar vara någonstans i ^2/2 som jag tror open office inte riktigt "förstår". finns det något annat tecken som kan användas istället/också för att formeln ska gå igenom?

ex, i excel skrivs formeln A2(F4)*B2(F4)^2/2 enter
i open office blir det $A$2*$B$2...och sen??? enter

någon som vet??
2013-08-28, 19:44
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Jag är bara en normalanvändare av Excel/Libreoffe men jag har då aldrig sett någon skriva A2(F4)*B2(F4)^2/2, det vill säga cellena i parentes!

Jag skulle skriva A2*B2^2/2 plus några parenteser för att vara säker på att formeln beräknas i tänkt ordning...
2013-08-28, 19:51
  #3
Medlem
jag var lite otydlig där, paranteserna menas med knappen på datorn dvs, F4-knappen! ber om ursäkt! cellerna är de som står utan parentes.
2013-08-28, 20:25
  #4
Medlem
Xexys avatar
Jag vet inte hur du gör men jag får det att funka (om jag har förstått dig rätt):

=A1*(B1^2)/2

EDIT: I LibreOffice.
2013-08-28, 22:33
  #5
Medlem
stevie1971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckyrider
jag försöker att i en tabell mata in formeln A2*B2^2/2

någon som vet??

Funkar utmärkt i OpenOffice, glöm dock inte likamed-tecknet först i formeln (precis som i XL):
=A2*B2^2/2

Tänk dessutom på att B2^2 räknas först. Om du vill kvadrera produkten av A2 och B2 först skriver du: =(A2*B2)^2/2
2015-04-30, 03:36
  #6
Medlem
DrSheldonCoopers avatar
Lånar tråden lite!

Försöker hämta värdet ur en cell och kopiera det per automatik till en cell i ett annat blad.
Formeln för detta i Excel är väl =Blad2!A11 t.ex. Men får inte detta att fungera i Open Office kalkylblad. Använder man sig av någon annan formel där?
2015-04-30, 11:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSheldonCooper
Försöker hämta värdet ur en cell och kopiera det per automatik till en cell i ett annat blad.
Formeln för detta i Excel är väl =Blad2!A11 t.ex. Men får inte detta att fungera i Open Office kalkylblad. Använder man sig av någon annan formel där?


Testa att byta 'utropstecken' mot 'punkt'.

Eller gör som jag nu testade (i engelsk LibreOffice):

Skriv (i cellen där formeln ska vara) = 1 +
och klicka sedan med pekaren, först på bladet sedan rätt cell.

Kod:
=1+Sheet2.D4
2015-04-30, 17:03
  #8
Moderator
vhes avatar
Vi låser den här och hänvisar till (FB) *** Den officiella OpenOffice/LibreOffice-tråden *** för dylika frågor.

/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback