Har snusat i ca 10 år, alltid haft en prilla inne och kände att nu är det dags att sluta. Började med lös men gick rätt snabbt över till portion pga bekvämligheten. Har alltid ansett att om man ska köpa nikotin i tablettform eller motsvarande kan man lika bra ta den riktiga varan. Nedan följer mitt tips/sätt som jag tänkte dela med mig av hur jag slutade och det gick ganska smärtfritt. Dock kan det säker känns äckligt för vissa.
En oöppnad dosa porttionssssus. Obs bara en

När den är slut finns det inget mer.
Målet är såklart att inte ha någon prilla i munnen. När abstinensen blir för stark stoppar man in en prilla och har den inne runt 5 minuter. Då har abstinensen hunnit lägga sig och man plockar ut prillan och lägger den i stora locket. När abstinensen kommer tillbaka stoppar man in prillan igen 5 minuter och så fortsätter man så här och tiden mellan abstinensen kommer att öka gradvis. Nikotinet i de använda prillorna kommer bli mindre och mindre och där med tillförman gradvis mindre nikotin till kroppen. Mot slutet kommer det finnas några använda prillor kvar i dosan som innehåller minimalt med nikotin. Vid det här laget bör det psykiska beroendet lagt sig (dvs nikotinberoendet). Det fysiska begäret att man har något under läppen ersätts med använda prillor. Fortsätt att lägga tillbaka dem i dosan när ni är klara.
Man får gradvis mindre nikotin i sig hela tiden.
Mot slutet tillfredsställer man det fysiska behovet istället för att köpa nikotinfritt snus.
Har man verkligen bestämt sig att detta är sista dosan blir de använda nödprillorna mindre och mindre aptitliga och där med tar man bara dessa när det är nödfall.
Kaffe och allt annat kan inte ersätta känslan av riktigt snus.
Som vanligt krävs det motivation. Vill man inte går det inte oavsett metod.