2013-08-28, 09:58
Medlem
Har snusat i ca 10 år, alltid haft en prilla inne och kände att nu är det dags att sluta. Började med lös men gick rätt snabbt över till portion pga bekvämligheten. Har alltid ansett att om man ska köpa nikotin i tablettform eller motsvarande kan man lika bra ta den riktiga varan. Nedan följer mitt tips/sätt som jag tänkte dela med mig av hur jag slutade och det gick ganska smärtfritt. Dock kan det säker känns äckligt för vissa.

En oöppnad dosa porttionssssus. Obs bara en När den är slut finns det inget mer.
Målet är såklart att inte ha någon prilla i munnen. När abstinensen blir för stark stoppar man in en prilla och har den inne runt 5 minuter. Då har abstinensen hunnit lägga sig och man plockar ut prillan och lägger den i stora locket. När abstinensen kommer tillbaka stoppar man in prillan igen 5 minuter och så fortsätter man så här och tiden mellan abstinensen kommer att öka gradvis. Nikotinet i de använda prillorna kommer bli mindre och mindre och där med tillförman gradvis mindre nikotin till kroppen. Mot slutet kommer det finnas några använda prillor kvar i dosan som innehåller minimalt med nikotin. Vid det här laget bör det psykiska beroendet lagt sig (dvs nikotinberoendet). Det fysiska begäret att man har något under läppen ersätts med använda prillor. Fortsätt att lägga tillbaka dem i dosan när ni är klara.

Man får gradvis mindre nikotin i sig hela tiden.
Mot slutet tillfredsställer man det fysiska behovet istället för att köpa nikotinfritt snus.
Har man verkligen bestämt sig att detta är sista dosan blir de använda nödprillorna mindre och mindre aptitliga och där med tar man bara dessa när det är nödfall.
Kaffe och allt annat kan inte ersätta känslan av riktigt snus.

Som vanligt krävs det motivation. Vill man inte går det inte oavsett metod.
Senast redigerad av _x3m_ 2013-08-28 kl. 10:06.
Citera
2013-08-28, 10:11
Medlem
DonSalvatoreLucianos avatar
Låter vettigt
Ska pröva din metod när dosan kostar 100kr /dosan
Men man ska nog ha öppet locket lite då och då för att torka prillorna lite,annars blir det så jävla blött därinne.
Citera
2013-08-28, 10:58
Medlem
Och varför skulle man vilja sluta snusa?

Om man nu fått den dumma iden så kan man lika gärna stoppa upp något annat under läppen, som en bit lök eller liknande.
Citera
2013-08-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz

Om man nu fått den dumma iden så kan man lika gärna stoppa upp något annat under läppen, som en bit lök eller liknande.

Som jag skrev "Som vanligt krävs det motivation. Vill man inte går det inte oavsett metod.". Jag valde pga att jag var trött på utseendet av mina tänder/tandkött. Vill du inte är det upp till dig, jag bara delade med mig av ett fungerande tips där man inte behöver köpa massa nikotintuggummit, nikotinfritt snus etc.

Jag har testat med lök, vitlök, kaffe, tugummi, pepparrot och massa annat. Inget fungerar dock eftersom man måste vänja av sig det psykiska beroendet före man tar hand om det fysiska. Om man inte vill genomlida enorm abstinens. Sen är det säkert jättekul att gå runt med en lök under läppen på jobbet
Citera
2013-08-28, 11:42
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz

Man kan ju alltid baka en prilla utav skogaholmslimpa. Har hört att det ska vara lite som röda lacket.
Citera
2013-08-28, 13:59
Medlem
anonym6s avatar
Precis som x3m säger så går det inte att sluta om man inte vill.

Jag slutade pga att jag var tvungen att bo hemma för att spara ihop handpenning till en lägenhet. Med min dåvarande lön kände jag att lägga ut runt 1000 spänn i månaden på snus var sjukt ovärt.

Jag provade sluta helt, och lyckades hålla mig 1 vecka innan jag var tillbaka.

Sen provade jag köra onico för att bli av med nikotinberoendet. Tillslut trappade jag ner på onico och la av helt.
Citera
2014-01-27, 00:02
Medlem
tror du förväxlat fysiska och psykiska med varandra
Citera
2014-01-28, 21:28
Medlem
Nidexs avatar
Äsch, snus som är så gott. Har man pengar så snusar man
Citera
2014-01-28, 21:39
Medlem
pellenicklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Har snusat i ca 10 år, alltid haft en prilla inne och kände att nu är det dags att sluta. Började med lös men gick rätt snabbt över till portion pga bekvämligheten. Har alltid ansett att om man ska köpa nikotin i tablettform eller motsvarande kan man lika bra ta den riktiga varan. Nedan följer mitt tips/sätt som jag tänkte dela med mig av hur jag slutade och det gick ganska smärtfritt. Dock kan det säker känns äckligt för vissa.

En oöppnad dosa porttionssssus. Obs bara en När den är slut finns det inget mer.
Målet är såklart att inte ha någon prilla i munnen. När abstinensen blir för stark stoppar man in en prilla och har den inne runt 5 minuter. Då har abstinensen hunnit lägga sig och man plockar ut prillan och lägger den i stora locket. När abstinensen kommer tillbaka stoppar man in prillan igen 5 minuter och så fortsätter man så här och tiden mellan abstinensen kommer att öka gradvis. Nikotinet i de använda prillorna kommer bli mindre och mindre och där med tillförman gradvis mindre nikotin till kroppen. Mot slutet kommer det finnas några använda prillor kvar i dosan som innehåller minimalt med nikotin. Vid det här laget bör det psykiska beroendet lagt sig (dvs nikotinberoendet). Det fysiska begäret att man har något under läppen ersätts med använda prillor. Fortsätt att lägga tillbaka dem i dosan när ni är klara.

Man får gradvis mindre nikotin i sig hela tiden.
Mot slutet tillfredsställer man det fysiska behovet istället för att köpa nikotinfritt snus.
Har man verkligen bestämt sig att detta är sista dosan blir de använda nödprillorna mindre och mindre aptitliga och där med tar man bara dessa när det är nödfall.
Kaffe och allt annat kan inte ersätta känslan av riktigt snus.

Som vanligt krävs det motivation. Vill man inte går det inte oavsett metod.
Läser detta med en prilla i mun..
Citera
2014-01-29, 21:02
Medlem
hackbits avatar
Att sluta snusa är bland de jobbigaste jag gjort, efter 7 månader har jag exakt samma sug som när jag slutade... Har varken rökt eller snusat på dom 7 månaderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in