Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-27, 23:54
Medlem
Samurai7s avatar
Jag blev uppsagd från mitt jobb för ca 9 månader sedan men får fortfarande grundlönen utbetalad till mig via värdeavier. Min gissning är att det har blivit något fel i deras system.

Eftersom jag hatar min förre arbetsgivare så har jag inga som helst moraliska sympatier, men min fråga är om det är direkt olagligt för mig att hämta ut pengarna? Kan det resultera i rättsliga följder för min del?

Edit: Bör kanske nämna att beloppet nu har stigit till strax över 3000:-.
Senast redigerad av Samurai7 2013-08-27 kl. 23:59.
Citera
2013-08-27, 23:57
Medlem
Antagligen blir du bara återbetalningskyldig, ganska säker..
Citera
2013-08-28, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai7
Jag blev uppsagd från mitt jobb för ca 9 månader sedan men får fortfarande grundlönen utbetalad till mig via värdeavier. Min gissning är att det har blivit något fel i deras system.

Eftersom jag hatar min förre arbetsgivare så har jag inga som helst moraliska sympatier, men min fråga är om det är direkt olagligt för mig att hämta ut pengarna? Kan det resultera i rättsliga följder för min del?

Utan tvekan. Har du fått ut nio löner under denna period?
Citera
2013-08-28, 00:01
Medlem
stelapinnens avatar
Hävda ditt muntliga uppsägningsavtal på 99 år.
Citera
2013-08-28, 00:05
Medlem
Jag har för mig att något fall där X tog emot lön från fd arbetsgivare ej blev återbetalningsskyldig. Men detta var en artikel vet jag och hur mycket sanning det är i den det vet jag inte. Tyvärr orkar jag inte göra en säkerhetskoll eller läsa lagboken nu men jag har för mig att artikeln menade på det absurda att X inte blev återbetalningsskyldig.
Citera
2013-08-28, 00:07
Medlem
Samurai7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnatioMemoriae
Utan tvekan. Har du fått ut nio löner under denna period?

Om jag har räknat rätt är jag uppe i 7 stycken nu. Beloppen har varierat mellan 300-500:-.
Citera
2013-08-28, 00:07
Medlem
TheShapes avatar
Hände mig med ett gammalt arbete (fast det handlade om två månadslöner). Fick det dock utbetalat till mitt lönekonto. Stoppade undan det på sparkontot, och mycket riktigt - ett halvår senare så fick jag ett samtal från min gamla löneassistent och meddelade mig vänligt men bestämt att det bara var att skicka tillbaka pengarna, då jag trots allt inte hade rätt till dem.

Så ja, du är återbetalningsskyldig, oavsett om det handlar om 500 spänn eller 50 000. Du kan tom. läsa mer om ett rättsfall i fråga via https://lagen.nu/dom/ad/1993:170
Citera
2013-08-28, 00:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Edit: Bör kanske nämna att beloppet nu har stigit till strax över 3000:-.

3000 på 9 månader låter inte som särskilt hög grundlön.

Även om du t.ex. haft 3 månaders uppsägningstid så kan det finnas ett uppsägningsavtal som ger de uppsagda 12 månadslöner. Sen kan också semesterersättning betalas ut för tidigare utbetalda löner och denna kan komma ganska lång typ 8-9 månader efter att man slutat.

Preskriptionstiden för återkrav på felaktigt utbetalda löner är 10 år. Du kan ju alltid ta emot pengarna och sätta in dem på ett räntebärande konto och avvakta och se om arbetgivaren kommer med några krav.
Citera
2013-08-28, 00:26
Medlem
Samurai7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Även om du t.ex. haft 3 månaders uppsägningstid så kan det finnas ett uppsägningsavtal som ger de uppsagda 12 månadslöner. Sen kan också semesterersättning betalas ut för tidigare utbetalda löner och denna kan komma ganska lång typ 8-9 månader efter att man slutat.

Preskriptionstiden för återkrav på felaktigt utbetalda löner är 10 år. Du kan ju alltid ta emot pengarna och sätta in dem på ett räntebärande konto och avvakta och se om arbetgivaren kommer med några krav.

Det var ett deltidsjobb där den totala lönen var mestadels provisionsbaserad. Jag har fått hem ett antal avier med belopp på typ 400 kr sedan jag blev uppsagd, men jag har inte brytt mig så mycket och trodde att de snart skulel inse sitt mistag och sluta skicka pengar till mig.

Den senaste lappen jag fick visade dock, till skillnad från de jag tidigare har fått, ett belopp på över 3 000 kr. Jag tolkade det som att de pengar jag inte har hämtat ut de senaste månaderna har omvandlats till en klumpsumma. Eller har jag fel? Vad händer med de pengar jag inte hämtar ut?
Citera
2013-08-28, 00:30
Medlem
Samurai7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Hände mig med ett gammalt arbete (fast det handlade om två månadslöner). Fick det dock utbetalat till mitt lönekonto. Stoppade undan det på sparkontot, och mycket riktigt - ett halvår senare så fick jag ett samtal från min gamla löneassistent och meddelade mig vänligt men bestämt att det bara var att skicka tillbaka pengarna, då jag trots allt inte hade rätt till dem.

Så ja, du är återbetalningsskyldig, oavsett om det handlar om 500 spänn eller 50 000. Du kan tom. läsa mer om ett rättsfall i fråga via https://lagen.nu/dom/ad/1993:170

Okej, tack skall du ha för upplysningen. Hamnar man i något register om man har blivit återbetalningsskyldig? Hur påverkar det framtida kreditupplysningar och liknande?
Citera
2013-08-28, 03:26
Medlem
Mondaybluess avatar
Nej, där skriver du fel! Slutlön (=ej utbetald semesterlön/ersättning) ska betalas ut SENAST 1 månad efter att anställningen upphört. Det står i semesterlagen.

Semesterlag (1977:480)

Semesterersättning

28 § Om anställningen upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som tjänats in, ska arbetstagaren i stället få semesterersättning.

Utbetalning av semesterersättning
30 § Semesterersättning ska betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande.

Om det inte går att beräkna semesterersättning inom en månad efter anställningens upphörande, ska den betalas ut inom en vecka efter det att hindret mot att beräkna ersättningen upphörde. Lag (2009:1439).

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Får jag behålla pengarna? (svar Nej!, Du blir återbetalningsskyldig).
I det aktuella fallet blir det under alla omständigheter knappast fråga om kvittning eftersom anställningen har upphört och det troligen inte finns någon lönefordran att kvitta mot.
Enligt en allmän princip har arbetsgivaren rätt att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda lönebeloppet. Återkrav för utbetalning av misstag kallas condictio indebiti.

Dessutom är det tveksamt om god tro inom ramen för ett anställningsförhållande hade kunnat åberopas eftersom utbetalningen skett efter det att anställningen upphört. Återbetalningsskyldigheten förefaller därmed klar. Däremot är det svårt att se att det straffrättsligt skulle vara fråga om ett brott att inte göra den förre arbetsgivaren uppmärksam på den felaktiga utbetalningen.

Men om frågeställaren inser att pengarna egentligen tillhör den förre arbetsgivaren gör han sig sannolikt skyldig till olovligt förfogande enligt brottsbalken 10 kap 4§ om han tar ut pengarna från kontot.

Om frågeställaren inser att pengarna egentligen tillhör den förre arbetsgivaren och han tar ut pengarna från kontot eller anvisar betalning från kontot kan brottet olovligt förfogande (Brottsbalken, paragraf 4, kapitel 10) komma ifråga. I sådant fall kan frågeställaren förutom påföljd för brottet åläggas återbetalning med ränta genom skadestånd på grund av brott. Vi tycker att frågeställaren skall uppmärksamma bolaget på misstaget och återbetala pengarna.

http://www.lag-avtal.se/tjanster/fra...ticle56072.ece
Citera
2013-08-28, 09:48
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Okej, tack skall du ha för upplysningen. Hamnar man i något register om man har blivit återbetalningsskyldig? Hur påverkar det framtida kreditupplysningar och liknande?

Det är de själva som har gjort misstaget. Så länge du återbetalar beloppet så blir det inga efterföljder eller "registerföring". Men nu när du har fått sk. värdeavier och inte har inkasserar dem, så kan du bara meddela lönekontoret att sluta skicka ut dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in