2013-08-28, 13:17
Medlem
Hackkes avatar
Jag blir klarsynt, ödmjuk, uppmärksam och t.om mycket smartare under en tripp på MDMA. Men har bara tagit det 2gånger som "fest drog". Vad jag läst så avtar effekten av mdmat snabbt om man förbrukar det för intensivt. Hur kan det komma sig? Varför kan jag dricka alkohol varje helg och i stortsett hamna i samma berusningstillstånd varje gång? Kaffe dricker väldigt många varje morgon och varje morgon blir dom piggare och mer alerta. Samma sak med alla 1000tals liter energydryck som förtärs varje dag.

Jag kan inget i det här ämnet, men det jag vill komma fram till är..Varför inte kunna ta en liten dos mdma varje morgon, och boosta sig med dom egenskaperna som blir boostade? Jag läste att man brånner nå "serotonin" i hjärnan. Men jag menar nu inte att man ska ta en festtripp på detta varje dag. Vem vet så som man är nu bränner man säkert mindre "ser..." per dag än vad kroppen tillverkar.
Detta kan möjligtvis låta idiotiskt för flera, men jag som lekman filosoferar bara om en tanke jag hade.
Senast redigerad av Hackke 2013-08-28 kl. 14:03. Anledning: felstav
Citera
2013-08-28, 15:32
Medlem
Milky.Bongs avatar
Som du säger så har det med serotoninet att göra, det mdma gör är just att frigöra serotonin och för att man ska kunna uppnå lika intensivt rus, där "lika" mycket serotonin frigörs så måste man låta hjärnan vila tills man har byggt upp tillräckligt med serotonin igen.

"Du har 1000 seratonin kapslar.
Om du vinner 1 mille på lotto så frigörs kanske 10 st och du blir jävligt glad, när man knaprar några XTC så frigörs rubbet, du kan ju räkna ut hur glad man blir" - Saxat från en annan flashback-tråd, vilket även betyder att denna frågan har ställts innan så du borde söka nästa gång
Citera
2013-08-28, 17:22
Medlem
StoffeAPBTs avatar
Måste bara påpeka, man KÄNNER sig smartare, man BLIR inte smartare på sinnesförhöjande droger
Citera
2013-08-28, 20:16
Medlem
Hackkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeAPBT
Måste bara påpeka, man KÄNNER sig smartare, man BLIR inte smartare på sinnesförhöjande droger

Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig om det..man ser på saker genom andra ögon, genom andra vinklar och varje ny vinkel blir ett positivt element i att välja den smartaste vägen. Jag menar inte tillfälligtvis att man blir smartare just för stunden man är påverkad, utan kanske i efterhand när man sammanställt insikterna och vinklarna.
Citera
2013-08-28, 20:29
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackke
Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig om det..man ser på saker genom andra ögon, genom andra vinklar och varje ny vinkel blir ett positivt element i att välja den smartaste vägen. Jag menar inte tillfälligtvis att man blir smartare just för stunden man är påverkad, utan kanske i efterhand när man sammanställt insikterna och vinklarna.

Om man är måttligt till svårt deprimerad, delvis p g a för låga sertalinnivåer, hur bra skulle man då bra av tömma dessa totalt tro...?
Citera
2013-08-29, 12:50
Medlem
foshobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Om man är måttligt till svårt deprimerad, delvis p g a för låga sertalinnivåer, hur bra skulle man då bra av tömma dessa totalt tro...?

Serotonin behövs för att kroppen öht skall fungera. Utan det dör du.
Jag är tveksam om man ens själv kan tömma sig själv på serotonin, möjligtvis på massiva doser av någon frisättare men då skulle man dö av serotonergt syndrom (för mkt serotonin i skallen) långt innan.
Om du är deprimerad kan du räkna med en rejäl dipp i humöret efter att mdma't gått ur. Även "friska" människor kan bli nedstämda eller hamna i en depression efter för mycket mdma.

edit: självklart rena gissningar från min sida. Har ingen aning egentligen. kram
Citera
2013-08-31, 18:43
Medlem
Big.Bangs avatar
MDMA är helt enkelt en för tung drog för att användas dagligen. Det närmsta du kan komma är att skaffa en flickvän.

Filosofen lek nu inte för mycket med MDMA för då väntar en allvarlig depression runt hörnet.
Senast redigerad av Big.Bang 2013-08-31 kl. 19:06.
Citera
2013-09-01, 18:18
Medlem
Hackkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
MDMA är helt enkelt en för tung drog för att användas dagligen. Det närmsta du kan komma är att skaffa en flickvän.

Filosofen lek nu inte för mycket med MDMA för då väntar en allvarlig depression runt hörnet.

Okej. "Filosofi leker" inte med mdma alls faktiskt.
Ventilerade bara lite tankegångar jag hade om det.
Jag även fast jag är en lekman bibehåller dock att flertalet av alla människor, som inte är deprimerade skulle bli bättre människor av att låta sig gå igenom några mdma trippar i sitt liv.
Citera
2013-09-02, 05:52
Medlem
TuffShizzs avatar
Ingen vet varför MDMA skapar en sådan tolerans. Det har inte gjorts tillräckligt mycket forskning och mycket är oklart. En möjlighet är att MDMA faktiskt bryter ned andra signalsubstanssystem än de man vanligtvis brukar titta på, dvs att det inte alls har med serotoninet att göra. Givetvis finns alla de kända neurotoxiska mekanismerna där ändå; de som liknar de hos amfetamin, men just MDMA verkar vara speciellt i och med att det så snabbt helt slutar att ge positiva effekter hos många användare, och att denna 'tolerans' kan vara mycket långvarig.

En populär teori är att MDMA förbrukar serotoninet mycket snabbare än det nyproduceras av kroppen, och att detta leder till att de serotoninproducerande nervcellerna dör när de helt tömts på serotonin eftersom MDMA då 'sugs' in innuti nervcellerna och bryts ned till giftiga ämnen.

En annan sak är att om man har för höga fria halter av någon signalsubstans i hjärnan så kompenserar kroppen genom att dels reglera ned produktionen av substansen, och dels dra ned på känsligheten hos receptorerna för denna signalsubstans.

Just serotoninsystemet verkar vara ganska känsligt och kan ganska lätt drabbas av en långvarig och kraftig nedreglering som inte går tillbaka på många veckor eller månader även efter att halten av fritt serotonin återgått till det normala.

Summa summarum: om man tar MDMA varje dag så kommer man snabbt att bli långvarigt deprimerad. MDMA har eventuellt ovanliga mekanismer hos biverkningarna som är värre ur vissa perspektiv än många andra vanliga droger.

Att ta det mer sällan för att motverka depression eller förbättra sin personlighet är dock inte något som är främmande för den psykiatriska medicinen. MDMA används i terapi mot ångest och fobier inom sjukvården i några länder, och det hade garanterat använts mycket mer om det inte hade varit så otroligt förbjudet.

De antidepressiva läkemedel som kallas SSRI-preparat fungerar ungefär som en svag MDMA på sätt och vis; de ser till att mer serotonin släpps ut. Eftersom effekten ändå inte tycks likna MDMA alltför mycket kan man ana att det faktiskt finns fler mekanismer bakom magin hos MDMA än bara serotonin-verkningarna.

Det blir alltså samma tips som vanligt: några få gånger om året max, och blanda inte med andra droger.
Citera
2013-09-02, 14:42
Medlem
Hackkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffShizz
Ingen vet varför MDMA skapar en sådan tolerans. Det har inte gjorts tillräckligt mycket forskning och mycket är oklart. En möjlighet är att MDMA faktiskt bryter ned andra signalsubstanssystem än de man vanligtvis brukar titta på, dvs att det inte alls har med serotoninet att göra. Givetvis finns alla de kända neurotoxiska mekanismerna där ändå; de som liknar de hos amfetamin, men just MDMA verkar vara speciellt i och med att det så snabbt helt slutar att ge positiva effekter hos många användare, och att denna 'tolerans' kan vara mycket långvarig.

En populär teori är att MDMA förbrukar serotoninet mycket snabbare än det nyproduceras av kroppen, och att detta leder till att de serotoninproducerande nervcellerna dör när de helt tömts på serotonin eftersom MDMA då 'sugs' in innuti nervcellerna och bryts ned till giftiga ämnen.

En annan sak är att om man har för höga fria halter av någon signalsubstans i hjärnan så kompenserar kroppen genom att dels reglera ned produktionen av substansen, och dels dra ned på känsligheten hos receptorerna för denna signalsubstans.

Just serotoninsystemet verkar vara ganska känsligt och kan ganska lätt drabbas av en långvarig och kraftig nedreglering som inte går tillbaka på många veckor eller månader även efter att halten av fritt serotonin återgått till det normala.

Summa summarum: om man tar MDMA varje dag så kommer man snabbt att bli långvarigt deprimerad. MDMA har eventuellt ovanliga mekanismer hos biverkningarna som är värre ur vissa perspektiv än många andra vanliga droger.

Att ta det mer sällan för att motverka depression eller förbättra sin personlighet är dock inte något som är främmande för den psykiatriska medicinen. MDMA används i terapi mot ångest och fobier inom sjukvården i några länder, och det hade garanterat använts mycket mer om det inte hade varit så otroligt förbjudet.

De antidepressiva läkemedel som kallas SSRI-preparat fungerar ungefär som en svag MDMA på sätt och vis; de ser till att mer serotonin släpps ut. Eftersom effekten ändå inte tycks likna MDMA alltför mycket kan man ana att det faktiskt finns fler mekanismer bakom magin hos MDMA än bara serotonin-verkningarna.

Det blir alltså samma tips som vanligt: några få gånger om året max, och blanda inte med andra droger.

Tack för ett väldigt vettigt och ingående svar. Bringar lite mer kunskap om det här.

Varför ska man inte blanda mdma med andra droger? Tänkte tex mdma + lcd som alla säger är underbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in